Jump to content

SJEKK BÅTEN I KVELD!


Sabeltann

Recommended Posts

Hei båtvenner,

 

Ddere vet det sikkert men skriver det for det. Det er meldt om liten til full storm på rogalands kysten i natt. Så sjekk båtene nå Dere som ligger utsatt til! Skal selv snart ned og se om Gullet!

 

Rogaland

Sørøst frisk bris 10 m/s, stiv kuling 15 m/s utsatte steder, i kveld omslag nordvest sterk kuling 20 m/s på kysten. Sludd eller snø, senere regn i lavlandet. I kveld utrygt for torden. Fra ut på natten nordvest liten storm 22 m/s på kysten, torsdag ettermiddag minking til stiv kuling 15 m/s. Noen regnbyger, ut på torsdag sluddbyger eller snøbyger. Om kvelden stort sett oppholdsvær sør for Boknafjorden. Temperatur i dag 0 til 5 grader, torsdag -2 til 2 grader. Nedbør 10-20 mm.

 

Har hus "på toppen" av Randaberg og i kastene rister det rett og slett i hele huset. Har ikke opplevd det på 1 1/2 år!

 

Så sjekk BÅTEN! så sjekker du alt løsøret rundt huset!!!!

 

PS rimelig bra med høyvann i morgen ettermiddag og!

Link to post
Share on other sites

..... Det er meldt om liten til full storm på rogalands kysten i natt.

Ja, DMI (Dansk Meteorologisk Institutt) viser tydelig hvor sterk vind det blir på Sørvestlandet og i Danmark!  :eek:

Flere detaljer i tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2992

 

Bilde

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har nettopp vært nede i havna og tappet av siste restene med vann fra vartmvannsberederen.  Var ikke før ferdig før det kom ei byge fra VNV. Sikkert liten storm i kastene.  Det var faktisk ingen andre i havna å se.  Enig med Sabeltann (bor ikke så veldig langt fra ham selv) at folk her i Stavangerområdet bør kjenne sin besøkelsestid i kveld.  Det er mye svell og med det bygeværet vi har nå vil det nok røyne på for noen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har i tilegg til egen båt måket snø av tre andre båter som så ut til at de var noe tynget av snøen. Håper nedbøren stopper slik at jeg får tørket kalesjen og lagt på presenning.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

E Saa gla trass bor i denne hanva denne vinteren, ifjor var jeg på vest siden i bøhavna.... :cryin: våge stykke og se om båten på kveldene...... :nono:

 

 

Har nettopp vært nede i havna og tappet av siste restene med vann fra vartmvannsberederen.  Var ikke før ferdig før det kom ei byge fra VNV. Sikkert liten storm i kastene.  Det var faktisk ingen andre i havna å se.  Enig med Sabeltann (bor ikke så veldig langt fra ham selv) at folk her i Stavangerområdet bør kjenne sin besøkelsestid i kveld.  Det er mye svell og med det bygeværet vi har nå vil det nok røyne på for noen.

Link to post
Share on other sites

Blåser på det indre Østland også i kveld... Var nedom båten for å pakke den ned for vinteren, fikk laget stativ men det var ikke mulig å få presseninnen på alene i vinden. Etter at jeg kom hjem i 18-tia i kveld så har det falt 10 cm med dette hvite stoffet som kalles snø. Får håpe vinden er roligere i morgen så burkan kommer på plass da...  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Og så er det meldt opptil 60cm over høyeste høyvann i dag for strekningen Lindesnes-Haugesund......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og så er det meldt opptil 60cm over høyeste høyvann i dag for strekningen Lindesnes-Haugesund......

I følge siste sjekk hos Meteorologisk Institutt http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi, så er høyeste vannstand i Stavangerområdet i dag kl 15:00.  Vannstand er da meldt til 134 cm over sjøkartnull, dvs 40 cm høyere enn normalvannstad.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

..Båtgal......., snakker til båten........,er jeg gal da???

Neida, fernada, du er ikke gal! Snakker med båten jeg også (bare når jeg er alene ombord...), - gjør ikke alle det? Det viser bare at man er oppriktig glad i båten sin!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og så er det meldt opptil 60cm over høyeste høyvann i dag for strekningen Lindesnes-Haugesund......

Det her var visst bare juks og fanteri. Det ble jo bare en normal flo...... eller litt mer kanskje.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I følge siste sjekk hos Meteorologisk Institutt http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi, så er høyeste vannstand i Stavangerområdet i dag kl 15:00.  Vannstand er da meldt til 134 cm over sjøkartnull, dvs 40 cm høyere enn normalvannstad.

Var nede i båten kl 0630, kl 1100, kl 1615.

 

første gang var det skikkelig uvær, snø og møkka vær! storm i kastene.

andregang var det nesten vindstille og lav vannstand.

tredjegang var det vindstille samt høyvann rett under betongkanten på kaia! Har sett den over en gang denne høsten. Så det ble ikke kjempe høyvann i dag!

Link to post
Share on other sites

Sjekker båten hver dag, hele året!!! :crazy:

 

Båtgal......., snakker til båten........,er jeg gal da??? :rolleyes:

 

 

:flag:

Ja du er helt sikkert båtgal, om du kaller båten din f.eks gullet, mørebasen min ol.

Så er du båtgal.

 

Om det er en lidelse du vil bli kurert for er faktisk helt opp til deg selv og vurdere. Ikke bry deg om de andre.

 

Med gale Hilsner

 

En likesinnet båtgal sabeltann som og liker og kjøre nedom i havna og klappe gamle mørebasen før den legger seg eller står opp om morgenen!

