Jump to content

Brygge


balja

Recommended Posts

Er det noe der ute som kan hjelpe med en god løsning på å lage/kjøpe en uteligger til brygga?

Tenker på noe slikt som brukes i småbåthavner mellom båtplassene.

Det enkleste og billigste er å være litt på vakt når noen bytter ut utliggere. Da får du kjøpt de billig.

Vår båtforening bytter ut mange hvert år.

Disse kan med enkle midler, litt sveising gjøres helt fine igjen.

 

Nye er DYRE :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det enkleste og billigste er å være litt på vakt når noen bytter ut utliggere. Da får du kjøpt de billig.

Vår båtforening bytter ut mange hvert år.

Disse kan med enkle midler, litt sveising gjøres helt fine igjen.

 

Nye er DYRE :headbang:

Jeg vil heller anbefale å kjøpe nytt.  Det er et par ting en bør tenke på ved bruktkjøp.  For det første er utstyret blitt byttet ut fordi utriggerne er utslitt.  Om de repareres har de fortsatt vært utsatt for mye belatning med sannsynnlig utmatningsskader som følge, dvs. de tåler lite før de går i stykker igjen.  Dette kan føre til skader på båten din.  Det som er værre er at de kan kollapse når noen går på dem.  Skjer dette er det du som blir ansvarlig for eventuelle personskader.

 

Har sett flere eksempler på kollaps i min egen havn, heldigvis uten personsskade.  Dette skjer som regel etter en stormnatt som i natt.  Utriggerne ble kjøpt utrangerte fra Hillevågsvannet i Stavanger.  Disse er så dårlige at jeg gikk til anskaffelse av ny utrigger på egen bekostning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller anbefale å kjøpe nytt.  Det er et par ting en bør tenke på ved bruktkjøp.  For det første er utstyret blitt byttet ut fordi utriggerne er utslitt.  Om de repareres har de fortsatt vært utsatt for mye belatning med sannsynnlig utmatningsskader som følge, dvs. de tåler lite før de går i stykker igjen.  Dette kan føre til skader på båten din.  Det som er værre er at de kan kollapse når noen går på dem.  Skjer dette er det du som blir ansvarlig for eventuelle personskader.

 

Har sett flere eksempler på kollaps i min egen havn, heldigvis uten personsskade.  Dette skjer som regel etter en stormnatt som i natt.  Utriggerne ble kjøpt utrangerte fra Hillevågsvannet i Stavanger.  Disse er så dårlige at jeg gikk til anskaffelse av ny utrigger på egen bekostning.

Helt enig med deg i dette, men hvis man er litt nevenyttig selv så er det ikke noe problem å fikse dette. Litt nye jern og litt sveising.

Kjøp f.eks 2 gamle og lag en ny.

Link to post
Share on other sites

Dette lager du lett selv.....

 

Få tak i et par isoporblokker i passende størrelse (1,5meter x 0,8 meter x bredden på uteliggeren), og bygg uteliggeren med den ytre delen rundt disse. Den andre enden fester du i brygga med egnede beslag.

 

Du trenger i tillegg til isoporblokkene, noen meter med trykkimpregnerte bord (terassebord?), galvaniserte spiker, beslag (hengsler) og patentbånd.  Det blir garantert billigere enn å kjøpe.

 

 

Om du ønsker det, kan jeg alltids ta noen bilder av tilsvarende i båthavna der jeg ligger, og sende deg i en mail.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg mottar gjerne noen bilder av anlegg som er selvlaget "hjemmesnekret".  

 

Jeg er ikke bekrymet for at noe skal bli usikkert ( les: farlig å bruke) . dette må selvsagt være av sikreste sort.

Tenkte at ved å få litt tips og ideer så kunne jeg kansje ende opp med noe som var mer hensiktsmessig/brukervennlig enn et ferdig kjøpt produkt.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...