fm8-12 Startet 16.Juni.2011 Del på Facebook Startet 16.Juni.2011 Hei, da har jeg kjøpt meg en Volo Penta MD11C fra Bergen og fått denne i hus i Lillesand. Karen som solgte slengte med en delemotor og masse ekstradeler, så er fornøyd med kjøpet (sålangt ;) ). Fikk satt fast motoren på en europall, sjekket olja (som var fin), og etter litt lufting av dieselrør startet den opp, noe vi syntes var utrolig siden den så relativt "rusten" ut :=). Motoren er ferskvannskjølt. Planen min nå er å male opp og ta litt vedlikehold før den skal monteres i et Marex Prosjekt jeg har gående. Spørsmålet blir da som følger: Hva burde jeg gjøre med Volvo'n nå som jeg først har den ute av båten? Er det noen sjekkpunkter som må gås nøyere etter i sømmen. Et oljeskift, med skifte av filter og dieselfilter er selvfølgelig, men hva annet bør man gjøre? Legger ved et bilde av herligheten. Takker for svar, B Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Nye tetninger i sjøvannspumpa kan kanskje være lurt? Og en overgang på slanger og ledninger og skifte det som ser dårlig ut? Om du ser oljesvetting noe sted er det heller ikke dumt med litt nye pakninger for å unngå lekkasjer senere. Jeg ville ha vurdert også å ta av gearet og sjekke at demperplaten er OK, mye lettere nå enn etter montering. Da får du jo samtidig sett om teningsringene på vivaksle og gear holder tett, ikke dumt det heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Du bør ta et oljeskift nå som du kan tappe av oljen igjennom avtappingen i bakkant av bunnpannen, da får du med bunnslammet du ikke når ved å pumpe ut gjennom hullet for peile pinnen. Kjør motoren varm og tilt den litt slik oljen renner godt ut i bakkant. Med det samme vi snakker om peile pinnen, denne står i et rør som er festet til blokka med en messing krans, denne skal du skru ut, da får du med stigerøret for smørolje (sugesiden til smøroljepumpa) her er det en sil som du bør gjøre ren. Når du monterer denne tilbake skal være nøye med å få det tett mellom motor og mssingkrans slik at oljepumpa ikke suger falsk luft. I og med at oljepumpa står over nivået for olja blir det under-trykk på sugesida. Demonter vippetøyet for ventilene, ta ut og kontroller at støtstengene ser bra ut, det har vert påstått disse er en svakhet på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fm8-12 Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Etter å ha fått pusset skiltet viser det seg at det er en MD17C, ikke 11. Tipsene ang olje blir de samme, men kan ikke se at peilepinne er skrudd slik som tidligere nevnt. Andre lure ting å tenke på ifm 17C? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.