Jump to content

Toppfart,Grandezza 26CA D4 225 DPH


Slice of Life

Recommended Posts

ser på finn at forhandler oppgir 35 knop med D4 225. Hva er oppgitt max turtall i boka, og oppnår du dette?

Er båten begrodd eller er det nytt bunnstoff?

Jeg regner med at hastigheten du oppgir er SOG på GPS og ikke knopmåleren? sistnevnte kan være feil kalibrert eller påvirkes av strømforhold i vannet. 2 knop medstrøm gir da tilsynelatende lavere hastighet.

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregelen ifølge volvo penta er at det utgjør ca 200 rpm per størreelse opp eller ned på disse propellene, maksturtall skal ligge mellom 3400-3600 rpm, derfor anbefalt 3500 rpm. Ville vært skeptisk til å gått opp til G6, du risikerer å havne veldig nærme 3400 rpm, får du på bunnstoff og litt last og utstyr i båten er du fort havnet nedpå 3300 rpm ett eller annet.

 

Om du har tilgang på å låne ett sett G6 ville jeg imidlertid prøvd, for å bruke 17000,- for ett propellsett en etterpå kanskje finner ut var mindre egnet en utgangspunktet er litt kostbart.

 

Tipper du etter bunnsmøring og kanske innlasting av litt pø og utstyr havner på 3550 rpm, og da er du der du skal være.

 

Min båt var sjøsatt første gang januar 2009, da uten noe behandling av bunn, maks turtall 3500 rpm / 36 knop, etter bunnsmøring og ilassing diverse ting og tang og utstyr er turtallet i dag med ren bunn 3400 rpm /35 knop. Dette er en D-4 260 med G7 propell på 26 fot båt med vekt 3800-4200 kg.

Link to post
Share on other sites

Om du velger å kjøpe G6 for å prøve og dette gir ett uheldig resultat kan jeg være interresert i en handel av G6 til god pris for meg :thumbsup: Dette fordi med litt groe og litt ferielast gjerne havner nedmot 3300 rpm. Jeg har vurdert å få prøvd G6 men er redd jeg havner med turtallet slik du gjør nå, og at det også går utover farten i negativ forstand. Men ville vært artig å prøvd, men ikke for 17000,-

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner du er litt skuffet over farten da den er mindre en forespeilet, dette må du nesten ta opp med forhandler. Men vurdere propellbytte før båten er i skikkelig brukstilstand, med bunnstoff, som ja drar ned turtall alene og før alt av ting og tang er ombord ville jeg avventet, nettopp fordi du risikere å komme for lavt med turtallet. Forskjellen per propellstørrelse er vel 200-300 rpm er jeg fortalt fra Volvo penta forhandleren Bjordal og Madsen i Bergen.

 

En motor som går for tungt, altså med for lavt maksturtall "slites" fortere.

 

Maksturtallet ditt er per i dag er 3640 rpm, da går motoren din lett. De 40 rpm over maks anbefalt ser jeg ikke problemer med, her er det marginer, dessuten mister du garantert minst 50 rpm etter bunnsmøring, hvis ikke gir du meg en lyd og forteller hva du stoffet med. En annen ting jeg ville sjekket er om turtallet ditt er riktig. jeg har riktignok 35 hk mer på min motor, men båt av samme størrelse, der jeg tipper min er bortimot 1 tonn tyngre en din, at du da skal måtte ha 2 størrelser mindre propell en meg er derfor litt snodig, men her er mange faktorer som spille inn, kan det være turtallet du leser av er for lavt, og at du burde hatt G6, da tipper jeg du isåfall ville havnet på 35 knop +.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går å få tak i nye original propellere via Estland,til ca.9000.

Interresant, men oppå der kommer frakt, fortollingsgebyr og moms, med andre ord fort 13000,- Og med tanke på kavitasjonsproblematikken diise propeller har vist seg å ha, om det ikke er utbedret, ville det vært greit med 5 års reklamsjon som du neppe for fra Estland :headbang:

Link to post
Share on other sites

Når du kjøper ny båt skal leverandøren klargjøre og teste båten, inkludert teste toppturtall. Det har du også betalt for. Nå kan det hende at de var innenfor 3400-3600 under test eller så har de en tabell over hvilke propellere til den båten og tester at de får nok turtall. Det at du får for lite toppfart kan ha med saken å gjøre og det kan skyldes andre ting: strøm, vind, vektfordeling, trimming m.m. Du bør konfrontere leverandøren med det og la de sjekke om allt er iorden og evt. prøve med et annet propellersett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...