Jump to content

Far min fant en drivende båt


kjma

Recommended Posts

Fikk en telefon fra far min i ettermiddag, han hadde funnet en skjergardsjeep drivende uten noe fortøyninger hengende på slep.

Det hadde vert storm fra nord i natt så han lurte på om båten hadde slitt seg i stormen.

Båten hadde han fortøyd i min flytebrygge og han spurte om eg kunne ta en titt på båten.

Var nede og såg på båten like før det var mørkt i kveld.

Båten er en Askeladden Freestyle med en 60 hk Mariner 4 takt.

Ringte deretter til Politiet og meldte om funnet, oppgav mitt mobtlfnr.

Når sønnen min hører tlf. samtalen min med politiet husker han at en gutt på skulen i dag hadde fortellt at dei hadde mistet en båt i går.

Det var gutten fra et av nabohusene tvers over fjorden som hadde fortalt dette.

Fann telefonnr til naboen og ringte, men ingen tok telefonen, ser og at huset er helt mørklagt så dei er nok ikke hjemme.

Når eg sitter med internettsøk etter mob.tlf nr til naboen så ringer min mobil.

Det er naboen som har fått meldingen fra politiet.

Han forteller at båten forsvant i går kveld før stormen kom, båten var fortøyd med 2 karabinkroker som nok var festet til kun et punkt i baugen.

De 2 krokene var huket fint sammen og han kunne ikke forstå hvordan den kunne slitt seg.

Dei hadde leita rundt i alle viker etter båten i går kveld uten å finne den.

Han pusta lettet ut når eg sa at båten var hel og fin pluss at den var godt fortøyd ved brygga mi.

Trur nok at noen her har kommt roende i mørket og huket løs denne båten for så å slepe den bort for å få arbeidsro for å ta motoren av båten.

Når kjeltringene oppdager at motoren er festet med en spesialbolt og er Securitymerket så slepper dei båten så den får drive av sted på egen hånd.

At den berger seg gjennom stormen uten en skramme og havner nesten tilbake til utgangspunktet må vere en bra porsjon med flaks.

Tenker det kommer en happy nabo snart for å hente sin båt...

Link to post
Share on other sites

......, båten var fortøyd med 2 karabinkroker som nok var festet til kun et punkt i baugen. De 2 krokene var huket fint sammen og han kunne ikke forstå hvordan den kunne slitt seg. ..........

Godt for alle at den ble funnet igjen og uten alvårlige skader! MEN, å fortøye en båt, uansett hvor liten eller stor den er, med karabinkroker, er fy  :nono:  fy! Karabinkroker kan åpne seg selv, hvis de kommer i beknip i en spesiell stilling. Hvis de står i bend mot en øyebolt, f. eks.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Godt for alle at den ble funnet igjen og uten alvårlige skader! MEN, å fortøye en båt, uansett hvor liten eller stor den er, med karabinkroker, er fy  :nono:  fy! Karabinkroker kan åpne seg selv, hvis de kommer i beknip i en spesiell stilling. Hvis de står i bend mot en øyebolt, f. eks.

eller hvis fjæren ryker, da er de som en åpen låvedør :eek:

Link to post
Share on other sites

Så bra for familien som trodde de hadde mistet båten sin.

 

Fyfy-mentaliteten som Walter S og Amorose er representanter for her, blir litt latterlig. :nonod:

Tau kan ryke, men dere bruker det vel til fortøyning likevel...

:confused: :confused: Kan ikke se at jeg har snakket om tau. Det var en karabinkrok jeg hadde med og alle har vel sett den lille fjæren som holder det hele sammen. Å stole på den det er fy-fy. Den holder garantert i noen uker i salt miljø

Link to post
Share on other sites

Det er fy-fy mentaliteten jeg er ute etter å gi et spark. Det er litt typisk at når noen presenterer en gladmelding som dette, så er de to første meldingene fra "sure gubber" som benytter sjansen til å vifte med pekefingern. Jeg synes det er tåpelig, og jeg er klar over at jeg ber om bråk når jeg nevner det og attpåtil henger bjella på dere to.

