Jump to content

Johnson 40hk 97mod,stopper under kjøring..Erfaringer?


sunwin14

Recommended Posts

Hei. Har noen spørsmål ang en Johnson 40hk 97 model.

Ifjor kjøpte jeg meg en sunwin14(knall jill båt syntes jeg), med en Johnson 40. Å jeg må si denna motoren imponerte meg litt. Har jobbet en del med båtmotorer å sett hvordan en så "gammel" motor kan se ut. Men denna var faktisk meget god stand på. Den stod ikke på båten da jeg kjøpte den i fjor, så fikk montert den på i ferien, å den startet med en gang jeg vridde på nøklen, å jeg var kjempe fornøyd. Den stod å gikk hjemme i hagen nesten 1 time. Stoppet den da å prøvde å starte igjen, å den startet med en gang.virket som alt var ok. Så dermed heiv jeg å en kompis den på sjøen å tøffet utover. Den gikk kjempebra helt til vi var kommet ca 30min utpå. Da begynte den plutselig å fusket å harke, å til slutt stoppet den. Vi kinnet å kinnet, å vi fant ut vi skulle ta ut pluggene å rengjøre dem. Da startet den med en gang å vi kom oss i land igjen. Vel hjemme fikk jeg justert den litt ned på tomgang å fikk justert tomgangen/blandingen. Stod da også å putret en time hjemme. Men neste turen vi hadde var det akkurat det samme. Stopper etter ca 30 min med litt hard kjøring. Noen som erfaring med en slik feil?? Jeg tenker den må justeres riktig?? Virker som den går for feit blanding? Erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Er det noe av lyd-dempinggen (skumgummi'n) under dekselet som er løs og tetter for friskluft så den får kun varm luft?

Blir motoren veldig varm?

Hva med bensinfilter og pumpe er dette byttet?

Lekkasje i koblinger og eller bensingslange pluss belg?

For tynn bensinslange?

 

Hvis bensinslange filter og pumpebelg har stått med gammel oljeblandet bensin kan oljen ha leiret seg og tetter for bensintilførselen, slik at motor kan virke ok på tomgang, men begynner å fuske eller stopper ved pådrag eller med litt motstand.

 

Sjekk også bensinfilter at dette ikke har tettet seg.

Er det riktige plugger og ser de ok ut?

 

Jeg ville først sjekket lufttilførsel friskluft at denne er ok, så ville jeg sjekket bensinfilter/pumpe at dette ikke er tett.

Er alt dette ok ville jeg spandert på motoren ny bensinslange og pumpebelg (koster ikke mange kronene på feks BT)

Pluss at jeg ville spandert på motoren nye plugger uansett hvis disse er noen år og har stått lenge.

 

Blir motoren varm og kontrolstrålen virker svak ville jeg sett på impelleren

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Plugger ble byttet i fjor men tror jeg vill skifte disse også i år. De skal være riktige i følge fyren bak disken. Har skiftet bensinfilter. Men skal få sjekket lufttilførselen å jeg skal få kjøpt meg ny slange i morgen.slange og pumpebelg er noen år gammelt. Tror også impelleren blir skiftet ut.Føler ikke motoren blir noe mere varm enn ellers.men skal sjekke disse tingene å kommer tilbake med hvordan den går da.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at bryteren for manuell choke står i riktig posisjon? Dvs at den er slått AV.

 

Dette er den svarte bryteren som enten kan peke ned eller bakover om jeg husker riktig. Husker ikke hva som er AV og PÅ. Bryteren sitter ved siden av den røde hetta som dekker ventilen til å sprøyte konserveringsolje direkte inn i motoren.

 

Fort gjort å ufrivillig slå på manuell choke i forbindelse med konservering for vintropplag.

Link to post
Share on other sites

Den manuelle chocken er av. Prøvekjørte i dag å motor gikk kjempe fint.Både på tomgang å halvfart,men på full speed fusket den å ville ikke gi full gass. Kjøpte ny slange å pumpebelg som jeg skal montere. Fikk også justert mens vi kjørte,men ingenting hjelper:S:S:S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...