Jump to content

Forsterkning av akterspeil på daycruiser

spirit185

Recommended Posts

Jeg har en liten daycruiser på 19 fot stående som jeg har pusset opp litt etter litt.

I år når jeg tok av motoren for å gjøre noen justeringer oppdaget jeg at treplata i speilet bare er sagspon igjenn av rundt gjennomgangsboltene. Jeg er ganske fersk med plastarbeider så jeg skulle gjerne hadd litt innspill.

jeg har fått med meg at arbeidet må gjøres i en viss temperatur og at man må bruke stålrulle for å få ut luft.

arbeidet medfører visse vansker siden båten har et helstøpt overbygg som går rundt hele båten, jeg hadde håpet jobben kunne gjøres fra innsiden gjennom bakluka uten å sjære av bakdelen for å komme til.

jeg har tegnet en skisse av båten bakfra her i paint som viser hvordan oppsettet er.

spiritn.png

det er lufttanker som går langs hele lengderetningen av båten på begge sider. de dekker store deler av bakpartiet. bak tankene(mellom tankene og speilet) er det lagt en kryssfinerplate som går over hele speilet.

siden denne plata er råtten rundt partiet der gjennomgangsboltene til motoren går er planen min å sjære vekk den delen av plata som ikke er bak lufttankene, for så å legge to lag glassfiber, så legge en ny plate på det partiet mens glassfiberen er våt og skru det fast til det er tørt.

etter dette tenkte jeg å plaste fast den nye plata i lufttankene og skroget. da har den feste bak og hele veien rundt foran plata.

noen som har innspill eller tips om dette?

jeg har sett en båt som har knekt speilet mens de var på sjøen på grunn av litt overdreven motor... grøss. heldigvis var det noen kalde poteter som ikke bare kom seg helskinnet i land etter at de merket at det ble veldig vått på beina men utrolig nokk også klarte å berge motoren.

Jeg synes det virker for svakt, og bare bytte midten. Jeg er redd du vil få en hengsel. Men motorstørrelse og bruk vil avhenge av dette. Jeg synes du heller skal ta en hullsag og bore ut det som er råttent. For deretter å støpe inn ett lite felt over de nye tresirklene . Da vil du opprettholde den opprinnelige styrken av speilet i større grad.Høres det ut som en litt lettere operasjon.

Har du mulighet til å legge ut bilder, både utenfra og innenifra?

F.eks. er det interessant hvor på tegningen motoren er festet og hvordan det ser ut på innsiden i det området.

Hvor stor motor er det på båten? Og hva er den 'godkjent' for?

Enig med taunus, er det bare et begrenset området rundt boltene som er råttent vil en lokal rep. være det beste kompromisset. Men det vanlige er at hele finerplata har blitt gjennomtrukket med vann og mer eller mindre gått i oppløsning.

Hvor gammel er båten?

Takker for kjapp respons, jeg skal stikke å ta bilder nå, så oppdaterer jeg i kveld.

Motoren som skal på er en 150hk mercury tower of power.

er usikker på om festebraketten til motoren overlapper luftetankene, men skal finne ut av det.

Har lekt litt med tanken på å slipe ned speilet utvendig og støpe inn en heldekkende alu plate bak på speilet. hvis skaden innvendig er liten nokk, kan jeg kansje sette nye platestykker i hullene jeg borrer ut, og så sette en forsterkningsplate fast i treplaten som er inni og plaste den grundig fast.

Det er ikke kryssfinerplaten som er styrken i hekken, men glassfiberen.

For å få god styrke i speielen så benyttes vanligvis langsgående forsterkninger som går opp etter speielen.

Du har jo de langsgående flytetankene som en forsterkning så da skulle den saken være i orden. Hvis finerplaten er gått mye i oppløsning så ville jeg ha skiftet ut slik som du antydet til å begynne med. Å plaste inn en ny plate ved å plaste den gott til sidene, bunnen, og luftetanken så skulle du ha en sterk konstruksjon. Vil ikke anbefale å forsøke å støpe inn en aluminiumsplate. Dårlig vedheft og for stor forskjell på tøyelighet.

Lykke til.

