Jump to content

Ulyd ("uling") fra Eberspacher Hydronic D5W


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Omsider har jeg fått installert og kjørt i gang mitt nye vannvarme system basert på en splitter ny Hydronic varmer fra Eberspacher (D5WS). Det er ett problem med den, og det er at den lager en lavfrekvent uling i eksosen når den girer ned (alstså når vannet har oppnådd en viss temperatur). På full guff bråker den mer i eksosen enn min D4 luftvarmer, men ikke plagsomt. Begge har samme type lyddemper (slike som står i skjermer på biler som bruker dieselvarmer).

 

Kan det være form og lengde på eksosslange som gjør dette (som når vi blåser i ett elektrotrekkerør)? Eller kan det være det at det er 2 svanehalser på eksosen? Den ene er obligatorisk oppe for å lage vannlås mot vann in eksosgjennomføring. Den andre er en del av lyddemperen.

 

Dette er nok mest plagsomt for naboen på styrbord som hører lyden fra eksosen, men når jeg går ned i oppbevaringsrommet der den er montert så bråker det rimelig mye. Jeg har vurdert å fjerne eksosslangen i første omgang og bare kjøre med lyddemper (kun for testens skyld, og med god ventilasjon...). Og etterpå fjerne lyddemper og bare kjøre med slangen (men må likevel ha 2 stk 180 graders bend).

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk i vår båt og de er nesten lydløse på utsiden.

Men jeg husker ikke hva som er på insiden, av rør og potter,

skal sjekke dette til helgen.

montert på fabrikken, skal ta bilder.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at det monteres lyddemper for bil i båt. Eberspacher leverer jo utmerkede lyddempere integrert med eksosslangen beregnet for bruk i båt. Det anbefales også lyddemper på innsuget uten at jeg synes den har allverdens effekt.

 

Fordi jeg kjøpte dieselvarmer for bil, og det fulgte med lydpotte...

Innsugsdemper er kjøpt utenom. Prøvd med og uten denne, men det er klart at lyden genereres i eksosanlegget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både D5W og nå D3W. Husker D5W hadde en forholdsvis høyfrekvent lyd, men ikke slik at den var sjenerende. I begge tilfellene har jeg hatt støydemperslangen fra Eber som er beregnet for båtbruk. Den nye 3kw jeg har nå er det nesten ikke mulig å høre. Enkleste måte å høre om den går er å høre om det tikker i dieselpumpa som er lokalisert i motorrommet :thumbsup: Jeg tror du bør vurdere en støydemper for marinebruk istedet.

Link to post
Share on other sites

D4 luftvarmeren har også demper på eksosen beregnet for bil. Fungerer helt fantastisk! Så det virker nesten som at selve forbrenningen ikke er perfekt når doseringen justeres ned (når en viss temperatur er oppnådd). Varmeren er helt ny, så det bør ikke være sot eller tette dyser, men jeg tenker på en "blafrende" flamme som får eksosslangen til å ressonere. Tross alt så har vel slangen (24mm fleksibel slange på 2m) en egensvningningsfrekvens. Og spørsmålet er om "blafringen" eller turtall på vifte for innsugsluft treffer denne resonansen. Jeg må forhøre meg med noen som kan akkustikk... Har veldig lyst å prøve uten eksosslangen og slippe eksosen ut i rommet den er montert. Det går an å åpne ut til friluft slik at det skal ikke bli for mye eksos der inni. Problemet er at den må gå ca en times tid før den girer seg ned på vedlikeholdsfyring.

Link to post
Share on other sites

Fordi jeg kjøpte dieselvarmer for bil.....

Ikke sikker med Eber, men Webasto har annet delenummer på kontrollenhet til varmer beregnet til bil og båt. Dem kjører seg ned på en annen måte og har annen styring på lavere temperatur, spesial gjelder de luftvaremerene. De forklarer unormal kort levetid på mange bilvarmere som har vært montert i båt.

Link to post
Share on other sites

Bilmodellene til Eber er like som marinemodellene. Men marinemodellene har påmontert sirkulasjonspumpe, samt at instrumenteringen (alstå kontrollpanel) er helt annerledes. Det kan likevel hende at Eber via diagnoseporten programmmerer bilmodellene annerledes (temperatur osv), men det har ingen betydning for mitt oppsett. Jeg har en ulyd jeg ønsker å bli kvitt, selv om Eberen har ett kortere liv enn marine-Eberen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...