Jump to content

Skru pullere, dødfødt?


klugg

Recommended Posts

Jeg vil ikke anbefale det, da du av og til vil få rykk og napp i pullerten, som tilslutt vil medføre at skruene løsner.

Glassfiber har for liten fleksiblitet og skruhullene vil bare utvides mer og mer over tid. Da er det faktis bedre å skru slike pullerter i treverk.

Det er i hvertfall min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Dette vil ikke jeg anbefale. Når du skal montere en pullert, er det veldig viktig å avstive området der hvor pullerten skal festes. Best å lime fast en bit kryssfiner med sicaflex samt å bruke gjennomgående bolter med store skiver eller hel aluminiumsplate på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere montert denne typen.

Det fungerte greit for meg. Ville brukt gjennomgående bolter med store skiver ell. og ikke skruer.

Kan du alternativt montere dem et annet sted å bruke halegatt som du har i dag?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

En slik midskips er etter min erfaring et svært nyttig hjelpemiddel til spring. Hadde det på min forrige seilbåt, og om en er alene er det veldig kjent å ha klart to spring i den når en kommer til kaia så er det bare å hoppe i land og feste dem så ligger båten greit så du har god tid til resten av fortøyningene.

 

Men det er jo viktig at den er godt forankret. Ser du har en slags fotlist på skroget, kan du komme til på insiden der og f.eks støpe fast noen store skiver og bruke gjennomgående bolter? Mulig rekkestøttene dine er festet slik?

Link to post
Share on other sites

Ønsker meg pullere midtskips, og hadde vært perfekt på den forhøyede rekka:

 

Men her kommer jeg ikke til med muttere underfra. Vil det kunne holde med 4 kraftige skruer? Det blir jo til spring.

 

 

Skruer holder ikke, gjennomgående bolter er et must.

Jeg mener det skal gå og komme til undenfra, var igjennom samme øvelsen på min Friendship.

Men det var trangt.....

Alternativt kan du jo montere kryssholtet liggende langs dollbordet (blir en snublefelle), alternativ 2 er å lage en gjennomføring (halegatt) gjennom dollbordet som du leder fortøningen igjennom og bruker ktyssholtet forut eller akter til fastsetting.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, alle. Skjønner at gjennomgående er alfa omega.

 

Men vil slippe snublefelle på dollbordet, så ser ikke noen annen løsning enn oppå ripa, evt som nevnt halegatt og bruke de eksisterende pullere. Men det blir jo snublefeller i havn....

 

Rolf, er tilgangen du nevner bak fenderlista? Er vel et amaras å demontere den for denne jobben. Det er ingen tilgang fra innsiden på min, i hvertfall. Heilstøpt...

 

Kanskje bare å glemme det. :(

Link to post
Share on other sites

Du kan vel også lage veldig overdimensjonerte hull, og støpe inn skive og mutter i glassfiberen, Evt. de pullertene med bolt i stedet for skruehull, monter på skive og mutter, bor overdimensjonert hull, fyll hullet med litt fortykket epoxy, og sett på plass pullertene.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...