Jump to content

Buster L eller X ?


laves

Recommended Posts

Hei, planlegger å investere i brukt Buster alubåt 1-3 år gammel. Det står mellom L-modell med 50 hk eller X-modell med 60 hk. Skal brukes til småturer og fiske. X er noen få cm større enn L, men nesten 100kg tyngre. Noen Buster-eiere som har synspunkter eller kan hjelpe meg å velge?

Link to post
Share on other sites

Buster L er mest populær på innsjøene i mitt område, det er pga. vannstanden går opp og ned som en jojo. Da kan ikke en båt bli lett nok, når du skal dra den opp på land for å kompansere for økende vannstand. Og motsatt når det har blitt tappet ned, og du må bære båten utpå igjen. Lett båt er også en fordel i ferskvann pga. det er mindre oppdrift i ferskvann og båten går mye tyngre der. Ulempen er en mere ustabil båt når du står oppe, og den driver lettere i vinden. Da er tyngde en fordel.

Link to post
Share on other sites

X. Det er en nyere båt med bedre/fleksibel plassutnyttelse og stabilitet. Og størrelsesforskjellen kommer du til å glede deg over, eller irritere deg over alt etter hvilken du velger :)

 

(Historien om den dykkerklubbmagnumen uten automatisk lensing som sank i havn for noen år siden har vi vel hørt noen ganger, men det blir ikke mer aktuelt for nyere L, X eller omså Magnum av den grunn. Correct me if I'm wrong, gjerne med aktuelle eksempler :saint: ).

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

For noen år siden hørte jeg om noen Magnum (<2005-modell(?)) som gikk ned på lignende vis, men eksemper på nyere Buster (inkl magnum) med tilsvarende problem er det ikke lett/mulig å finne. Men hendelser sitter i, og jeg kommer nok aldri til å kjøpe Ford etter mine erfaringer med en Taunus med raklete forstillig og uendelig dødgang på rattet på vei på russefest :)

 

Jeg har forresten en XL liggende på vannet hele året, og har funnet at kombinasjonen kalesje, selvlensende skrog og automatisk lensepumpe funker utmerket i de værtypene som finnes i Tromsø.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...