Her ser det ikke ut til at finerplata har blitt støpt inn i det hele tatt. Bare malt med topcoat. Ikke bra. I tillegg vil jeg påpeke at tykkelse på akterspeil gir stivhet i konstruksjonen. Dette vil du ha. Båter som jeg jobber på har akterspeil med tykkelse 50mm-55mm.

Men vi bruker bare innenbordsmotor. Når jeg ser på bildene, ville jeg skjært ut flytetankene for å komme ordentlig til. Og trenger du tankene er det en lett jobb å støpe inn nye. Uansett støp inn ny plate med gode overlapper alle veier.20-30 cm .

takk for feedback, jeg oppdaget når jeg så litt nøyere etter at den platen som her er råtten er bare en tynn plate på 6-8mm som ligger oppå en vegg av glassfiber. regner med at de har støpt helt inn den egentlige platen i speilet.

da ser det kansje ikke så galt ut allikevell siden det tydeligvis ikke er så mye bæring i den platen. men den platen man ser på bildene er festet med glassfiber rundt.

Jeg la også merke til at når jeg la et rett bord på utsiden av speilet var det en veldig svak bue utover på den midterste delen av speilet, ca nokk bue til 1mm klaring fra bordet på hver side når jeg la det rett på. er dette naturlig etter 25 års bruk? jeg tror det har stått en større motor på denne en gang i tiden.

Hei! Det kan vel også være at akterspeilet ditt har hatt en liten bue fra den var ny? Legg ut noen bilder av hele båten også da! Synes det ligner på aqualift-skroget til en Glastron jeg.... Dersom det er tilfellet, så er det også en masse gode råd og tips å få på www.Classicglastron.com

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

fant frem noen bilder, men ingen som virkelig illustrerer formen på skroget. du kan si det minner jo litt om glastron båten bakfra. jeg fant en annen glastron som har noen lunde samme skrogformen med litt mindre markerte kanter.

det er nesten så jeg vurderer pengepremie til den som klarer å spore opp hvilken motor denne båten er godkjent for og kan gi meg noe info om typen.

båten er en spirit 185. jeg minns å huske at det sto på skiltet at den er fra roger clark industries. tror det er et engelsk foretagende, men har ingen anelse om hva den er bygd for. på id skiltet inni står det bare en rekke med tall, et serienummer og et tosifret tall og 185 så CAB men ingenting som tilsier hva den er god for. etter byggekvaliteten å bedømme skal den tåle en del, plasten er veldig tykk og båten med 70hk motor veier 825kg. og speilet er 3 lag glassfiber og to plater, hvor jeg har telt et lag som det som ligger utenpå den platen som er avbildet over inntil luftetankene.

Her er et som viser skroget forfra:

24052010603.jpg

fra siden på vannet:

29052010612.jpg

interiøret jeg har laget selv:

29052010614.jpg

Det hadde vært morro om noen klarte å spore litt info om denne, jeg har googlet mye og funnet noen flere, men lite info.

ang. info om båten så hadde jeg forsøkt meg litt på forumet jeg linket til høyere oppe. Ser at det blir referert til både "Roger Clark Spirit V185" Og "Glastron Roger Clark Spirit V 185" rundt omkring på nettet. Skroget er hel-typisk Glastron, så her har det nok vært noe samarbeid ute og gått. Der vil du sikkert få kontakt med eiere av lignende båter som kan fortelle om sitt akterspeil også....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

takk for tipset, etter litt forskning fant jeg ut at roger clark(rally sjåføren), hadde starta sitt eget båtfirma, familien hans driver ennå roger clark motorsports. når han gikk konk solgte han formene til picton, hvilke størrelser på formene er usikkert i alle fall spirit 3000. en annen kilde sier at glastron så at han hadde suksess med båtene og nektet å levere flere skrog. om picton har videreført skroget jeg har ser det ut som en litt mer sportslig sak som heter picton royale, er litt annerledes med en vri på fenderlisten nedover bak, men er ellers bortigmot identisk skrog.

picton royal 185, påfallende likhet i speilet:

-67122506622250630.jpg

glastron med nesten identisk overbygg:

84gl-ssv194v197.JPG

nyere glastron med nesten identiske linjer på skrog, dog noe raffinert:

glastron-185gx.jpg

felles for alle disse båtene er at de har groteske motorer på hekken... det kan jo være en indikasjon på at de er bygd for å tåle litt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...