Dere bidrar helt sikkert med mer kunnskap i dette forumet enn meg, men det betyr ikke at dere er fritatt for å få beskjed når pekefingeren spretter i været uten grunn.

 

Det med tau var for øvrig ironi.

Link to post
Share on other sites

......når pekefingeren spretter i været uten grunn.

Noen mennesker har evnen til å lære av andres tabber, så sant de blir gjort oppmerksom på dem, slik som i dette tilfellet   -   andre insisterer tilsynelatende på å gjøre alle tabbene selv....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Forøvrig er det min mening at carabinkroker ikke har noe i fortøyningene å gjøre. :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For noen år siden så drev jeg med hanggliding og der brukte vi karabinkroker i innfestingen mellom sele og hangglider. Det var bokstavelig talt livsviktig at karabinkroken ikke åpnet seg og det ble brukt en type hvor det var en skruhylse rundt den leddede delen av karabinkroken. Denne skruhylsen skrudde man da over der der hvor karabinkroken låser seg sammen og det var umulig at den åpnet seg. Slike ville sikkert også fungert fint på båtfortøyninger og styrken var på over 3 tonn.

Link to post
Share on other sites

Ja dette var litt av en gladmelding  :flag:  Flott at marginene av og til er på pluss siden også  :smiley:

 

Når det gjelder karabinkroker går jeg ut fra at vi snakker om den vanlige typen en finner i alle jernvareforretninger og selvfølgelig hos Biltema ?

 

Går en langs kaiene så ser en disse på et utall av fortøyninger.

Har også sett dem ombord i en del seilbåter som feste mellom storseilhaling og løygang og diverse annet bruk.

 

Etter min mening hører slike ikke til ombord i en båt i det heletatt.

De er ikke sertifisert på noen som helst måte, heller  ingen CE merking.

Dette er utstyr som kan holde i lange tider, men som like gjerne kan ryke  uten forvarsel.

 

Når en tenker på hvilke verdier en båt representerer slutter jeg aldri å forundre meg på hvordan enkelte "sparer" på en del viktige sikkerhetsdetaljer som bla. fortøyninger :confused:.

 

Ingen pekefinger eller fy-fy fra meg,  kun en smule forundring over enkeltes prioritering.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Så visst. Men fy-fy og pekefinger har man til og med sluttet med i barnehagen. Jeg ser derfor ingen grunn til at vi skal akseptere det her.

Hei Nadheim!  :smiley:

Når jeg i min posting brukte "pekefinger-smili'en" så var det nærmest for å understreke et poeng, og ikke "dømme / belære" noen eller vri denne gladmeldingen til noe annet.

 

Poenget er at vi alle skal lære noe av denne episoden, som heldigvis endte godt. Intensjonen min var ikke å støte noen med dette. Etter min mening er permanent fortøyning med karabinkrok ikke godt nok, p.g.a. de nevnte uheldige egenskaper. Enhver må selv bestemme hvilket redskap som brukes på sin båt, og mitt innspill var kun ment som en opplysning, som kanskje bidrar til at noen får seg en "aha-opplevelse" - for man kan se mange båter bortover brygger som nettopp er fortøyd med karabinkrok. Har faktisk gjort det samme selv, en gang for lenge siden. Heldigvis så leste jeg om dette i et båtblad, noe som fikk meg til å tenke, og skifte fortøyning.

 

:smiley: Ellers så har vi en fin dag, med solskinn, her på Østfoldkysten, selv om det er 5 minus ute!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er fy-fy mentaliteten jeg er ute etter å gi et spark. Det er litt typisk at når noen presenterer en gladmelding som dette, så er de to første meldingene fra "sure gubber" som benytter sjansen til å vifte med pekefingern. Jeg synes det er tåpelig, og jeg er klar over at jeg ber om bråk når jeg nevner det og attpåtil henger bjella på dere to.

Dere bidrar helt sikkert med mer kunnskap i dette forumet enn meg, men det betyr ikke at dere er fritatt for å få beskjed når pekefingeren spretter i været uten grunn.

 

Det med tau var for øvrig ironi.

