Jump to content

Fabrikkny GM350 ulyder i motor:(


Thorris

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt en ny gm350 motor og montert marinekam i den. Når jeg nå drar motoren rundt på starteren kommer det en ulyd fra motoren 2 ganger for hver gang veiva går rundt. Høres ut som noe er trangt eller at noe tar inntil. Tok ut pluggene og dro rundt på starteren igjen og da ble lyden mindre men fortsatt der. Jeg har dratt rundt motoren manuelt flere ganger og det kommer ingen ulyder i det hele tatt og alt går jevnt og fint men hvis jeg drar den på starteren kommer det..

Kan det være noe med startmotoren? Jeg er livredd for å prøve å starte opp motoren tilfelle det er noe internt i motoren men jeg skjønner ikke hva det kan være!?

Kan det være vanlig med noe ulyder siden motoren er helt ny? Har aldri vært startet.

Jeg lurer på om det kun har noe med startmotoren å gjøre men det er så vanskelig å høre akkurat hvor lyden kommer fra men det høres best på den siden startmotoren står..

 

Noen som har noen tips??

 

Mvh Thor

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke turt å starte motoren pga den lyden. Det er samme starter og svinghjul fra gamle motoren så dette burde være ok.

Gamle motoren er en 305 (aq200d) men disse går om hverandre ifølge sarpsborg motor.

Jeg vet ikke om det skal være noe brakett til startmotoren som jeg har oversett fra den gamle motoren?

Alt høres helt fint ut så det virker som om tennene passer hverandre. Bortsett fra 2 ganger for hver gang veiva går rundt.. Jeg lurer på om lyden kommer innenfra i motoren og lyden ble mye mindre da jeg skrudde ut alle pluggene pga mindre kompresjon.

Link to post
Share on other sites

har du rett starter for det svinghjulet du bruker?

høres ut som at tennene på starteren ikek samsvarer med tennene på svinghjulet.

 

Det er i grunn bare to typer svinghjul å velge mellom, 153 tenner eller 168 tenner, boltmønsteret til starteren er normalt forskjellig på disse to, nettopp slik at man ikke bruker feil starter på feil svinghjul.

 

Prøv å ta av starteren og se om lyden fortsatt er der når starteren dras rundt uten motoren.

 

Det høres rart ut at lyden kommer to ganger for hver runde veiva går rundt, dersom det var kamaksel/vippetøy så ville normalt lyden kommet en gang annenhver runde veiva gikk rundt, ettersom stempelet er på topp to ganger for hver runde kammen tar, altså roterer veivakselen to fulle runder for hver runde kamakselen roterer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...