Comforthe Startet 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2011 Hei alle sammen. Jeg vil gjerne installere denne lille defrosterviften. Fra før av har vi varmtvannsbereder om bord, koblet til kjølevannssløyfa. Bør jeg sette defrosteren i serie med vv tank og motor? I så fall, antar jeg defrosteren kan varmes før vv tank. Egentlig leker jeg med tanken på å sette dette i parallell. I så fall ville jeg hatt elektronisk styrte ventiler for å slå av og på vanngjennomstrømningen til defrosteren. Noen som har sett noen slike? Ser for meg noe ala det som sitter på vanninntaket til en vaskemaskin (bare 12 volt) koblet sammen med strømbryteren til defrosteren. Jeg gnur mest på det fordi jeg ikke vil stjele unødig mye varme til vv tank i de tilfellene jeg ikke bruker defrosteren – dvs de fleste tilfeller. Hvis noen lurer er motoren som supplerer varmen en Yanmar 4JH-TE (55 hk. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bømlo Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Gjør det enkelt og monter varmeren i serie med varmtvannstanken. Ville ha montert varmeren etter varmtvannstanken, men dette er ikke kritisk. Det er mer en nok varme i kretsen til begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Jeg monterte defroster i serie med vv berederen i fjor. Det var riktignok en større variant, men jeg syns det stjeler så mye varme at jeg har lyst til å koble det om til paralell, evt en bypass slange forbi defrosteren. Så vidt jeg husker var alltid motortemperaturen stabil på 80 grader før, nå stabiliserer den seg på litt over 70. Jeg syns vi får mindre varmt vann nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
taunus Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 (redigert) Jeg ville absolutt montert defrosteren før berederen i serie. Du trenger jo å få vekk dugg, før du trenger varmt vann. Og hvis du er redd varmetap, Isolerer du varmvannslangene. Du kan få kjøpt dette hos en rørlegger. Veldig enkelt, lukkes over slangen og festes med dobbeltsidig tape som henger på. Redigert 15.Juni.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Jeg er ikke så sikker på om varmetapet i slangene er så stort i forhold til i defrosteren. Der er det kopperrør med kjøleribber som suger ut varme selv om vifta ikke går. Jeg har tro på paralell med mulighet for å stenge av enten berederen eller defrosteren etter behov. Men det er garantert andre som har mer greie på dette enn meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Comforthe Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Jeg innser jo helt klart at seriekobling er det enkleste. Men som Komodo påpeker, det hadde vært smart å kunne slå vv tank og defroster fra og til (individuelt) etter behov. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
hanto1 Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Hadde en 10 kw defroster m.4 uttak og en 40 liter varmtvannstank koplet i serie på en Bukh 48 hk. Funket flott det. Hadde også en ekstra sirkulasjonspumpe for max effekt. den lille 2 kw defrosteren burde være null problem. Vanlige sorte armerte kjølevannslanger er det ikke nødvendig å isolere. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 hanto1 Du fikk fremdeles varmet opp vannet ditt, og motortemperaturen lå fremdeles der den skulle? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 (redigert) Litt off topic,men finnes det noen manualer som man ser hvordan man kobler dette (kun defroster) til motor? evt, noen som kan gi en forklaring? Samme typen som trådstarterlinket til. Redigert 16.Juni.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Comforthe Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 finnes det noen manualer som man ser hvordan man kobler dette (kun defroster) til motor? evt, noen som kan gi en forklaring? I motormanualen min står det forklart hvor man skal ta ut og returnere kjølevann for oppvarming av vv-tank/defroster. Det står derimot ikke hva som er lurt hvis man skal henge på begge deler. Hva slags motor har du Polarn? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 En VP TMD40 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Hadde en 10 kw defroster m.4 uttak og en 40 liter varmtvannstank koplet i serie på en Bukh 48 hk. Funket flott det. Hadde også en ekstra sirkulasjonspumpe for max effekt. den lille 2 kw defrosteren burde være null problem. Vanlige sorte armerte kjølevannslanger er det ikke nødvendig å isolere. Hvor mange grader hadde motoren under drift? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Comforthe Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Polarn, den motoren er vel så vanlig at det må finnes noen på forumet her som har tatt defroster i bruk på den (var vel det du tenkte). Sjekk i dokumentarkivet også, der burde du finne svar. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Angående Bukh motoren hadde den ca 80 grader ved normal belastning. Det tar litt lengre tid før motoren kommer opp i temp, men så snart vannet i vv.tanken blir varmt blir varmeomsetningen der lik 0. Det er kun defrosteren som henter ut varme konstant under drift. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Videre. Monterte kjølevannsuttak på en 4JH-HTE der var det 2 plugger i forkant av motoren som skulle skues ut. satte på nippler og 2 stk kuleventiler med slangestusser. Regner med det er nogenlunde samme opplegg på motoren i Elwaroen. Står forøvrig i inst.boka. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 (redigert) Regner med det er nogenlunde samme opplegg på motoren i Elwaroen. Står forøvrig i inst.boka. Ja det er ikke noe problem, jeg har jo allerede vv-tank (som blir varmet av motoren) på plass :) Redigert 16.Juni.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Comforthe Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Da har jeg bestemt meg. Jeg setter defrosteren i serie med vv-tank, med mulighet for å koble den ut og kjøre bypass. Neste spm: Er det noe problem at defrosteren plasseres høyere opp en motoren (og dens kjølevæsketank)? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