Etter de 2 første svar postene vurderte eg om innlegget burde slettes.

 

Historien er enda litt mer spesiell når en tenker på hvor denne båten sannsynligvis oppholdt seg på en trygg måte i gjennom en Liten Storm fra NV om natten.

 

Min nermeste nabo ved sjøen har en skjærgardsjeep som ligger fortøyd 20-30 m fra min flytebrygge.

Da det er 25-30 m dyp der vi har våre moringer er de satt ut langt fra land og i fjor vinter tok naboen bort tauet fra bøyen til land når han tok opp sin skjærgardsjeep for vinteren.

Når han satte ut båten til våren var ikke det samme fortøyningstauet langt nok, han kjøpte litt mer tau og båten var godt fortøyd.

Men spørsmålet om hvorfor han måtte kjøpe mer tau førte til at en dykker var nede for å se hvordan moringen lå på bunnen.

Moringen hadde nok ikke flyttet på seg men tauet/kjettingen nede ved moringen hadde snurret seg rundt diverse natur nede på bunnen, dette ble ordnet opp og det ekstra tauet på overflaten kunne fjernes.

Når naboen tok opp sin båt i slutten av oktober fikk han en ide hvordan forige vinters hendelser med moringen skulle unngåes denne vinteren.

Han tok fortøyningstauet og knyttet det til et punkt ca 10 meter over sjøflaten, vi hadde en diskusjon om det ville vere til hinder for andre båter.

Vi kom frem til at ingen båter ville gå i naboens tau for tross at gikk mitt tau flytende på overflaten ut til min bøye som er like langt fra land 20 meter lenger nord.

Når den forsvunnede båten kommer drivende i stormen med motoren oppvippet passerer den min og andres fortøyninger som lgger på overflaten men naboens noe spesielle fortøyning fanger den i styrekonsollen og der ligger den stormen gjennom.

 

Båteigeren hentet sin båt i går kveld uten å gi en lyd fra seg, kunne se fra min bopel at motoren ble startet og etter en runde på fjorden ble den fortøyd på sin faste plass.

 

Har far min i denne saken krav på noen form for bergings/finner belønning?

Link to post
Share on other sites

Etter de 2 første svar postene vurderte eg om innlegget burde slettes.

 

Har far min i denne saken krav på noen form for bergings/finner belønning?

Skjønner godt at du vurderte å slette innlegget etter de to første postene.

 

Bergingslønn ble diskutert en annen gang kan jeg huske, og her fant jeg tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6456

Link to post
Share on other sites

Det er fy-fy mentaliteten jeg er ute etter å gi et spark. Det er litt typisk at når noen presenterer en gladmelding som dette, så er de to første meldingene fra "sure gubber" som benytter sjansen til å vifte med pekefingern.

 

Du slipper nok unna bråk, for her på forumet har vi meget stor takhøyde for det meste. Men jeg sier meg noe uenig i din kommentar. (nå er det mulig jeg ser på Amarosa og Walter_S som livets glade gutter utfra innleggene dems å dømme....)

 

Hos meg varsler ikke alle varsellamper bestandig når jeg holder på med ting og tang. Jeg setter derfor umåtelig stor pris på å få belyst alle sider ved en sak slik at jeg slipper å gjøre (for mange) feil.

 

Ja, innledningen var en gladhistorie det er vi ikke i tvil om, men synes det må gå an å anføre sine meninger slik at kanskje andre kanskje unngår å miste sine verdier på samme måte?? (det er vel grunn til å tro at enkelte på forumet nå kanskje har/vil sjekke sine løsninger på fortøyningene????)

Link to post
Share on other sites

Det er jo en selvfølge at man gjør det man kan for å berge en drivende båt. Godt jobba :yesnod:  

MEN: det er også en selvfølge at eieren tar kontakt og takker for innsatsen!! Håper at han tar kontakt etter arbeid i dag. Det skulle bare mangle!

- Og har den lykkelige eier kasko på båten så slipper han jo å ta stilling til noe som helst.

