NES Startet 15.Juni.2011 Del på Facebook Startet 15.Juni.2011 Har en AQ170 (3 liter rekkesekser med stålblokk), og tror endelig at jeg har funnet ut av den topolede oljetrykkgiveren min. Kobler en til måleren og en til jord. ? (Yazaki måler) Måleren oppfører seg normalt og nålen vipper opp til null når jeg slår på tenningen. Når motoren er startet derimot står den på fullt. (6 Kg/Bar) Jeg tenker da slik: - Måleren er for liten? - Motoren har for høyt oljetrykk? - Eller giveren er defekt? Noen innspill? Hjelp!! Noen som vet hva som er normaltrykk i en AQ170? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 En AQ170A skal ha 2.5-6.0 Kp/cm2 ved 2000rpm og varm motor. Når det er sagt så ble vel alle AQ170 motorene (A, B, C, D og R) orginalt levert med kun oljelampe som begynnte og lyse hvis trykket ble for lavt. Ellers så er det ikke uvanlig at oljetrykker er høyere på kald motor og synker noe når motoren (og oljen) blir varm. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Sikker på at du måler på oljetrykkgiver og ikke oljetrykk alarm sensor? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
NES Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Takk for svarene. Det er ettermontert et T-stykke slik at jeg har både måler og orginal-giveren til lampen. Orginal-giveren til lampen er nok defekt da lampen er av når tenningen er på, og lyser når motoren går. Skal kjøre motoren opp til drifts temp i kveld og se om trykket synker. Når normalt trykk på kald motor er opp til 6 bar og måleren går til det samme er det ikke rart at den står på fullt. :-) Jeg bør nok bytte til en måler som går til 10 bar istedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NES Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Varmkjørt, og måleren står fortsatt på 6 bar. Fikk vite at mellom 2,5 og 6 er normalt på varm motor, men må nok kjøpe ny måler for å være på den sikre siden. Den er imidlertid litt tregstartet, og fyrer et par salutter i eksosen når den er kald. Bare den har fått en ørliten lunk (godt under driftstemperatur), starter den med en gang og går rent og fint. Gjerne bare etter et halvminutt gange. Noen tips? :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NES Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Kom på en liten ting. Båten står på land uten drevet montert med så og si fri eksos. Dvs. uten mottrykk i eksosen. Kan det ha noe å si på "eksos smellingen"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.