function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Glen-L squirt selvbyggerprosjekt


svenmorten

Recommended Posts

Heisann

 

For en tid tilbake bestemte mine to gutter og jeg oss for å bygge en Glen-L squirt sammen.

Jeg kjener godt til Glen-L sine sider etter å ha siklet over deres design i mange år...

 

Det er flere slike båter bygget her på BP og vi har allerede funnet hjelp her.

Derfor er det vel rett og rimelig (og moro) å opprette en egen byggelogg.

 

Planen er å holde kostnadene lave, men likevel fokusere på finish.

Til spant bruker vi gran.

Transom, transomknee og stem er kappet av eksteriør kryssfiner.

Epoxy fra West System brukes som lim og forsegling. Ser det er noen andre anbefalinger her også. Det får vi vurdere ved neste ladning.

 

Bygge plassen er begrenset i en gammel garage, men det duger. Tenker også på om jeg skal forsøke å holde tempraturen der høy nok til å kunne jobbe gjennom vinteren...

 

Bilder skal også komme. Ikke noe gøy med en slik tråd uten bilder.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Dastunt.

Jeg har lest din tråd nøye og er utrolig imponert over arbeidet du har gjort.

En lekker båt ble det. Squirt`en har jo utrolig vakre linjer.

 

Hadde tenkt å studere luken din nøye når den tid kommer. Har en liten tanke om et "svigermorsete" der for yngstemann. Et lokk som kan gli ned og fungere som seterygg kanskje.

Men det er en liten båt og yngstemann kan jo være både konfirmant og 1.80 høy før skuta er ferdig. :-)

 

Halve moroa ligger uansett planlegginga :clap:

Link to post
Share on other sites

Ein ting er sikkert. Strekk den til 11 fot. dei cm ekstra er gode å ha!!

 

Velkommen inn i bygge-gjengen. Jeg har bygd min helt etter tegningene (10') og er tilbøyelig til å være enig med Dastunt her. Det er en liten båt, så hver cm ekstra er bra. Er bare å legge inn litt større avstand mellom spantene. Baugstokken skal du ikke gjøre noe med, den skal være som på tegningen.

Skulle jeg startet på nytt haddde jeg også strekt den.

 

Lykke til, og kjør på med bilder :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig at folk er interessert og villig til å hjelpe. Som eier av et gammelt hus er jeg litt erfaren med trearbeide, men da med noe mindre "finarbeid".

 

Spant og kjøl er som sagt montert og det er nok lagt opp til 10` foreløpig, men det er ikke for sent enda, egentlig.

Tror på sikt (avhengig av hvor langvarig prosjektet blir) at dette er en båt mine to gutter kommer til å bruke og da er det vel noen regler om 10`og 10 HK er det ikke? selv om dette nok ikke er blånøye.

Uansett er neste steg kjølen. Har ikke fått tak i rett dimmensjon og må høvle bort nesten en cm. Er bare usikker på om det er like lurt å gjøre dette etter at den er montert? Den skal jo høvles til form uansett...

 

Gode råd mottas med takk:-)

 

Bilder skal jeg prøve å få lagt ut i ettermiddag. Må finne ut av hvordan det gjøres her.

Link to post
Share on other sites

...

Uansett er neste steg kjølen. Har ikke fått tak i rett dimmensjon og må høvle bort nesten en cm. Er bare usikker på om det er like lurt å gjøre dette etter at den er montert? Den skal jo høvles til form uansett...

 

...

 

Det er mulig dette er gammelt nytt, men dimensjonene i "bill of materials" er bruttodimensjoner før høvling.

Det er uansett like greit å ta denne jobben når du skal høvle den ned. Husk å forsenke vognboltene så du slippe å høvle så mye på disse...

Link to post
Share on other sites

Tid for bilder :thumbsup: ikke at det er så mange bilder tatt enda, men.

 

Her er vi i gang med spantene. Jiggen er også satt opp.

Jeg hadde kun stikksag når materialet skulle skjeres ut. Ser for meg at resultatet hadde blitt bedre med båndsag, men det blir vel en del pussin uansett.

