jrpedersen Startet 16.Juni.2011 Del på Facebook Startet 16.Juni.2011 Hei.. Jeg har fått tak i en gammel båt som min far bygde da han var ung, og vil pusse denne opp! Problemet er bare at jeg kan veldig lite om dette, men kan en del om snekring generelt, maling etc. Hadde satt pris på en steg til steg guide på enkelte problemer jeg kan se. Båten ser ut som om den er bygd i kryssfinerplater og med et lag glassfiber utenpå der igjen. Den er avstivet med tre på innsiden. Kalesjen er i god stand, og kan fint brukes om igjen, det er bare synd den er grønn. Kryssfinerplatene ser ut til å være tynne, og det virker også som om glassfiberlaget er tynt. Per i dag ser overflaten veldig ruglete ut, og båten er skitten og fæl, samt fargevalget er ikke helt min smak. De eneste synlige skadene på skroget er at kjølen har fått seg noen skraper (kan se treet på 1 plass), og det kan se ut som at det trengs litt reperasjon der. Samt at glassfiberen har sprukket opp i kanter og litt slikt. 1. Hvordan retter jeg opp dette? Hva må jeg kjøpe og hvordan gjøres det? 2. Jeg ønsker å bli kvitt den ruglete overflaten og heller få en flat og fin overflate, men det er kanskje umulig dersom glassfiber-laget er veldig tynt? (Med tanke på sliping???? 3. Tips til fargevalg på lakk, maling (hvordan gjøres det, rulle, sprøyte, pensel ???) Til slutt ønsker jeg å holde meg innenfor rimelige grenser innad budsjett, ønsker ikke å bruke masse penger på båten, heller mye tid (i form av pussing f.eks). Her er skuta: Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hadde vært greit med litt flere bilder. Gjerne av sprekker ol + innvendig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sofaseileren Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 (redigert) Høres ut som en fin ting det å renovere din fars ungdomsprosjekt. Bare et lite kosmetisk forslag: Det ser ut som om vannlinja et trukket veldig langt opp i baugen. Det understreker plateskjøtene i baugen, og får baugen til å virke nokså veik. Før du begynner med prosjektet ville jeg ha sjøsatt den igjen med motor (eller tilsvarende motorvekt + full bensintank i hekken) for å finne korrekt vannlinje. Jeg mener vannlinja godt kan ta utgangspunkt i når båten ligger fortøyd uten mannskap og bagasje ombord, men dette er det sikkert delte meninger om... Har forsøkt å vise omtrentlig virkning på photoshopskissen nedenfor, men jeg vil tro at vannlinjen kanskje skal ennå lavere. Redigert 21.Juni.2011 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Et par forslag til: Tykkelse på glassfiber har lite å si når du skal jevne ut overflaten. jeg ville rubbet den ned med litt grovt sandpapir, avfettet godt, og brukt en rimelig biltemasparkel, (vil tro at en 2-komp polyester standarsparkel skulle takle jobben. 1,5 kg til kr 109,-)brukt en bred sparkelspade og bygget opp overflaten, omtrent på samme måte som man drar over lettsparkel på ujevne gipsplater, eller jevner til glassfiberstrie på stueveggen. (Forskjellen er nok dessverre at polyestersparkelen er mye seigere å jobbe med...) Deretter slipe sparkelen. Med en god eksentersliper er slipingen ganske overkommelig. Det er stor (enorm) forskjell på hva du må legge ned av tid og innsats om du ønsker at båten skal se blank og skinnende ut som om den var fabrikkprodusert og ny, eller om du kan ta til takke med noe litt røffere, men likevel delikat og helhetlig overflate. Jeg ville godtatt mindre ujevnheter, og etter sparkling (og ny avfetting) malt båten med rulle og vanlig bengalack. Om du maskerer nøyaktig, og feks legger inn en hvit pyntestripe i vannlinjen tar dette etter min mening noe av fokuset fra at båten ikke er sprøytemalt. Det jeg forsøker å unngå er synlige penselstrøk. Farge: Om du vil beholde kalesjen, kan en dyp vinrød / burgunderrød farge på skroget macthe bra. (noe av fordelen ved å bruke bengalack er at du kan få blandet den til den fargenyansen du ønsker.) Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Takk for godt og fullstendig svar Sofaseileren. Kom gjerne med flere forslag også. Likte vinrød/ burgunderrød forslaget ditt meget godt, da dette sikkert passer fint med kalesjen godt. Vil tro det blir en del biltema-produkter ja, ettersom jeg ikke er ute etter å sprenge den personlige økonomien min på dette, har du noen flere tips ang produkter hos biltema? Gjerne linker også, hvis det ikke er til bry. Polarn, jeg skal få tatt noen flere bilder neste uke da jeg er hjemme, bl.a innvendig og nærbilder. Er forsovidt ikke mange sprekker i båten, men tror kjølen har fått litt juling. Primært sett gjør jeg bare dette fordi min far bygde båten, og er dermed verdifull på den måten for min del, og mine unger en gang. Men når jeg først skal gjøre det er det greit å gjøre det ordnetlig, og få satt den i stand nå vil kanskje gi båten 25 nye år, hvem vet. Jeg eier selv en 17" silver viking. Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ønsker å få flere tips og meninger på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Har laget et utkast over hvordan båten muligens kan bli i paint. Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Ønsker fremdeles tips til denne tråden, jeg fikk ikke satt i gang dette prosjektet i fjor, men nå er jeg topp motivert igjen, i grevens tid. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Glassfibersparkel trekker vann, skal dette brukes må det vel ikke komme vann til hverken fra innsiden eller utsiden. Den blir da fuktig, og ved første minusgrader så går det dårlig. Det går vel å etterbehandle med polyester / toppcoat? Her må kanskje noen andre på banen. Det som kan gjøres der det ligger sprekker er å pusse ned til stria med 60papir, legge epoxy, deretter glassmatte, så trykke denne ut med epoxy og rulle. Er det hjørner som har sprukket, legg flere lag, det kan legges vått i vått. Når dette størkner kan det vannslipes og behandles med sluttfinish. blir det ujevnt sliper du jevnt og trør på med litt mer epoxy. Har du et par-tre lag trenger det ikke fuktighet gjennom. Har liten erfaring med polyester / glassmatte, men mange her som har det, et søk i forumet gjør nok susen. Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hvordan endrer jeg tråd-tittel ?? Har nå startet på prosjektet, og tok for anledning noen bilder. Jeg har rigget meg til i barndomsnaustet, ikke akkurat helt kurrant da gulvet består av "jordsand". Men jeg hadde ingen andre alternativer! Det første jeg gjorde var å demontere alt i båten bortsett fra ratt og styrekablene, og selvfølgelig vindskjermen som er støpt inn i båten. Dette tok selvfølgelig en hel dag ettersom min far i all hastverk "glemte" å bruke syrefaste skruer når han bygde båten, ergo alt fra årepinner til festene til kalesje-stengerne hadde rustne skruer som måtte borres ut / trekkes med makt, makan til drittjobb har jeg ikke hatt på lenge! Men etter noen timer bannskap og ergelse var alt gjort. Deretter støvsugde jeg båten innvendig og så etter skader på innsiden, såvidt jeg har sett er det ingen synlige skader på innsiden, noe jeg fryktet det kanskje var. Igjen ble jeg forbanna på nord-norskt vis, ettersom båten har stått i 20 år hjelper det ikke bare med støvsuger, måtte til med kompressor og trykkluft for å blåse støv og dritt fra kriker og kroker... Etter dette satte jeg båten på siden og startet med pussing av skroget, da det allerede var matt fra før av valgte jeg p80 papir på maskinen, noe som funket helt utmerket! (Ikke eksentersliper). Her er noen bilder fra prosjektet så langt (NB: litt dårlig kvalitet pga mobilkamera) Første side klar for pussing: Fant desverre ikke et munnbind, måtte derfor ty til finlandshette, det i tillegg til den knalloransje "Mesta" drakten min så jeg ganske så tvilsom ut. Men MESTA ikkje arbeidsløsta! Første side ferdig pusset. Nærbilde av kjøl, ser noe sliten ut enkelte plasser. TIl slutt et bilde av båten "innvendig" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Ser ut som at din far har gjort seg flid med byggingen, og skroglinjene i bunnen så jo heller ikke så værst ut. (Min første tanke når jeg så trådtittelen var "huff , innplastet råtten kryssfiner osv...) Hvor lang er båten tror du, hvor stor motor har stått på og hva vil du anslå vekta til? Hvis den er veldig lett, så hadde det kanskje vært en ide å lagt et ekstra lag med matter/glassfiber..? En fenderlist hadde sikkert også gjort seg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jrpedersen Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 (redigert) Båten veier i allefall 250kg, er bare såvidt at jeg klarer med den selv når jeg skal ha den på siden. Båten ser overraskende bra ut, det utrolige er at båten har ligget i ro i ca 30 år, tørt vel og merke siden den lå med kalesjen helt på, dette har nok berget båten. Skal måle båten og veie den hvis jeg får til, har en talje liggende. Vet at det en gang i tiden sto en 17hk 2-takter på denne båten! Redigert 7.Juni.2012 av volupta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 høres ut som en høvelig normal vekt dersom den er rundt 15 fot. Du får ta bilder av hekken osv innvendig, ser for meg at den fint kan tåle en 30hk dersom den er fornuftig bygd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jrpedersen Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Har ikke fått veid båten, men har fått tatt flere bilder i arbeidsprosessen. Har nå pusset båten, dette tok 1 og en halv dag med et ganske rolig arbeidstempo. Etter dette blåste jeg båten fri for støv med trykkluft, og vasket den lett med aceton før jeg sparklet de områdene som trengte det mest. Har i tillegg fått kjøpt vinrød bengalakk og hvit bunnsmøring til båten! Kommenter gjerne hva dere syns om hekken, syns det virker nokså rustet, men jeg er ikke fagmann! Bilde av båten innvendig Hekken hvor motoren er festet, sett fra inni båten. Igjen hekken sett fra innsiden av båten Hekken fra utsiden, sett doggystyle Trekantvinkelen hekken er boltet til inni båten, sett fra innsiden av båten Hekken sett ovenfra Glassfiberlaget opp mot rekka, sett fra utsiden. Fuge igjen dette? Pussing pågår! Sparkling pågår! Sparkling ferdig Baugen etter sparkling Sparkling ferdig på siden 4 dagers arbeid har gjort godt for båten, håper å bli ferdig i løpet av neste uke! :) Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ingen tanker om hekken? Sitér dette innlegget Link to post
svenmorten Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Tror et viktig poeng med en slik konstruksjon i finer er å forseglet treet helt. Med f.eks epoxy. Da vil det ikke komme fukt eller luft til. To av de tre elementer som gir råte. Glassfiberen armerer og forsterker konstruksjonen. Brudd i en slik forsegling kan altså være råten til alt vondt :-) En kikke på Amalie 36, Dastunt og Odmar sine tråder her kan gi nyttig info og ikke minst inspirasjon... Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
jrpedersen Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Jeg vil ikke akkurat si at min båt kan sammenlignes med slike perler, for det første har de jo bygget båten selv, og for det andre ser jo deres båter ut som diamanter kontra min gråstein. Hehe :) Men jeg fikk en indre motivasjon som ikke lignet grisen, for ikke å snakke om inspirasjon! Men la gå, jeg får vel fortsette jeg også! Skal i dag pusse ned sparkel og se hvordan det blir, vet det er flere plasser over vannlinjen som burde sparkles for å få en brukbar finish på båten. Redigert 11.Juni.2012 av volupta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svenmorten Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Hvordan går det her da volupta? Ser gjerne fler bilder om noe har skjedd... Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
jrpedersen Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Hvordan går det her da volupta? Ser gjerne fler bilder om noe har skjedd... Dette prosjektet har blitt satt på vent. Kom så langt som å bunnsmøre og male båten i en farge som ble helt forjævlig (Mer rosa/lilla enn vinrød...) Vil nok ta opp prosjektet når jeg får frigjort litt mer tid. Sitér dette innlegget Link to post
jrpedersen Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 (redigert) Dette prosjektet er for denne sommeren aktuelt igjen. Har over lengre tid erget meg over at dette ikke ble fullført, er derfor nødt til å ta tak i det i løpet av sommerferien :) Tror ikke jeg har så mye igjen før jeg kan plassere den på vannet.Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg skal bygge gulvet. Mener å huske at det var plikter en gang i tiden, men disse har forsvunnet.Legger ved noen bilder av hvor langt jeg kom for 3 år siden :) Redigert 26.Mai.2016 av jrpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.