Forsikringsselskapet vil jo i stor grad ta seg av kompensasjon for bergerlønn .  - så slipper de to naboene å diskutere det i det hele tatt.  

 

Foøvrig er jeg helt enig i at det er legitimt å reise en finger for mulige faremomenter ved ulike (av)arter av fortøyning.  - Det er vel ikke belæring , men snarere idemyldring.

Link to post
Share on other sites

Bra å høre at det er takhøyde her, det er også slik jeg oppfatter det.

Min mening er fortsatt at pekefinger og fy-fy ikke hører hjemme noe sted.  Det er 1) tåpelig og 2) gir som regel motsatt resultat av det man ønsker å oppnå.

 

De som oppriktig ønsker å gi andre råd og hjelpe dem slik at de unngår feil, bruker ikke pekefinger og roper heller ikke fy-fy. Jeg har aldri hørt om vellykket idemyldring med pekefinger som hovedredskap, og jeg har heller aldri møtt noen  eksemplarer av "livets glader gutter" som roper fy-fy hver gang anledningen byr seg.

 

Den eneste svakheten jeg kan se ved Båtplassen er denne mentaliteten. Iveren etter å rette pekefingeren mot de som tabber seg ut, gir seg også utslag i det man på engelsk kaller å "jump to conclusions". Et eksempel var når en flybridgebåt gikk på grunn ved S. Missingen. Da hadde noen hørt at det var seilbåt, og da antok noen at det måtte være en Bavaria, for de som kjøper en sånn båt kan jo ingenting...

 

Samme sak med disse karabinkrokene. Det ingen som vet at situasjonen skyldes at krokene sviktet, og den opprinnelige meldingen handlet jo om det faktum at båten på mirakuløst vis  hadde overlevd en storm på egenhånd. Likevel blir det fokus på fy-fy til de som bruker karabinkroker som dominerer hele tråden.

 

Nå har jeg gått hardt ut, og venter egentlig bare på at noen (kanskje med rette) kategoriserer dette som et surt oppstøt. Jeg har ingenting i mot de jeg har hengt ut ved navn, og jeg tror som sagt de bidrar mer enn meg. Men jeg tror likevel en sjerpings på dette området vil føre til at Båtplassen blir enda bedre, og at avstanden til nest-beste forum øker ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Har ingen problem med å se at formålet med dine innlegg er å gjøre forumet bedre, oppfatter det altså ikke som sure oppstøt eller som om du er ute for å provosere frem en diskusjon. Alle har rett til sine meninger og oppfatninger. Når jeg leser hvordan du har oppfattet det og argumentasjonen din så kan jeg ha forståelse for ditt synspunkt.

 

Selv reagerte jeg ikke på pekefingeren (symbolet) i det hele tatt. Jeg så vel ikke på det som en pekefinger, mer som en humoristisk måte å poengtere poenget.

Reagerte heller ikke på at tråden tok den vendingen den tok, det skjer relativt ofte at tråden tar en annen vending enn det startinnlegget legger opp til. Slik er vel i alle forum, eller???

 

Når det gjelder selve saken om fortøyning med karabinkrok eller ei så må jeg si at faderen har fortøyd jollen sin med en slik krok i alle år. Har en taustump fra forrest i båten med krok i og i taustumpen festet til linen som går ut til bøyen har han et øye. Enkelt og lett å fortøye, men det er altså ikke å anbefale????

 

Ser, når jeg går i båthavnen, at de fleste har en løkke i tauet på den enden som er festet i båten og at denne er hektet rundt pullerten (er det det det heter?) på båten. Er det en "godkjent" måte å fortøye båter på?? I så fall så er jo dette like enkelt som å feste en karabinkrok...

