Jump to content

Båt på innsjøer, kart og dybdeinfo


psdybdal

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på hvor man får tak i "sjøkart" for innsjøer?

Finnes det i det heletatt slike? Med info om dybder, skjær osv...

 

Er det kanskje noe elektronisk på markedet som viser slik info?

Evt for Iphone/Ipad.

 

Er spesielt interessert i Eikeren, Nisser og vassdraget fra Heddalsvannet og ut mot Skien.

 

Takk for kreative svar! :-)

Link to post

Når det gjelder elektroniske kart er det bare Telemarkskanalen med tilhørende vann og Mjøsa som er dekket som jeg vet og kun Navionics som har dette. I tillegg finnes det papirkart for begge disse. Det finnes også papirkart over Øyeren, Hurddalsjøen, Lyseren, Glomma (Fetsund-Sørumsand) og Vorma/Glomma (Årnes-Mjøsa) Storsjøen i Nor-Odal

 

I ditt område har jeg ingen gode svar...

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Stort sett blir det å navigere etter lokal kunnskap, ellers er det på lykka :eek: Er nok ikke kart å få. Regulerte kraftmagasin er rett og slett farlige, fordi det kan variere mange titalls meter sesongen gjennom, så du blir aldri kjent.

I telemarkskanalen er det merket endel, men vannstanden varierer også der pga. kraftverk.

Var ikke klar over at navionics hadde kart der , godt tips.

Ellers er det å kjøre rolig, plott en safe rute på gps, og bruk denne når du skal fort fra a til b. Men husk, denne ruten er ferskvare :wink:

Link to post

Takk for svarene! :-)

 

Må vel bare ta det med ro til noen ruter er lagt opp ja.

Ser på norgeibilder.no at man kan skimte grunner ganske bra, så da får jeg heller gjøre en jobb med å markere de på et papirkart i forkant.

Forøvrig synd at store innsjøer ikke er med i de maritime appene for iPhone og iPad.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Oi dette var en gammel tråd.

 

Testa på Iphone nå, fikk opp et par symboler i begynnelsen av kanelen etter 1 sluse, men ikke noe særlig mer.

 

 

Fordi som kjører båt i innsjøer.

I tillegg kan jeg bekrefte at Øyeren, Lyseren, Hurdalssjøen, Glomma, og Vorma er dekket av et og samme papirkart. Men dette er ikke trygt å navigere etter alene. I disse vassdragene er det mye sand som flytter på seg...

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg har NAVIONICS 5P410XL. Oppgraderte kartet i mars. Da kom det med mengder av innsjøer og vassdrag i Norge og Sverige. Stort sett alt av større innsjøer på østlandet, ikke Hurdalssjøen, heller ikke Øyeren (Tror jeg?) Derimot er Storsjøen i Odal med, Tyrifjorden og Randsfjorden og mye mer. Fra før hadde jeg Glomma fra Årnes til Funnefoss, hele Vorma og Mjøsa. Har brukt kartet i Glomma, Vorma og Mjøsa. Fungerer utmerket.

Link to post
  • 1 år senere...

Takk Kjetil. :)

 

Dan og jeg står bak dybdekart.no. Nettsiden inneholder over 700 kart i PDF-format, og 39 innsjøer/ elver med kart i elektronisk format til Google Earth og til bruk i plottere fra Simrad, Lowrance og Humminbird. Vår fokus er enkelt, det er ferskvann og det er norskt. For saltvann legger lovverket en demper på det hele, og resten av verden får andre bry seg om. :)

 

Prosjektet er gratis, og todelt. Del en består i at vi legger opp andres dybdekart (med tillatelse), enten rett på nettsiden eller som link til der du kan laste ned kartet. Del to består i at brukerne av nettsiden sender inn sine sonarlogger eller sporlogger til oss, og så bruker vi disse til å lage kart med.

 

Andre (kommersielle) alternativer er Insight Genesis for Lowrance/Simrad/B&G og Navionics for stort sett alle merker. (Garmin kan være litt sære, men det er muligheter der også. Navionics kommer med kart til Garmin som dog er begrenset til visse modeller og softwareutgaver.)

 

Sist men ikke minst kan man kjøpe programvare og lage kartene sine selv. Reefmaster er et eksempel på et slikt program.

Link to post

Veldig interessant og seriøst arbeide dere på dybdekart.no (og alle som er med å bidra til prosjektet) gjør. Når du skriver at for saltvann legger lovverket en demper på det hele, tenker du da på at privatinnsamlede dybdedata ikke kan deles offentlig fordi forsvaret tviholder på at så detaljert dybdeinfo skal være gradert?

 

Hvordan stiller det seg da med Navionics Sonarchart osv. der folk sender inn egne målinger som blir gjort tilgjengelig for nedlasting? Dette gjelder jo saltvann og langt dypere enn navigasjonskritisk dybdeområde. Blir ikke dette regnet som allment tilgjengelig, eller holder produsentene seg akkurat utenfor tettheten av detaljer for at dette skal defineres som gradert informasjon?

 

Fant noe her. Ser ikke ut til at det håndheves så strengt:

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/f14710e1e51e4cdf9f5a7ecca00dc9a6/kystverket.pdf

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Takk. :)

I all ærlighets navn var vår drivkraft å lage dybdekart for sportsfiske, men det er flere av de som leverer data til oss som knapt nok har tatt i en fiskestang. Prosjektet bør selvfølgelig være interessant for alle med båt i ferskvann. Vi legger ut hvilke kart som oppdateres når både på nettsiden og på Facebook: https://www.facebook.com/dybdekart.no

 

Helt riktig, det er de reglene jeg sikter til. Navionics Sonarcharts oppdateres ikke lengre med innsendt, data, det sluttet de med i fjor høst etter at de "finleste" jussen. Data som lastes opp fra saltvann til Navionics blir bare lagret på deres servere, det blir ikke brukt til oppdateringer, kun data fra ferskvann fører til oppdaterte kart.

 

Med Navionics på IPad/IPhone kan du oppdatere kartet selv, forutsatt at du har kompatibel elektronikk ombord, noe jeg har skrevet om her: http://www.teamcolibri.blogspot.no/2015/03/navionics-sonarcharts-live-na-via.html (Ber om unnskyldning for linkingen til egen blogg, men den er relevant) Dette fungerer også i saltvann, siden det ikke deles eller benyttes kommersielt.

 

Skrivet du linker til, stammer fra en høringsrunde sist høst, hvor lovverket var oppe til revisjon. (Som "kartnerd" fulgte jeg den høringen rimelig tett.) Som du kan lese av skrivet og øvrig dokumentasjon rundt høringen, gikk Forsvaret inn for en innskjerpelse, ikke en oppmykning. Uten at jeg vet om dette var en utløsende faktor, er det kanskje ikke tilfeldig at Navionics stengte sine oppdateringer for saltvann rundt det tidspunktet.

 

Danmark endret i vinter på sine regler, og har åpnet opp for logging i saltvann, med unntak av noen få plasser. I Sverige er det forbud, og i Finland er det faktisk forbudt å logge i innsjøer også.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...