Jump to content

Kalesjebåt på sjøen hele året (Østlandet)


Captain Chaos

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt båten liggende på vannet om vineren, men for å utvide sesongen kunne jeg tenkt meg muligheten for å ligge ute hele året. Området blir i traktene mellom Drøbak-Moss. Båten vil være en sportscruiser med kalesje. Eller går det ikke med disse på sjøen om vinteren?

 

Hvordan skal jeg gjøre dette? Hvilke ting må jeg tenke på? Selv bor jeg øst for Oslo og her kan det jo bli veldig kaldt og store mengder snø. Jeg tenker da på snø på kalesjen. Den må vel måkes ofte?

 

Bruker man varme/strøm på i båten i den kalde årsdelen for å hindre frost, eller tapper man av vann og septik og lignende?

 

Hva med sjøvannsdelen i motoren? Denne må vel fryse eller gir havet nok varme?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

138.jpg

 

Jeg bygger presenningstelt over båten om vinteren når den ligger ute. En enkel 2x4 konstruksjon, surret til dekket og presenning tynget ned med vannfylte spylerveske kanner. Det holder både snøen unna og sparer kalesjen. Septikken tømmer jeg helt, skyller igjennom med noe runder vann og fyller deretter en del liter frostveske på den. Pumper også ut litt frostveske så den legger seg i hele systemet. Plukker man av slangen ved skrog gjennomføringen og fyller den veien er man sikker på at hele systemet fylles. Husk også på å åpne/lukke kuleventilen i gjennomføringen noen ganger når slangen er satt på igjen så ventilen også får frostveske.

Samme med motor, plukk av saltvannsinntaket ved skrog gjennomføringen, fyll frostveske mens motoren går, stopp motoren og etterfyll slangen. Monter slangen og åpne/lukke ventilen noen ganger etter montering. Da er hele saltvanns systemet fylt med frostveske.

Nå ligger jeg i en elv hvor det skal ekstremt mye til at det fryser, men jeg setter også inn en liten termostatstyrt oljeovn i motor rommet samt en vedlikeholds-lader (landstrøm). Har ikke vært plaget av jordslag eller kondens, men sørger for god lufting under presenningen og at den ikke ligger inntil kalesjen.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke hatt denne kalesjebåten ute om vinteren. Den er laget for bikinivær.. Kalesje ,motor, samt innredning kan gå fløyten grunnet frost, snø, is og fukt.

Alt kan gå, men det er bare en natt med strømbrudd og sprengkulde eller et heftig vått snøfall på kalesja så har du trøbbel.

Blir det for tett og fuktig går innredningen til h..

++++

 

Skaff deg heller en billig liten vinterbåt og la den andre stå trygt & konservert på land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...