Jump to content

Skal jeg bli med på svenskekysten/hirtshals


Aleksuz

Recommended Posts

Hei.

 

Har aldri vært ute på skikkelig seiltur før og har ett dilemma her.

Har blitt bedt med på en tur fra Horten til hitshals via svenske kysten den kommende uken.

Er forferdelig usikker på om dette er en tur jeg bør bli med på med tanke på at det er min første ordentlige seiltur. Skal være med en erfaren skipper som har seilt i hele sitt liv.

Er på utkikk etter for eller imot argumenter på hva jeg skal gjøre i forhold til dette spørsmålet.

 

Må ta en avgjørelse i løpet av dagen og trenger råd på eventuelt hvorfor/hvorfor ikke jeg skal kaste meg på denne turen.

Også veldig takknemmelig for hva som er ett must have i baggen før turen starter.

 

På forhånd takk.

 

Aleksander

Link to post
Share on other sites

Med erfaren skipper og solid seilbåt, hadde ikke hatt betenkligheter.

Men hvorfor Hirtshals, er vel en av de minst inntrsante byene på Jylland, uten noen ordentelig havn for "gjesteseilere".

Sist jeg var der, (med bil). så jeg en liten flytebrygge(12-15mtr) inne i fiskehavna, som fungerte som Gjestebrygge.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi mangler egentlig informasjon om premissene.

F.eks: Er du sjøsterk? Frykter du åpent hav eller din egen sikkerhet? Blir du sliten av vind og sjø? Hvor godt kjenner du de andre?

 

Noen kan f.eks bli veldig trette de første dagene pga tilvenningen ved å være i kontinuerlig bevegelse. Hvis du i tillegg ikke vet om du er sjøsterk kan det bli belastende for humøret og kanskje er du en viktig del av mannskapet?

Link to post
Share on other sites

Siden du er veldig i tvil selv. Hva er det som gjør deg usikker?

 

Redd for å være "langt til havs"? I en seilbåt er du tryggere langt fra land enn nærme land om det blir dårlig vær.

 

Er du i tvil om båten tåler det? Hvor stor er båten? Gærne folk har krysset atlanteren i en 22 foter, og mindre.

 

Redd for å bli sjøsjuk? Det blir du en eller annen gang nesten uansett.

 

Stoler du egentlig ikke på skippern?

 

Selvfølgelig er du redd for å ta turen, skal du heller ikke gjøre det.

Kan aldri tenke meg at det kan være noe morro å være redd dagevis.

 

Er du bare litt usikker, ta turen du vil mest sannsynlig ikke angre ett sekund

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det første du må spørre deg er om dette er noe du synes kan virke spennende. Hvis du synes alt som har med båt, vann og hav bare er skummelt og du føler deg sjøsyk hvis du ser en båt, bør du nok tenke deg godt om.

 

Men hvis du har litt lyst, stoler på skipperen, du er komfortabel med resten av mannskapet og båten har gjort tilsvarende turer før, er det bare å hive seg med, dette blir en opplevelse du husker lenge!

 

Av ting å ha med seg:

Vanntette klær (Gjerne noe gore-tex men annet godt regntøy duger)

Sko med god såle (joggesko eller tilsvarende, seilersko optimalt)

Støvler uten svart såle eller annet vanntett fottøy

Varme klær til å ha under regntøy (fleece el.l)

Skjerf/hals

Solbriller

Caps

Varm lue

Hansker/votter

 

Ellers: Kamera (husk å ta bilder!), vannflaske så du lett får i deg væske, rett-i-koppen eller tilsvarende enkel og rask mat. Er du redd for å bli sjøsyk, kan det være smart å ta en pille Postafen (fås på bensinstasjon) noen timer før dere legger avgårde.

 

God tur!

Redigert av SteinarK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke nølt et sekund.

Med erfaren skipper, er det også slik at om du skulle bli veldig sjøsyk eller på andre måter ikke takler turen, vil han kjapt finne en havn å sette deg i land på slik at du kan ta buss/tog hjem. Han vil også tilpasse seilføring og rute utifra hvor sjøsterk du viser deg å være.

Den eneste reelle faren jeg kan se i farta, er at du etter turen kan ha blitt smittet av en dyr lidenskap. Seiling er tross alt den dyreste måten å transportere seg gratis på og blir du bitt av denne lidenskapen, kan det fort endre hele økonomien din.

Ta med bok om du liker å lese, utover det er det kamera og tørt skift som gjelder. Ta med badebukse om du er av den typen som trenger det for å bade.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...