eivindch Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Jeg har koblet varmtvannstank og defroster i serie. For meg er varmtvannet viktigere enn defrosteren. Derfor er varmtvannstanken først i serien. Jeg har benyttet 2 3-veis ventiler slik at jeg kan styre kjølevannet enten bare gjennom varmtvannstanken (slik står ventilene vanligvis), bare gjennom defrosteren eller begge. Dette fungerer aldeles utmerket. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 på min tamd 40 så har jeg satt vv berederen etter motor ,etter min mening så er jo vv berederen så godt isolert att den er med å holder vannet varmt til det kommer frem til defrosteren som vanligvis vil avkjøle vannet litt,arbeidstemp på motoren min er ca 80grader og da skal defrosteren som jeg har yte 10kv Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Når vi legger opp radiatorrør så har vi en stamme hvor vannet sirkulerer hvor hver radiator kobles på i paralellkobling, så turvannstemp er nogenlunde lik på radiator 1 som nr 10. Defroster 1 og 2 og vv på turvanns ledning og retur fra disse inn på samme ledning, er motsatnden i disse nogenlunde lik vil du få jevnt fordelt vannstrøm. seriekobler du de så vil du få de x antall watt du tar ut i defroster 1 i manko inn på defroster 2 og så videre i manko inn i vv tank. Redigert 17.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50. Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme. Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad. Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer! I en seriekobling så vil alt vannet måtte passere både VV-bereder og Defroster. Når VV-bereder har nådd sin maks temp så vil all varmeenergi kunne brukes i defrosteren. Om defrosterviften står stille så vil all varmenergi gå til VV-brederen (Det avhenger selvsagt at defroster er "først i rekka") Jeg har varmeregister m/vifte og VV-bereder i serie på ene motor samt defroster på den andre og er ikke i tvil om fordelen med serie kontra parallell! Men det var nå min mening ! Bjørn Redigert 17.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Polarn Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Følger det med tilkoblingsanvisning til motoren i pakka til defrosterne? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
bukt Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50. Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme. Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad. Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer! Men det var nå min mening ! Bjørn Du har rett i det men vil tro motoren produserer mye mer kw enn hva disse to forbruker ved normal bruk, og da skulle det være nok energi til å splitte dette men kommer jo mye ann på hva slags motor det er. Er det en 2 syl seilbåtmotor så genererer den ikke allverden av varme sammelignet en 6 eller 8 syl motor i en båt som belastes hardt ... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Om du kobler VV-bereder og Defroster parallelt, og man antar at flow er 50/50, så betyr at du også fordeler varmeeffekten fra motor 50/50. Det betyr at, om VV-berederen har nådd maks varme, så vil defrosteren fortsatt bare få tilført 50%. Den andre 50% av flow passerer da VV-berederen og tilføres retur til motor uten å gi fra seg noe varme. Det samme skjer om Defrosterviften ikke er startet. Da passerer 50% flow igjennom defroster og tilbake til motor uten å bli nedkjølet i noen særlig grad. Sagt med andre ord: Med en paralellkobling så vil du ikke få utnyttet all potensiell varmeenergi som kjølevannet representerer! Men det var nå min mening ! Bjørn Du har rett i det men vil tro motoren produserer mye mer kw enn hva disse to forbruker ved normal bruk, og da skulle det være nok energi til å splitte dette men kommer jo mye ann på hva slags motor det er. Er det en 2 syl seilbåtmotor så genererer den ikke allverden av varme sammelignet en 6 eller 8 syl motor i en båt som belastes hardt ... En annen ting som antagelig kan fåes/lages er vel en omvendt termostat som lukker kurs når bereder har oppnådd riktig varme så alt vann går til defroster... Redigert 17.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Da er defrosteren installert og jeg tenkte jeg ville nevne hvordan det gikk. Defrosteren ble koblet i serie etter vv-tank. Den skulle ikke brukes til vinduer og da hadde varmt vann høyere prioritet. Uansett varmet den som bare det, og det gikk heller ikke ut over driftstemperatur på motoren. Jeg la inn kraner slik at jeg kan koble defrosteren ut av systemet (bypass ved hjelp av 3 stk kraner og ett par T-stykker). Plasseringen var super populær, rett ved bena til min bedre halvdel (som alltid er frossen). Det trakk deilig og varmt over på styreposisjon også. Nå skal Wallasen om bord få hvile litt når motoren går. Takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.