 

001.jpg

 

Til venstre på platen skimtes en snedig sak som ble brukt til å overføre tegningene til gran emnene.

Kjøpt på Stoff og Stil. Var nøye med å påpeke at den ikke skulle brukes til sying...

 

Her er spant på plass og baugen står for tur.

009.jpg

 

Epoxy blandes. (hansker skal anskaffes)

012.jpg

 

Som dere ser er det trangt. og faktisk mye mer rotete en jeg hadde tenkt over...

Men det funker. Man har en tendens til å glemme det rundt seg merker jeg...

Link to post
Share on other sites

Godt å se du er igang :thumbsup:

 

Når det gjelder kjølen, og etterhvert en del andre lister osv du skal ha, vil jeg anbefale å bruke en avretter/tykkelseshøvel. Jeg var heldig å få låne dette av en kjenning som hadde en stående, og det er veldig fint å få avrettet og høvlet materialene til dimensjonene du ønsker.

 

Å høvle ned kjølbordet til riktig dimensjon etter at du har satt den på vil du bruke masse tid på, samt at buingen på den kanskje ikke blir riktig når den er stivere enn den skal være. Tar deg fem minutter i en høvel å få den 100% rett samt helt riktig dimensjon. Hvis du setter på kjølbord som har rett dimensjon, skal du bare høvle ned vinkelen på sidene, selve midtstreken beholder du intakt på hele kjølbordet. Da blir bunnen din rett.

Hvis du ser i min byggetråd(se signatur) i innlegg #10 ser du midtstreken du må bruke til å høvle bunnen rett.

Når du skal laminere opp sidelistene er det også fint å ha høvlet disse først. Da blir alt rett og pent.

 

Har du oppvarming i garasjen? Husk at du bør ikke lime med epoxy hvis temperaturen synker under 15 grader. Begynner å bli kaldere allerede... :thumbsdown:

 

Hvilken epoxy bruker du, synes det så ut som West. Den er fin den, men kan tipse om Svas Kjemi på Lillestrøm. Den er det mange av oss som bruker med gode erfaringer. Er mye rimeligere enn West, og har lengre "potlife"

 

Når det gjelder blandekar til epoxy får man aldri nok av dem. Mitt tips er hvis du har Europris eller tilsvarende i nærheten som selger mye smågodt. De firkantede plastspannene dette kommer i blir bare kastet. Jeg pleier å svinge innom europris en gang i mellom å få med meg 20-30 stykker i slengen. En kjapp skylling og jeg kan kline og holde på en periode til :cool:

 

Og en ting til, ikke bland epoxy etter volum. Stikk innom en kontormaskin-forretning og hør om de har en gammel elektronisk brevvekt fra en frankeringsmaskin du kan få. De har som regel en nøyaktighet på +/- 0,5gr opp til 2kg. Det er mer enn nøyaktig nok. Når du skal blande flere batcher kan du ikke stå med målekar osv. Blir for unøyaktig og for mye klin synes jeg. I motsetning til polyester skal epoxy måles opp i vekt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag tidlig var det 9 grader i Trondheim :eek: . Har ingen planer om å avslutte båtbyggesessongen enda så jeg må se på muligheter til å isolere og varme opp garagen.

 

Du har rett i at jeg bruker WEST epoxy Honduras. Har i ettertid sett at flere bruker Svas Kjemi og lest her at de både sender og har utmerket service, så det skal sjekkes.

Har også sett fordelen med vekt. Nå har det gått veldig bra med mine to målekar så langt med de små batcene jeg har hatt behov for. Ett litermål og ett milliliter mål, men vekt er nok fremtiden her i garagen også.

 

En tykkelseshøvel hadde klart være bra nå. Jeg har en elektrisk høvel som er bred og fin som evt back up om jeg ikke får lånt meg en slik. Det burde fungere.

Til sidelistene har jeg plukket opp en del 16*48mm granlekter som jeg tenkte laminere.

Ser for meg at "utfellingene" på spantene kan tilpasses (gjøres passe dype) slik at høvling her ikke trenger å bli mer enn nødvendig.

