Jump to content

AQ170, hva er normalt oljetrykk?


NES

Recommended Posts

Har en AQ170 (3 liter rekkesekser med stålblokk), og tror endelig at jeg har funnet ut av den topolede oljetrykkgiveren min. Kobler en til måleren og en til jord. ? (Yazaki måler)

Måleren oppfører seg normalt og nålen vipper opp til null når jeg slår på tenningen.

Når motoren er startet derimot står den på fullt. (6 Kg/Bar)

Jeg tenker da slik:

- Måleren er for liten?

- Motoren har for høyt oljetrykk?

- Eller giveren er defekt?

Noen innspill?

Hjelp!!

Noen som vet hva som er normaltrykk i en AQ170?

Link to post
Share on other sites

En AQ170A skal ha 2.5-6.0 Kp/cm2 ved 2000rpm og varm motor.

Når det er sagt så ble vel alle AQ170 motorene (A, B, C, D og R) orginalt levert med kun oljelampe som begynnte og lyse hvis trykket ble for lavt.

 

Ellers så er det ikke uvanlig at oljetrykker er høyere på kald motor og synker noe når motoren (og oljen) blir varm.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene.

 

Det er ettermontert et T-stykke slik at jeg har både måler og orginal-giveren til lampen.

Orginal-giveren til lampen er nok defekt da lampen er av når tenningen er på, og lyser når motoren går.

 

Skal kjøre motoren opp til drifts temp i kveld og se om trykket synker.

Når normalt trykk på kald motor er opp til 6 bar og måleren går til det samme er det ikke rart at den står på fullt. :-)

Jeg bør nok bytte til en måler som går til 10 bar istedet.

Link to post
Share on other sites

Varmkjørt, og måleren står fortsatt på 6 bar.

Fikk vite at mellom 2,5 og 6 er normalt på varm motor, men må nok kjøpe ny måler for å være på den sikre siden.

 

Den er imidlertid litt tregstartet, og fyrer et par salutter i eksosen når den er kald.

Bare den har fått en ørliten lunk (godt under driftstemperatur), starter den med en gang og går rent og fint.

Gjerne bare etter et halvminutt gange.

Noen tips? :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...