nedgård Startet 16.Juni.2011 Del på Facebook Startet 16.Juni.2011 Etter å ha lett etter Sabb-tråden, uten å lykkes, får jeg vel starte en ny tråd. Jeg har en Sabb 2G som helt plutselig har begynt å lekke vanvittig med olje ut av simmeringen som sitter mellom aksel og koblingshus. Spm er om jeg må ha akselen helt ut (båten på land) eller om jeg klarer å bytte simmeringen til sjøs. Har løsnet akselen fra koblingshuset, men får den ikke langt nok tilbake så jeg får tatt ut simmeringen. Noen som kan svare meg på dette? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 (redigert) Hvis du har vripropeller, så sitter det 3 simmeringer i pakkboksen der så vidt jeg husker. Jeg hadde skjøtt aksel i snekka mi, så det var bare å demontere flensen mot omkastet og til der den var skjøtt. Så er det bare å løsne sentermutteren i flensen og trekke den av utgangsakselen. Så får du ut pakkboksen. Hvis du ikke har skjøtt aksel, så må du nok ha båten på land ja. Får vel ikke skjøvet akselen langt nok bak til å komme til sentermutteren på flensen og trukket den av akselen. Er en mulighet å demontere propellen på grunt vann, for da får du akselen lenger bakover Redigert 16.Juni.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Grimme Elling Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Er visst noen som har tukla litt med det der før, prøver å legge inn en link til innlegg nr 197 i sabb-tråden her: https://baatplassen.n...post__p__702496 Ser ut som det skal være mulig å skifte oljetetting uten å skille motor og kasse. Men det fordrer nok at du kan skyve akselen noe bakover. Da må du muligens ta av propell, eller løsne roret, alt etter hva som er enklest. Er vel sjanser for at det er greiest å få båten på land, hvis du ikke har litt skikkelig tidevannsforskjell, og mulighet for å sette båten tørt på den måten...? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Takker for svar Jeg hadde løsnet akselen fra flensen, men fikk den ikke langt nok tilbake til at jeg fikk ut flensen. Jeg smurte opp og helte i ny olje, startet, lot den stå og gå i gear en stund, og ser jaggu ut til at det er tett! Har jeg virkelig vært så dårlig til å smøre? Uansett så virker det som om det er i orden, men får vel ikke endelig svar på det før jeg har kjørt noen timer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.