Jump to content

Suzuki DT90 (1997) dårlig ladespenning, noen som kan hjelpe?


Skjær i sjøen

Recommended Posts

Har båten på lagring, skulle vært hentet for en måned siden. Den lengter etter å få vann under kjølen.

 

Lagringen inkluderer service og fiksing av en del punkter som ble avtalt i oktober i fjor. Dagen før jeg skulle hente båten (i starten av mai) fikk jeg beskjed om at ladespenningen var dårlig. Siden da har vi ventet på mekanikker. Nå gidder jeg ikke vente lenger og henter båten på fredag 17.6. Kan jo ikke ha båten på land i hele sommer!

 

De som har greie på det sier at det med 90 % sannsynlighet er spenningsregulatoren som må byttes. Sitter og leser splittegninger hos Browns Point Marine Service og repair/service-manual. Må bare si at, ja, dette ser morro ut, men dette har jeg ikke peiling på i det hele tatt! Tror ikke jeg tar sjansen på å skru selv.

 

Jeg skal dra med meg båten på sommerferie til en plass hvor alle er hyggelige, været er bra, vannet er varmt osv. Der finnes det et par gode båtverksteder som har tid til å se på 2-taktsmonsteret mitt i juli. Regner dermed å få fikset dette da.

 

Spørsmålet til dere er; hvis jeg følger med litt på batterspenningen og lader mellom hver gang jeg bruker båten hvis det er behov for det, er det da dumt å bruke båten? Det er lite som drar strøm; har en Garmin kartplotter som vi alltid bruker, samt et gammelt ekkolodd som brukes når vi skal fiske. Batteriet er nytt i fjor.

 

Holder det å måle spenningen på batteriet med et multimeter? Skal det være over 14 volt med motor i gang?

 

Vil det være smart av meg å skaffe til veie delene selv, f.eks. fra Browns Point? Hvilken del i så fall?

 

Takknemlig for tips og råd og kanskje litt moralsk støtte. Dette har vært kjedelig!

 

Med ønske om en god båtsommer;

Skjær i sjøen :flag_bp:

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ta med ekstra batteri, og lad den innimellom så går det nok greit, ett spm er jo HVOR lav er ladespenningen? ideelt sett rundt 14V, men fungerer vesetnlig lavere også, tar bare lenger tid å lade da, og er ikke ideelt for batteri i lengden.

 

Har du ett tall vi kan forholde oss til? jeg hadde kjørt uten tvil.

 

Batterispenningen etter turen sier deg jo også mye om hvordan det har gått.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mål spenningen over batteripolene med et voltmeter/multimeter før du starter og etter at motoren har gått noen minutter med litt turtall, så får du en peiling på om/hvor mye motoren lader. Ideelt sett bør ladespenningen ligge i området 14,4-14,7 volt dersom motoren din har laderegulator.

 

Foruten defekt laderegulator, kan også lav ladespenning skyldes at en eller flere av diodene i likeretterbroen er defekt. Jeg kjenner ikke denne motoren, men det er nok sannsynlig at likeretter og spenningsregulator er bygget inn i samme enhet(?). Dette bør gå frem av de splittegningene du har.

 

Så lenge du sørger for å lade batteriet med landstrømslader mellom hver gang du bruker båten, og holder et øye med batterispenningen underveis for å sikre at du har nok batterikapasitet til å få start, bør det ikke være noe farlig å kjøre med dette i en kortere periode.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Båten har nå endelig kommet seg hjem og er et steg nærmere sjøsetting. Ladespenningen skal ha blitt målt til 12,3.

 

Skal kjøpe multimeter nå så skal jeg måle og måle og måle.

 

Noen som har erfaring med å kjøpe Suzukideler fra Browns Point?

 

 

mvh

Skjær i sjøen

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Skjær i sjøen gjør ting han ikke kan....

 

Setter pris på noen tips og råd, samt en og annen smekk på fingeren når det er på sin plass.

 

Har gravd dypt i lommeboka og gått til innkjøp av et fantastisk presisjonsinstrument fra Biltema (kr 109....). Regner med at det viser riktig på andre desimal :giggle:

 

Jeg målte spenningen på batteripolene (rett eller galt?), først med motoren av og deretter med motoren på.

 

Her er resultatet:

 

baatt_redigert.jpg

 

Er denne testen tilstrekkelig til å konkludere med at det er noe galt med ladingen?

 

Har for sikkerhets skyld bestilt ny spenningsregulator og er litt interessert i å gjøre en fornuftig test for å se om det løser ladeproblemet.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

biltema sitt multimeter er overaskende bra, faktisk.

 

spenningen tilsier at du vil kunne kjøre uten problemer med strøm om du er varsom med hva du bruker, prøv deg litt frem, ta gjerne med ekstra batteri i tilfelle så ser du hvor grensen går, men lader du innimellom bør det gå problemfritt til du får fikset det.

Link to post
Share on other sites

Skjær i sjøen gjør ting han ikke kan - del 2 - eller "Hvordan bytte spenningsregulatoren på en Suzuki DT 90 1997-modell av og for dummies...".

 

Bestilte hos Browns Point fredag 17.6 og mottok bl.a. denne onsdag 22.6. Det var imponerende kjapt.

 

spenn_reg_x_01.jpg

 

Det henger noe bak på båten min som skaper problemer i mellom:

 

spenn_reg_x_02.jpg

 

Av med strømkablene...

 

spenn_reg_x_03.jpg

 

...og så begynner morroa.

 

spenn_reg_x_04.jpg

 

En artig liten fotomontasje som også viser alt spesialverktøyet som ble brukt. Både stjernetrekker og skiftenøkkel var nødvendig :giggle:

 

spenn_reg_x_05.jpg

 

Lokket måtte av. Satt med 4 skruer. Deretter måtte hele boksen ut for å komme til boltene til spenningsregulatoren. Boksen satt med 4 skruer, hvorav de på sb side er markert med rødt. Deretter var det bare å notere seg hvordan ledningene satt og skru ut spenningsregulatoren med to skruer (markert med gult).

 

Inn med den nye. Skru sammen. Koble på vann og kjøre testen...

 

spenn_reg_x_06.jpg

 

Dette så jo ut til å funke. Det som slo meg, etter at den første gleden hadde lagt seg, var om jeg nå har skiftet ut en del som faktisk virket. Testen som indikerte problemer med ladning ble jo ikke foretatt av meg. Den testen jeg gjorde skjedde med motoren på tomgang - da har jeg etter hvert forstått at den ikke lader skikkelig uansett.

 

Pytt, pytt. Nå ser det ut som det virker og jeg er en erfaring rikere.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...