 

Den heldige som får båten sin igjen etter at den har slete seg / blitt stjålet og forlatt bør takke for hjelpen, melde fra til forsikringsselskapet om hendelsen og hjelpe finner med å formidle kontakt med rett forsikringsselskap slik at finner kan rette evt. krav

 

Er det slik at forsikringsselskapet ikke dekker et slikt krav bør eier minst påskjønne finner med en symbolsk oppmerksomhet som takk for god nabohjelp. Mener finner at han har krav på mer og vil påberope seg dette så kan ingen klandre ham for det. Håper det bare var stress og gledesrus som gjorde at vedkommende bare hentet båten uten å ta kontakt med kjma og at han tar kontakt senere

Link to post
Share on other sites

Nå er det engang slik at enhver båtskade som dekkes av forsikring igjen må dekkes inn av alle forsikringstakerne.  Dvs. min skade betaler jeg og du og alle andre litt av hver.  Slik er det bare.

 

Jeg er dessverre slik av natur at jeg blir indignert når jeg ser dårlig sjømannskap i havna.  Er også såpass frimodig at jeg kommenterer dette for vedkommende om anledningen byr seg.  Jeg mener det er på sin plass å bry seg.  Måten kommentaren pedagogisk legges frem på, har nok litt med evnen til uttrykke seg.  Vikitge meldigner må uttrykkes i klartekst.  

 

På min verdiskala står verdkonservering høyere enn spørsmålet til den enkeltes integritet. :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

 Vikitge meldigner må uttrykkes i klartekst.  

 

På min verdiskala står verdkonservering høyere enn spørsmålet til den enkeltes integritet. :smiley:

Det står respekt av en slik holdning.  Du vil altså i en tenkt situasjon, være villig til å legge alminnelig folkeskikk på hylla, fremstå som en dri***ekk eller skaffe deg en uvenn i havna for å redusere sannsynligheten for at en jolle (som ikke nødvendigvis er forsikret) sliter seg og kanskje blir skadd?

 

Som sagt, de står respekt av noe slikt, men det minner samtidig litt om barneskolen før de innførte pedagogiske metoder som tåler dagens lys.

Link to post
Share on other sites

Mange dager har nå gått siden denne båten ble berget.

Båteieren har ikke gitt en lyd fra seg, selv om vi vet at han har fått beskjed fra Politiet om å kontakte sitt forsikringsselskap for utbetaling av en berettiget bergingslønn.

Har fått et vink i fra far min at eg skal la denne saken dø ut.

 

Vet at han føler noe helt annet.

Den dagen han fant og berget denne båten skjedde det noe rart.

Han ble så stresset av denne bergingen at han gikk på grunn med sin snart 35 år gamle velstelte 22 fots tresnekke.

Han gikk på grunn på en plass der han har satt sine garn tusenvis av ganger  i et sjøområde som han kjenner som sin egen bukselomme.

 

Far min har en stor interesse for sjøen og fiske, han er uførepensjonist og er på sjøen nesten alle dager i året i månder som inneholder en "r".

Han driver et fiske som fører til mye fangster av matfisk som blir gitt bort til familiemedlemmer og solgt for en billig penge til tidligere arbeidskamerater.

 

Trur nok han neste gang bare vil skjekke om det er folk som trenger hjelp i nærheten av en drivende båt for så kanskje å la den få drive videre.

Link to post
Share on other sites

og dermed ender vi sikkert med enda et samfunnsmedlem som ikke orker / gidder bry seg.

Og det grunnet en shitt støvel som ikke  tropper opp med noen nystrøkne sedler, og ei flaske godt for assistansen. For det var da redningen så absolutt verdt..

 

Og alle lurer på hvorfor samfunnet går til helvete ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Vel 4 mnd etter båtbergingen gav endelig båteigeren lyd fra seg, han hadde fått en henvendelse fra sitt forikringsselskap ang at selskapet ønsket å betale ut en bergingslønn.

4 dager seinere ringte eigeren og fortalte at han ville ordne opp med å betale en tusenlapp til far min. Da eg mente dette ikke ble riktig fekk eg tlfnr til saksbehandleren i forsikringsselskapet og ringte der.

Saksbehandleren fortalte at i dette tilfellet var det brukt en vurdering basert på båteigerens utalelser ang innsatsen ved bergingen og derfor kunne han strekke seg til et par tusenlapper.

Mener det er lover og regler for bergingslønn når en båt taes med på slep og fortøyes av berger.

Er det noen som har erfaringer fra lignende tilfeller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...