 

 

Ps vil så gjerne gi min Gullet ny(ere) motor til jul. har pengene men kona vil ha dusjkabinett, spisebord,  treningdings, ny bil ..... eg bruke pengen ein gang, hu bruke pengene minst tre ganger! Eg har gitt meg allerede, kansje neste år......... :lol:

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten kl 0630, kl 1100, kl 1615.

 

første gang var det skikkelig uvær, snø og møkka vær! storm i kastene.

andregang var det nesten vindstille og lav vannstand.

tredjegang var det vindstille samt høyvann rett under betongkanten på kaia! Har sett den over en gang denne høsten. Så det ble ikke kjempe høyvann i dag!

Snakker om sjekking.  Kona er begynt å tvile på (eller kanskje overbevist om) hvem som er viktigst, hun eller båten? Var i havna senest kl. 23:00 i går.  Det var ikke så ille da. Sto fortsatt på VNV. Var nede igjen kl. 07:15 (fortsatt stiv kuling), 13:45 (ikke noen springflo på gang som meldt) og nå kl. 20:00 (rene kveldsidyllen).

 

Det var ganske tøft i natt.  Vindmåleren på Karmøy var opp i 52 knop, ca. 27 m/s.  Ser det også på moloen, mye grus skylt innover trebryggene.  Men det har gått over i likeste laget.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja du er helt sikkert båtgal,....... Om det er en lidelse du vil bli kurert for er faktisk helt opp til deg selv og vurdere. Ikke bry deg om de andre.

 

Med gale Hilsner

 

:lol: :lol: :wink:

Hvorfor kureres for noe en liker? :cool:

Ja jeg er båtgal, men det er en lidelse jeg i høyeste grad kan og skal leve med. Og så er jeg så heldig å ha en samboer som forstår meg og til og med er nesten like gal....  :smiley:

gal, galere, galest!!!! :crazy:

 

Mine foreldre sa da jeg som 13 åring, kjøpte en 21 fots hyttesnekke i tre, at jeg var gal, men det måtte da være en sunn form for galskap .......og det tror jeg det var. :yesnod:

 

Jeg tror vi bør være flinkere til å se etter og interessere oss for båtene våre hele året, også på vinteren. Sommersesongen blir litt for kort, sett i forhold til investeringer i båt og utstyr.  

 

Jeg må innrømme at jeg er ganske overrasket over hvor få som er innom båtene sine i det heletatt i løpet av vinteren, en ser det gjerne på avblåste pressenninger, pressenninger som har løsnet o.l.  :eek:

 

Det er også litt av sjarmen å være i havna om vinteren, en treffer noen av båtnaboene som en kan prate båt med, en kan gjøre noen forbedringer ombord, + + +. Samtidig får en sett at alt står bra til med "gullet", var det ikke det hun het Sabeltann? ........båten altså....... :wink:

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Fernanda: Hvorfor kureres for noe en liker?

Er så enig med det du skriver!

 

Melder meg inn i de "gales" forening!  :lol:

Men egentlig føler jeg meg ganske så "normal". Er også i båten daglig, eller flere ganger pr. dag. Liker å rusle med småting som skal gjøres. Har vært et par timer daglig i båten siden den ble tatt på land for drøye måneden siden.

Og som du sier: - Man treffer andre båtfolk som er ute i samme ærend.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snakker om sjekking.  Kona er begynt å tvile på (eller kanskje overbevist om) hvem som er viktigst, hun eller båten? Var i havna senest kl. 23:00 i går.  Det var ikke så ille da. Sto fortsatt på VNV. Var nede igjen kl. 07:15 (fortsatt stiv kuling), 13:45 (ikke noen springflo på gang som meldt) og nå kl. 20:00 (rene kveldsidyllen).

 

Det var ganske tøft i natt.  Vindmåleren på Karmøy var opp i 52 knop, ca. 27 m/s.  Ser det også på moloen, mye grus skylt innover trebryggene.  Men det har gått over i likeste laget.

Du får bare se etter min gamle fiiine sølvgrå volvo 240 da er jeg og sjekker gullet. :seeya:

Ps, kona mi mener at mørebasen er viktigts.....men men hu e litt greie og!  (siden jeg eier den enda mener jeg....!) :lol:

Link to post
Share on other sites

Du får bare se etter min gamle fiiine sølvgrå volvo 240 da er jeg og sjekker gullet........

Min Highace fra -95 har fått litt "svenskrom" på noen steder (rust på ækt trøndersk).

Bilen setter jeg bort for behandling for denne spesielle "kromen."

Båten derimot krever sikkelig stell så den tar jeg selv. Eller sakt på en annen måte en låner heller ikke bort kjærringa til en annen for understellsbehandling...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

 

Min Highace fra -95 har fått litt "svenskrom" på noen steder (rust på ækt trøndersk).

Bilen setter jeg bort for behandling for denne spesielle "kromen."

Båten derimot krever sikkelig stell så den tar jeg selv. Eller sakt på en annen måte en låner heller ikke bort kjærringa til en annen for understellsbehandling...[/quote

 

Volvoen min er ifra 1985 og har nok litt svenske korm ja! men gikk rett i gjennom EU kontrollen denne gangen og! Faktisk så er den så god at jeg ikke ser behov for og handle nyerer volvo! Skal sveise i litt på bakre innerskjerm snart, kose jobb!!

 

Men jeg låner verken bort mørebasen eller volvoen jeg!!! Mine ting som jeg bruker tid på så da er det ikke til låns!! (naboen fikk låne den EN gang da de hadde låst seg ute av bilen sin og måtte hente reserve nøkkel til hus og bil på jobb.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...