Jump to content

hvordan støpe igjen hull etter hekkaggregat


Retox_93

Recommended Posts

Siden du er ifra grimstad er jeg rimelig sikker på at der finnes mange støpere, men jeg ville skjært ut hele akterspeilet fra innsiden slik at bare ytterstøpen er igjen. Så ville jeg laget ny treplate i samme tykkelse som orginal. Lagt den inn skikkelig vått. Deretter støpt opp fra innsiden igjen, i samme tykkelse som orginalt. Med gode overlappinger ut på sidene,og opp og ned. Deretter ville jeg slipt ned kanten på det gamle hullet ute .veldig skrått. gjerne 10cm ut til null. Deretter bygge opp igjen med god overlapping på hver duk.Minst 5 cm. Etterpå sliper du akterspeilen rett og fint. Bruk et rettholt. Så smøret du topcoat. Når du da monterer det nye drevet, pleier jeg å vannslipe der pakningen skal ligge slik at det blir lett for pakningen å tette. Når du da tilslutt har på bunnstoff, kan ingen se at jobben er gjort.

Link to post
Share on other sites

Takk så mye får en god forklaring :) Som sagte er e ifra Grimstad ja og det er sikkert mange støpere og erfarne fyrer her :)

 

Planen var egentlig å skjære til akterspeilet og montere på en utenbords motor istedefor drev. Hadde ikke stolt på et gammel OMC drev ifra 1970 taller. Tenkte da å bolte fast en 15-20 mm kryssfiner plate inni i båten og klasse masse sika og bolte den fast med gjennomgående bolter. Så kle den inn med glassfiber. Utapå tenkte e bare støpe igjen hullet og deretter slipe ned.

 

Hvordan høres den ideen ut? Er ikke så erfaren innen støping, men må jo lære det en gang. Er tros alt fra Grimstad giggle.gif

Link to post
Share on other sites

Var å så på den båten i går og har nesten blitt ''forelsket'' i den! Var stygg som faen, men det var noe spesielt med den!

 

Hvordan er det å pusse ned hele båten og sprøyte lakkere den ute ? Båten er får svær får å komme inn i garasjen og må antagelvis stå ute på plenen. Kan støpinga bli dårligere vis det er mye fukt tilstede? Må antagelvis bygge meg et lite ''hus med presseninger og planker, men regner med det blir mye fukt da også. ? Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd for at du kan få litt svikt hvis du har en pute med sika inne i akterspeilet. Hvis du ikke skal ha all verdens motor kunne du kanskje bytte en litt mindre del av speilet. Men prinsippene er stivhet, ingen fjæring. Og setter du på en utenbordsmotor vil belastningene komme litt anderledes enn med innenbords. Da må du skaffe styrke i toppen av speilen, og det er ikke sikkert at den har nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...