 

Målet for helgen er nå å faktisk få på plass kjølen og ikke bare snakke om det, samt begynne på sidelistene.

Link to post
Share on other sites

Til sidelistene har jeg plukket opp en del 16*48mm granlekter som jeg tenkte laminere.

Ser for meg at "utfellingene" på spantene kan tilpasses (gjøres passe dype) slik at høvling her ikke trenger å bli mer enn nødvendig.

 

Det jeg gjorde med utfellingene var at jeg klemte på plass sidelistene der de skulle være med noen tvinger, og så bare satte jeg av vinkel og hvor mye jeg måtte ta av på spantene og akterspeiletfor å få listene til å flukte i ytterkant. Du skal ikke høvle noe på sidelistene etter liming med unntak av vinkelen for bunnplatene. Du ser det i min post #10. De listene ble ikke rørt etter at jeg limte dem fast og tok ut vinkelen.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg hadde kun stikksag når materialet skulle skjeres ut. Ser for meg at resultatet hadde blitt bedre med båndsag, men det blir vel en del pussin uansett.

 

Spantrissene viser ytterdimensjoner, så det blir evt nødvendig å pusse/raspe/høvle i for eller bakkant. Jeg prøvde meg også med stikksag med dårlig resultat, og måtte lage stem to ganger. Resultatet blir betraktelig bedre med en myk og god allround snekkersag med teflonbelegg (Bacho/Sandvik)om du ikke er oppsatt med båndsag.

 

Epoxy blandes. (hansker skal anskaffes)

...

 

Nitrilhansker fra "Staples" er greie. Vinylhanskene fra Clas O er jeg mindre fornøyd med. Rørepinner kjøper du hos Biltema i form av en pose "opptenningspinner". (Samme som rørepinnene, men uten trykk og betydelig billigere.) Jeg har forøvrig også benyttet Biltemas epoksy og vært fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår er BTs polyester og Epoxy produsert av Reicholdt, som jo er en kjent tysk produsent av industriprodukter. Har ikke prøvd epoxyen deres, men har støpt noe med polyesteren. Den virker veldig greit på det jeg har drevet med. opptenningspinnene fra BT er suverene. har brukt ca 2kg av dem til nå... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da oppdager man hvor mye annet man har å gjøre i hverdagen som stjeler tid fra det som er viktig, nemlig å bygge båt...

Planen med å bruke material av "feil" dimensjon for å høvle til var ikke så effektiv som jeg ønsker. En avretter hadde vært tingen.

 

Planen nå er å få tak i bedre egnede dimmensjoner hos en velutstyrt trelast forhandler her i byen.

Når det gjelder sidelistene så mener jeg at det ikke er av absolutt nødvendighet å ha samme dimmensjoner som tegningene sier. Det er vel bare å tilpasse utfellingene i spantene. Merker at jeg er usikker på å avvike for mye fra tegningene på mitt første båtbygg...

 

Hvilke erfaringer har dere andre med gode dimensjoner som er bøybare nok til chines of sheers? Det ser ut til at laminering er veien å gå.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte 11 mm gran i to lag som sheers for innfelling i rammene, samt en tredje laminering på innsiden for mere skruhold og styrke. I baugpartiet innbiller jeg meg at det var fire lag slik at det skulle være nok slipingsmonn...

Husker ikke hva jeg brukte til chines, men behøvde ikke å laminere.

 

10.jpg

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temperaturen bekymrer meg...

 

Ikke at vi er vant med så høye temperaturer her i Trondheim, men 15 C for epoxy begynner allerede å bli en utfordring…

Om byggesesongen skal være så kort blir jeg jo aldri ferdig.

 

I den sammenheng lurer jeg på om noen har erfaring med 3M-5200? Ikke for å erstatte epoxy til alt, men feste av chines, sheers, battens og kjøl (blir mye engelsk her). For alt jeg vet er temperaturkravet ikke bedre med denne, men har ikke funnet svar på det enda.

 

Ellers vil jeg takke for tips. Dette forumet er en fantastisk ressurs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...