Jump to content

Tilt sensor til VolvoPenta DP-S drev


mæjus

Recommended Posts

Trenger en ny tilt sensor til mitt VP DP-S 290 drev. Har vært i kontakt med diverse forhandlere men de sier at denne er ute av produksjon. Noen som vet om en erstattning eller har en liggende?

 

I denne linken kan man se et bilde jeg har lagt ut av hvor på drevet denne skal stå. Den festes med to små bolter, der hvor drevet er leddet i horisontalplanet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/77130-vp-dp-s-dimensjon-paa-tolvkant-spline-servicemanual/page__p__1090557__fromsearch__1#entry1090557

 

Mvh Marius

Kommentar fra moderator:

Trådstarter bes lese reglene og vennligst legge merke til følgende punkter:

 

1:Ingen innlegg forsvinner av seg selv. Er et innlegg du har skrevet borte, og du ikke skjønner hvorfor, så ikke post på nytt, men ta kontakt med oss.

(har allerede slettet 2 emner med omtrent samme tittel og innhold som det herværende.)

 

2: Annonsepregede innlegg er ikke tillatt: Liggende, stående eller slengende i teksten vil normalt føre til sletting.

Svært mange skulle gjerne brukt Åpent forum til å få tak i deler i disse tider, meg selv inkludert. men det er altså ikke tillatt.

 

3: Produktnavn skal være med i tittelen. (så lenge det er kjent)

Bare produktnavn er ikke nok, tittelen er mangelfull dersom leseren umiddelbart må spørre seg om "Ja, hva så, hva er det du lurer på ifm den/det/de...." (vanligste årsak til at emner stenges)

 

Hadde ikke Adeneo brukt så mye til på å svare ville denne tråden også blitt slettet.

 

Redigert av Ingar (see edit history)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Nå er det nok slik at Volvo for en del år siden produserte AQ290 drev, som var det siste i AQ serien, selv om de nye også i utgangspunktet heter Aquamatic.

Uten å forvirre deg noe mer, så ble det etter AQ serien gått over til DP serien, og en av de siste i den serien var DP-S, som kom i noen forskjellige varianter, mest vanlig var nok DP-SM.

Noen år etter det igjen produserte man DPS serien (uten bindestreken), som fortsatt er i produksjon og har kommet i noen forskjellige varianter også den, mest vanlig er nok DPS-A.

 

Derimot så er DP-S 290 en helt ny modell for meg, jeg regner med det er et DP-S drev jeg, ?

 

Mange av disse drevene bruker samme sensor, men det er noen forskjellige typer å velge mellom, samt at noen har kommet med nye delenummer pga. forbedringer e.l.

Når en VP forhandler med tilgang til Volvo's interne nett slår opp drevet ditt og finner frem til sensoren, skal det nye nummeret komme opp, og det skal ikke være noe hokus pokus å få tak i disse, jeg bare tipper vilt nå, men minnes å huske at de nye delenummerene er #873112 og #876563, uten at jeg gidder å slå de opp.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Det står bare DP-S på alu-platen på drevet, så mere spesifikt vet jeg ikke. Siden det er duoprop så regnet jeg med at det var et 290 derv, og ikke ett 280.

Men etter å sett prisene på en ny en, så har jeg sett på mulighetene om å fikse denne etter som at forrige eier har gjort ett forsøk. Kan tyde på at han ikke har brukt syrefri silikon, så alt av ledninger har irret helt vekk. Derfor vet jeg ikke hvilken ledning som skal hvor. har nå slipt meg helt inn til de tre polene i håp om å kan lodde på nye ledninger. Noen som vet hvor man kan finne komblingskjema til denne kretsen?

 

Mvh Marius

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er den sensoren et vanlig potesiometer.

potensiometer.jpg

 

De 3 tilkoblingene du har tilsvarer Vin, Vout og GND som på denne tegningen.

 

Hvis du måler litt på sensoren så finner du ut hva som er hva. Mellom Vin og GND skal du få en fast motstand uansett om du skrur på giveren, mellom Vin og Vout vil motstanden forandre seg når du skrur på giveren, samme mellom GND og Vout.

Hvis du så måler på ledningene fra instrumentet så skal du få 12v på 2 av de 3 tilkoblingene, da skal + på Vin og - til GND, og da er det bare 1 igjen.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Prøvde meg litt frem her i henhold til beskrivelsen over. Jeg synest beskrivelsen var litt diffus så det endte med at jeg kortsluttet en trim sensor til 1500,- :-( Fikk tak på en ny en og ble forklart at hvit kabel er pluss, svart kabel er minus og svart kabel med rød stripe er signal til manometer. En annen viktig ting er at det ikke skal være mer enn 5 - 6 Volt inn på trim sensoren. Uansett så har jeg koblet opp den nye trim indikatoren i henhold til Bjordal og Madsen sine beskrivelser. Den fungerer, men går feil vei. Drev ned, indikator opp og motsatt. De kunne ikke gi meg noe godt svar på hvorfor så de ville prøve å selge meg en annen type trim indikator. En ting var at jeg måtte legge opp en minus ledning til trim indikatoren da jeg ikke kunne finne denne. Så det spørs om jeg ikke skulle hatt en trim indikator med 2 ledninger i stede for 3 ledninger. Uansett, noen idè på hva som er feil her? Vil ikke kaste 1500,- ut vinduet en gang til.

Redigert av Regal 322 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...