Jump to content

Hvordan er det å drifte et gammelt VP AQ100 drev mht deler etc.?


Executive

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg et prosjekt for morro skyld. De aktuelle båtene har ofte VP A100 drev. Er det mulig å få deler til disse fremdeles. Er de noe å satse på for bruk på finværsbåt nr. 2 sommerstid?

 

Noen ulemper med disse drevene?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg helt hva slags båter du ser på, men AQ100 gikk vel ut av produksjon på midten av sekstitallet en gang, og det er flere år siden sist jeg så en båt med slikt drev montert.

 

Deler til disse er nok vanskelig, og jeg tror ikke det er stort å få tak i lenger, prøvde å finne drevet i Volvo's nettbutikk, men det ser ikke ut som det er oppført der engang.

Mulig at drevdeler.se eller andre har de vanligste slitedelene, men sannsynligvis ikke noe stort mer.

Link to post
Share on other sites

Gammel Draco selfølgelig 1700 :cheers_wine:

 

Jeg ser at mange av disse har 100 drev. Dvs det heter sikkert AQ115/100. Produsert til 1975 iallefall. Men antallet som har overlevd er sikkert ikke høyt i den store sammenhengen. Slik at deletilgangen blir vel begrenset ja.....

 

Kanskje litt dumt å satse på en båt der en risikerer å bytte hele motorpakken pga småfeil :confused: . Jeg trives egentlig godt med Alpha One drev. Superenkelt å få billige deler til. Men det er ikke mange av disse på denne båt typen.

 

Redigert: Jeg ser Drevdelar.se har endel lager og pakninger iallefall...... :thumbsup:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Draco er fine båter, eier blant annet en selv akkurat nå cheers_wine.gif

 

Det er nok selger av båten som roter litt, AQ100 drev ble så vidt jeg kan se på Volvo sine sider produsert i begrenset antall fra 1961 til 1963, etterpå kom en svært kort periode med AQ110 før AQ200 serien tok over.

Kåre Drangsholt kom vel i gang med Draco helt på slutten av 60 tallet, og den første 1700 ble vel produsert i 1970, men da med sovekabin, Topless kom først ett eller to år etter dette igjen.

På den tiden ville det nok vært Volvo's AQ250 drev som ble benyttet, og en god del 1700 ble levert med AQ270 som kom i produksjon rundt par og sytti, og AQ280 drev som kom i produksjon i 74 / 75.

Dette er kurante drev som det er enkelt å få tak i deler til, og som det finnes noen hundretusener av.

 

AQ100 var ett av de første Penta drevene, og kjennes igjen ved at det ikke hadde sjøvannsinntak gjennom drevet, men ved seperat skrog gjennomføring, samt den lange stangen ut til drevet.

aq100.gif

 

 

AQ200 serien er nesten like alle sammen, men det er små forskjeller, de ser normalt noe slik ut:

aq140.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm...

 

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=152912&r=2004-06-16-16-50-42&t=PDF&a=7723883&p=T403&d=Owners%20Publication&s=13171046〈=nb-NO

 

Drevene med stanga og separat inntak eller eksos er nå listet hos VP til iallefall 1975. Og det er slike på endel Draco 1700 fra tidlig syttitall.

 

 

Kanskje det Draco ak140. Din er vel ikke et prosjekt vel :giggle: Veldig fin på bildene iallefall :thumbsup:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Ser der ja, du har selvfølgelig rett, AQ100B drevet ble levert parallelt med AQ200 serien på enkelte av de minste motorene til langt opp på syttitallet, ser ut som 77 er det siste året jeg finner det på.

Jeg slo bare opp AQ100, og fikk da kun opp til 63.

Jeg kan ikke si å ha sett mange av de drevene de siste årene, og ville nok personlig ikke kjøpt båt med AQ100 drev, med mindre jeg planla å bytte ut drevet med noe mer kurant, slik som et AQ280 drev som er svært kurant og nesten skuddsikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...