Jump to content

Gjengene er ødelagte på lufteskruen på finfilteret


Retox_93

Recommended Posts

Hei. Har fått en bitte liten lekasje på lufteskruen på finfilteret. gjengene er ødelagte. Så lurte på om det er noe måte å fikse dette på ?

 

Kan man hive på en klase med epoksy ? Størkner det på diesel ? Mener e ikke kommer til å få bruk får den lufteskruen så kan like greit lime den fast. Bare det blir tett

 

01122010209.jpg

 

Link to post
Share on other sites

man bytter ikke et dieselfilter ved å ta opp lufteskruen Det er veldig lise diesel som kommer igjennom

 

Er en kopp filteret er inni og det er bare å vri opp koppen. Den skruen som er halvveis oppe er gjenge ødelagte i selve filteret. Slitte. Vil helst unngå å borre opp og gjenge nytt, Så andre løsninger? Epoksy? sparkel? sika ?

 

Stjal dette bildet ifra en annen tråd

 

cav2.jpg

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

man bytter ikke et dieselfilter ved å ta opp lufteskruen

 

Det er vel grovfilteret som du har problemer med, ikke finfilteret. Trodde dieselen først gikk gjennom grovfilteret, før den gikk til fødepumpe og inn i finfilteret? Hadde lufteskruen vært ødelagt på finfilteret hadde det vært vanskeligere å lufte...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Der blir ALDRI tett uansett hvilket lurium du velger å lime/tette med.

Du må skru ut filterhuset, borre opp hullet, gjenge på nytt, og montere helicoil for å få riktig dimensjon til lufteskruen. alternativt gjenge opp og bruke en større skrue.

Det er eneste metoden som virker...... samma f... hva andre sier.

Link to post
Share on other sites

Der blir ALDRI tett uansett hvilket lurium du velger å lime/tette med.

 

 

Vel, på fly tetter vi vingetankene med epoksy- eller polysulfid tettemasse. Den trenger ikke engang herde før vi fyller opp. Ellers har jeg erfaring med et lurium som heter steel-stick. Epoksy i pastaform som jeg har brukt til å tette både bånnpanne og bensintank. Mens det rant. Rustent var det også. Holder permanent. Men på en lufteskrue ville jeg ha fikset det med helicoil ved passende anledning. Kjør på, sommer'n er kort!

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme for en måneds tid siden. Skiftet filtre og luftet, og når jeg skulle stramme til lufteskruen røk gjengene i huset. Jeg demonterte filteret, tok meg en tur på Biltema og kjøpte et helicoil sett. Borret, gjenget, og monterte helicoilen. Deretter var det bare å montere sammen igjen, og gjengene vil forhåpentligvis holde i 30 nye år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel, på fly tetter vi vingetankene med epoksy- eller polysulfid tettemasse. Den trenger ikke engang herde før vi fyller opp.

 

@dd: Har også tilgang til disse typene prc sealing som jeg bruker på helikoptrene daglig, Men jeg tenkte på lurium som vanlige folk får kjøpt over disk i butikk...

 

Hvis filterhuset ikke koster mer enn 550 kr så kjøp nytt. blir dyrere å reparere.

Link to post
Share on other sites

Ja der ser du, kanskje vi er kolleger..... :giggle: Jobber med helikopter selv. Det jeg mener er at det faktisk kan bli tett. Mye av dette luriumet virker faktisk. Hvis konsekvensen av at det eventuellt ikke virker er at det kan piple ut minimale mengder og det er lett å oppdage så vil jeg anbefale å prøve. midlertidig så klart.

Link to post
Share on other sites

at det ikke koster mere enn 550 kr!Er jo blodpris etter min mening!! Skal ta en tur på Biltema i morra å se om kan få kjøpt sån helicoil sett. Noen som vet hva det koster? Etter dere flymekanikere så kan e bruke epoksy ?

Noe helt annet. Har funnet en With Dromedille 20/21 fot som bare er laget 4 stykk av. 2 av ekemplarene ble ødelagt og det er 2 igjen. Kan få kjøpt et av eksemplarene. Båten har aldri vært på vannet og aldri gjort noe med. stått tørt i 15 år. Har desverre ikke noe bilder men hva tror dere et sånt prosjekt er verdt?

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikkje gidda å brukt tid på rep/liming.

 

Anten bore og gjenge og ny skrue, eller kjøpt nytt hus. Ellers fins det i bytter og spann av desse cav husa rundtomkring på gamle maskiner.

 

Men eg ville ha brukt den gyldne anledningen du har no til å bli kvitt heile ruklet av eit filtersystem og kjøpt ein slik filterhaldar for eks. Trur Maritim har den for ein rimeleg penge. :thumbsup:

 

dobbel_filterhaldar_med_filter.jpg

 

Husk at slike halvgode rep. blir store problem når dei aller mest skulle ha virka.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Skal ta en tur på Biltema i morra å se om kan få kjøpt sån helicoil sett. Noen som vet hva det koster?

 

Tror jeg betalte rundt 170,- for et sett i 8mm. Da inneholder det bor, gjengetapp og to verktøy til hhv å skru inn og knekke av helicoilen. Samt 10 innsatser. Så da har du noen på lur til en annen gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg skrev hva forutsetningene var, jeg gjorde en risikovurdering. Masse "lurium" som virker i lufta også :giggle: Å hentyde at jeg kompromitterer sikkerheten var vel å ta ordene ut av sammenhengen. Vi gjør ingen jobb vi ikke kan garantere, og hver minste skive har full sporbarhet tilbake til bauxittguven. Det gjelder lim og slikt også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...