Jump to content

Overhaling av turbo


Al-Tec

Recommended Posts

Ikke så mye røyk, men dieselforbruket gikk rett i været! Dette kan forklares med at uforbrent diesel går rett ut når turboen ikke trykker på nok luft. Måtte "sprengkjøre" for å holde 10 knop, mens naturlig marsjfart bør ligge på 12-15. Båten gjorde tidligere 19 knop på topp. Volvo's 40 motorer, og turbomotorer generelt, er bare som en pinglete strikkmotor når turboen faller ut!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

På bakrunn av typen motor du har tyder vel mye på at din turbo begynner å nærme seg livets slutt. Med litt flaks kan du kanskje klare deg et par sesonger til med reparasjon av den gamle (dette kan et turboverksted gi det eksakt svar på), men en ny turbo vil uansett være ikke så langt borte. Til din type motor leverer VP original bytteturbo til en forholdsvis akseptabel pris. I Norge er det "kontinuerlig tilbud" på denne, og for året 2003 er prisen 7222,- inklusiv alle statlige avgifter. Og i hvertfall 10% rabatt oppnår man de fleste steder på denne prisen. Men du må vel ut med noen ekstra 100-lapper til pakninger/diverse. "På kjøpet" får du en motor med kanskje litt mer sprut på topp, videre får du "ny motor" i hele mellomregisteret grunnet høyere dreimomnet (bytteturboen er oppgradert).  Veilendende pris på ny turbo i Norge er 9330.

Link to post
Share on other sites

7200 sier du?Vanligvis får jeg grini meg til å få avslag som er likt momsen,men på tilbuds varer er det nok litt værre.Muligens at motoren blir litt lykkeligere,men vil det ikke være litt lurt å gå gjennom hele motoren for å fast slå forventet gjenværende livslengde?

Den har kun 1381,4 driftstimer hvilket kan indikere at dette er en motor som kommer til eller er i ferd med å stå seg ihjel.Overhalingen som Båtmagasinet gjorde på en motor som dette syntes jeg var sinnsykt dyrt.For det beløpet de brukte er man jo nesten halvveis til en ny 31 motor.Såvidt jeg husker brukte de oppimot 60 000 kr,tilbudspris på en 124 hk 31 motor er ca 145 000 ferdig montert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...