Jump to content

KAD300, hva er riktig driftstemperatur?


Kalle74

Recommended Posts

Hei, glad på dine vegne Kalle for at du ikke har sett over 90 grader, for det er et solid tegn på at motoren din er frisk...

Som du vet så er KAD300 den i familien som har det største effektuttaket og har dermed minst margin på kjølekapasiteten...

Det finnes flere her inne på forumet som mener at det "er heltgreit" å kjøre rundt på over 90 grader, jeg er ikke en av dem. Årsaken er levetid på motoren, vist bæng kan du kjøre rund i årevis over 90 grader, men er det bra? NEI. Jeg har fulgt taxibåt miljøet i Kragerø ganske nøye siste 20 åra og når jeg ser hvor seriøst disse guttane tar motortemp så er det ganske rimelig at de kjører 5000+ timer på et par år uten nevneverdige problemer...

Da tar jeg enkelte cowboyer her inne lite seriøst i forhold. Det er to Volvo verksteder i den lille byen og alle kjenner alle. Har ALDRIG hørt en mekaniker der si at det er ok med 96 grader.

Du kan jo sjekke med Fjordsenteret og Stranna, tror ikke du får Arne til å si noe bøst om 90+ heller..

 

Finnes hundrevis av tråder her inne som tar opp temaet, virker på meg som flere søker etter en unskyldning for ikke å ta nøvendig vedlikehold og heller "godta" 90++

 

Lykke til med den nye båten og håper du mange fine dager på vannet med normal temperatur på motoren :flag_bp::thumbsup::flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...