Jump to content

Hvor ofte sjekker du båten din?


Sjøogvind

Recommended Posts

I sesongen går det max to eller tre dager mellom hver gang jeg er opp i båten. En kort visuell sjekk at den ligger trygg i bøyen: Omtrent hver dag. Men så ligger den jo også under to hundre meter fra huset. Hadde det ikke vært for noen trær hadde jeg sett den fra stuen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at du hugger ned de trærne :smash: Digg med sjøutsikt fra stuen det har vi :thumbsup:

Ellers er jeg vertfall i båten en til to dager i uken... alltid noe som skal gjøres eller sjekkes :smiley: Men så er det heller ikke så mange hundre metrene til sjøen.

 

mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Litt betinget av været. Hvis det er vind eller regner mye så er jeg(var jeg/kommer jeg) ofte, kanskje 2 ganger i døgnet, ellers så går det nok 2-3 dager mellom gangene.

Har ca 7km til havna.

 

Hvis jeg er borte, har jeg som regel avtale med folk som ser til båten.

Link to post
Share on other sites

Astor: hva slags opplegg er det du har for å få bilder?

 

Sjekker båten avhengig av tilstanden. Hadde en del lekkasjer for et par år siden,og var da daglig i båten å sjekket lensepumper, strøm etc. Nå som den er frisk er den jo oftest i bruk hver helg, mel jeg er typisk innom en gang i mellomfor å fylle kjøleskap, sette på lading eller en eller annen årsak til skru eller mekke på et eller annet.

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke like gjerne spørre om hvor godt bevoktet havnene til de aktuelle båtene er også?? hvor utsatt de er for tyveri? dimensjoner på lås osv osv??

 

Havnen er bevoktet kveld / natt

Lite utsatt for tyveri

Har ikke lås

 

Sjekker båten aldri annet en når vi skal ut å bruke den, det kan gå 2 uker mellom hver gang.

Ikke en dritt å stjele om ikke noen vil ha en stekepanne og et stearinslys i vår båt. En plotter som jeg ikke blir fortrolig med så om den hadde blitt stjelt måtte det vært fint. Tips til dere som skal sjele den. Den svarte klædden, svinger , ligger under madrassen i stikkøya så ikke herp noe med avbiter.

Menyen helt ubruklig, ikke ekkolodd og dårlig grafikk. Instruksjonsboka ligger i 3 skuff i kjøkkenet.

Link to post
Share on other sites

Ì den lyse årstiden sjekker jeg båten via kikkert hver morgen når jeg er hjemme. Hvis båten ligger som den skal vurderer jeg å gå på jobb. Når jeg er på reise tar jeg en daglig SMS-kontakt for å sjekke at den ligger der den skal, og at det ikke er frost i maskinrommet. I tillegg blir det en tur ombord et par ganger i uken når jeg er hjemme.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på været. Jeg har ca 50 minutter kjøretur til båten så det er ikke bare å stikke innom hver dag. Nå som det har vært så mye vind og regn tok jeg en tur i dag. 10 dager siden siste. Jeg har tlf nummeret i frontruta i tilfelle det skulle skjer noe og noen ville ta kontakt (noen av dere som har dette?). Ellers har båten både alarm, GPS sporing og god forsikring. :thumbsup::thumbsup:

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

:fishing: Sjekket i går, ikke brukt den siden mandag og noen hadde vært i båten :nonod:

 

Har en beskyttelseshette knytt godt fast over motoren som fulgte da jeg kjøpte den .

Kom dit i går så var denne tatt av så tydlig det har vært noen og tittet på utenbordsmotorer :lipseal:

 

Blir vel noen motorer mindre i havnen innen kort tid da :headbang:

 

Blitt borte noen motorer og båter der over tid... Den mest vågale var da de tok og skar av hekken på en båt der 100m ifra døgnåpen bensinstajon... og tok med en stor motor.

 

Hovedvei går forbi og det er daglig østeuropeere på rasteplass/parkering til havnen :rolleyes:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stortsett hver dag når jeg har tid. Ikke for å sjekke min, men for å sjekke familiesnekka vår. Alltid noe å skru på i en av båtene våre. Også hjelper jeg en kompis en del i hans båt som er i samme havn, og da tar jeg en titt i båtene våre :flag_bp:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg ser til båten hver gang jeg bruker den, ikke noe imellom. Og frekvensen for bruk av båten er jo veldig avhengig av været. Stort sett bare fine soldager.

 

Det er forøvrig bemmanet med vakter i havns hver natt og jeg regner med at de har tilsyn med alle båtene (det gjør jeg hver gang jeg har vakt). Jeg hadde f.eks en dårlig fortøyning foran der tauet stor i fare for å ryke. Da jeg kom her om dagen hadde den røket, men tauet var skjøtet og festet til båten igjen :-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...