Jump to content

Noen som vil registrere scand 27 i skibsregisteret for meg? mot kr


askeladden78

Recommended Posts

Eg gjorde jobben høsten 2010. Det på en båt som er importert fra USA 2008. Har du tilgang til tidligere eiger(e) samt CE papirer er du langt på vei. Her er nok fleire på forumet som ønsker å hjelpe deg. Men kontakter du skipsregisteret får du tildelt en saksbehandler som hjelper deg.

Link to post
Share on other sites

Litt styr er det, men ikke verre enn at du fikser dette selv.

 

Registreringsblanketten ligger her

 

Så må du gå til produsenten av båten og få et "bilbrev" / "byggebrev" samt samsvarsærklæring (CE).

 

Det som er litt verre, er at du må dokumentere hele eierrekken på båten.

På bilbrevet står navnet på første eier. Så må du dokumentere salg av båten mellom alle ledd opp til nåværende eier. (i ditt tilfelle er det vel ikke så mange ledd i og med at båten er fra 2005).

 

Ellers er det bare å ringe skibsregisteret i Bergen, så hjelper de deg:-)

 

Registreringen koster 2.660,-

 

Du finner info om hva du må gjøre på Skibsregistrene

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Det er litt behandlingstid i bank, men i dette tilfellet er det nok registeret som trenger mest tid. Du må fylle ut et skjøte for kvar gang båten har endret eier. Link under.

 

skjøte registrering

 

Du klarer ikkje dette på en uke om du tenker på fullstendig registrering. Når alle papirer er ok får du tildelt et kjennesignal. Dette må du permanent merke båten din med (eg merket i motorrom ved motor fundament). Så eg ville snakket med banken og sagt du registrerer den, men om de kan være hjelpsomme med pengene inntil du har fått ordnet dette.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for god hjelp til dere alle, ser ut til at dette skal gå bra, er 3 eiere totalt på båten, har navn på de alle.

forresten noen som har vært borti scand tropic 27 05 mod med volvo penta 210 hk D4?

 

erfaringer eller meninger?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig. Det du trenger er en "Principal drawing" fra leverandøren med de vitale målene oppgitt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg driver med denne prossesen nå og fått bekreftelse fra skipsregisteret at følgende skal sendes inn (NB! gjelder norsk båt):

 

1. Først sender du Melding om registrering (KR-0012 B, kan sendes pr. mail) for å få tildelt kjenningsignal. Har du registrert VHF kan kallesignalet her benyttes, men det må sendes inn for godkjenning.

2. Du får tilbake på mail Bekreftelse på bruk av kjenningssignal. Her står en beskrivelse om hvilke krav det er til merkingen og en svarslipp som sendes registeret etter merking har funnet sted sammen med bilde av utførelsen (dette kan sendes på mail.)

3. Melding om registrering (KR-0012 B), orginalen.

4. Dokumentasjon på inngravert kallesignal (iht. ovenstående krav).

5. Byggesertifikat fra Verft (med underskrift av 2 stk vitner).

6. Skipsskjøte fra alle tidligere eiere (med underskrift av 2 stk vitner, fødselsnumre er påkrevet, salgssum etc.).

7. Kopi av Samsvarserklæring dersom fartøyet er bygget etter 1998

8. Kopi av samsvarserklæring på motor dersom denne er produsert etter 2006

 

Dette krever en del og tar litt tid hvis ikke tidligere eiere bor i nærheten.

 

Du behøver ikke å måle båten, byggesertifikatet fra Verftet er tilstrekkelig dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Alt ang båten får du fra Scand. Du må oppgi nummeret som er innstøpt, mest sansynlig på styrbord side på akterskipet til dem, så har de alt du evnt trenger.

Det du må konsentrere deg om er å få underskriftene fra alle tidligere eiere. Fra eier nr1 til eier nr2, fra eier nr2 til eier nr3 og fra eier nr3 til deg som eier nr4 (viss det var her du var i rekken ;-))

Det er dette som som regel tar tid da det kun er orginalen som gjelder og denne må sendes/bringes rundt. Viss f.eks en av tidl eiere er bortreist en mnd så stopper prosessen tilsvarende.

Min erfaring er at det kanskje denne prosessen som tar noe tid så viss tidl eiere er noenlunde i egen region hadde jeg tatt turen rundt...

Men dette klarer du fin selv og de er veldig behjelpelige hos registrene.. Lykke til ;-)

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spør sikkert litt dumt, siden jeg sitter på santorini i hellas og er litt småbrisen, men hva er fordelene med og kjøpe båt med pant i denne? sitter og vurderer et hopp på en 12-13 fot og et pris hopp på en 300 000 for og kjøpe båt, har sikkerhet nok i huset til og låne ca 1 mil, bør jeg låne med pant i huset? eller båten?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

det er vel egentlig det samme hva du velger tror jeg, fordelen med å sette båten i skibsregisteret er at du treffer en mye større kundegruppe når du skal selge den igjen,

folk som gjerne ikke kan låne på huset får da mulighet for å kjøpe en stor, fin og nyere båt til en levelig mnd leie.

 

Båten blir også mer atraktiv i bruktmarkedet.

Mange som sliter med å få solgt båter i dag, og da er dette helt klart en fordel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...