Jump to content

Defroster i serie eller parallell med vv tank?


Comforthe

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg vil gjerne installere denne lille defrosterviften. Fra før av har vi varmtvannsbereder om bord, koblet til kjølevannssløyfa. Bør jeg sette defrosteren i serie med vv tank og motor? I så fall, antar jeg defrosteren kan varmes før vv tank.

 

Egentlig leker jeg med tanken på å sette dette i parallell. I så fall ville jeg hatt elektronisk styrte ventiler for å slå av og på vanngjennomstrømningen til defrosteren. Noen som har sett noen slike? Ser for meg noe ala det som sitter på vanninntaket til en vaskemaskin (bare 12 volt) koblet sammen med strømbryteren til defrosteren.

 

Jeg gnur mest på det fordi jeg ikke vil stjele unødig mye varme til vv tank i de tilfellene jeg ikke bruker defrosteren – dvs de fleste tilfeller. Hvis noen lurer er motoren som supplerer varmen en Yanmar 4JH-TE (55 hk.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg monterte defroster i serie med vv berederen i fjor. Det var riktignok en større variant, men jeg syns det stjeler så mye varme at jeg har lyst til å koble det om til paralell, evt en bypass slange forbi defrosteren. Så vidt jeg husker var alltid motortemperaturen stabil på 80 grader før, nå stabiliserer den seg på litt over 70. Jeg syns vi får mindre varmt vann nå :nonod:

Link to post

Jeg er ikke så sikker på om varmetapet i slangene er så stort i forhold til i defrosteren. Der er det kopperrør med kjøleribber som suger ut varme selv om vifta ikke går.

 

Jeg har tro på paralell med mulighet for å stenge av enten berederen eller defrosteren etter behov. Men det er garantert andre som har mer greie på dette enn meg :smiley:

Link to post

finnes det noen manualer som man ser hvordan man kobler dette (kun defroster) til motor? evt, noen som kan gi en forklaring?

 

I motormanualen min står det forklart hvor man skal ta ut og returnere kjølevann for oppvarming av vv-tank/defroster. Det står derimot ikke hva som er lurt hvis man skal henge på begge deler.

 

Hva slags motor har du Polarn?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Hadde en 10 kw defroster m.4 uttak og en 40 liter varmtvannstank koplet i serie på en Bukh 48 hk. Funket flott det. Hadde også en ekstra sirkulasjonspumpe for max effekt. den lille 2 kw defrosteren burde være null problem. Vanlige sorte armerte kjølevannslanger er det ikke nødvendig å isolere.

Hvor mange grader hadde motoren under drift?

Link to post

Jeg har koblet varmtvannstank og defroster i serie. For meg er varmtvannet viktigere enn defrosteren. Derfor er varmtvannstanken først i serien. Jeg har benyttet 2 3-veis ventiler slik at jeg kan styre kjølevannet enten bare gjennom varmtvannstanken (slik står ventilene vanligvis), bare gjennom defrosteren eller begge. Dette fungerer aldeles utmerket.

 

Eivind

Link to post

Når vi legger opp radiatorrør så har vi en stamme hvor vannet sirkulerer hvor hver radiator kobles på i paralellkobling, så turvannstemp er nogenlunde lik på radiator 1 som nr 10.

 

Defroster 1 og 2 og vv på turvanns ledning og retur fra disse inn på samme ledning, er motsatnden i disse nogenlunde lik vil du få jevnt fordelt vannstrøm.

 

seriekobler du de så vil du få de x antall watt du tar ut i defroster 1 i manko inn på defroster 2 og så videre i manko inn i vv tank.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50.

 

Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme.

Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad.

 

Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer!

 

I en seriekobling så vil alt vannet måtte passere både VV-bereder og Defroster. Når VV-bereder har nådd sin maks temp så vil all varmeenergi kunne brukes i defrosteren.

Om defrosterviften står stille så vil all varmenergi gå til VV-brederen (Det avhenger selvsagt at defroster er "først i rekka")

 

Jeg har varmeregister m/vifte og VV-bereder i serie på ene motor samt defroster på den andre og er ikke i tvil om fordelen med serie kontra parallell!

 

Men det var nå min mening !

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50.

 

Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme.

Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad.

 

Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer!

 

 

Men det var nå min mening !

 

:sailing:

Bjørn

 

 

Du har rett i det men vil tro motoren produserer mye mer kw enn hva disse to forbruker ved normal bruk, og da skulle det være nok energi til å splitte dette men kommer jo mye ann på hva slags motor det er.

Er det en 2 syl seilbåtmotor så genererer den ikke allverden av varme sammelignet en 6 eller 8 syl motor i en båt som belastes hardt ...

Link to post

Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50.

 

Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme.

Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad.

 

Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer!

 

 

Men det var nå min mening !

 

:sailing:

Bjørn

 

 

Du har rett i det men vil tro motoren produserer mye mer kw enn hva disse to forbruker ved normal bruk, og da skulle det være nok energi til å splitte dette men kommer jo mye ann på hva slags motor det er.

Er det en 2 syl seilbåtmotor så genererer den ikke allverden av varme sammelignet en 6 eller 8 syl motor i en båt som belastes hardt ...

 

En annen ting som antagelig kan fåes/lages er vel en omvendt termostat som lukker kurs når bereder har oppnådd riktig varme så alt vann går til defroster...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Da er defrosteren installert og jeg tenkte jeg ville nevne hvordan det gikk.

 

Defrosteren ble koblet i serie etter vv-tank. Den skulle ikke brukes til vinduer og da hadde varmt vann høyere prioritet. Uansett varmet den som bare det, og det gikk heller ikke ut over driftstemperatur på motoren. Jeg la inn kraner slik at jeg kan koble defrosteren ut av systemet (bypass ved hjelp av 3 stk kraner og ett par T-stykker).

 

imag0158.jpg

 

Plasseringen var super populær, rett ved bena til min bedre halvdel (som alltid er frossen). Det trakk deilig og varmt over på styreposisjon også. Nå skal Wallasen om bord få hvile litt når motoren går.

 

Takk for alle innspill.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...