psdybdal Startet 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2011 Hei! Jeg lurer på hvor man får tak i "sjøkart" for innsjøer? Finnes det i det heletatt slike? Med info om dybder, skjær osv... Er det kanskje noe elektronisk på markedet som viser slik info? Evt for Iphone/Ipad. Er spesielt interessert i Eikeren, Nisser og vassdraget fra Heddalsvannet og ut mot Skien. Takk for kreative svar! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Når det gjelder elektroniske kart er det bare Telemarkskanalen med tilhørende vann og Mjøsa som er dekket som jeg vet og kun Navionics som har dette. I tillegg finnes det papirkart for begge disse. Det finnes også papirkart over Øyeren, Hurddalsjøen, Lyseren, Glomma (Fetsund-Sørumsand) og Vorma/Glomma (Årnes-Mjøsa) Storsjøen i Nor-Odal I ditt område har jeg ingen gode svar... Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Jacobsen Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Hvor får man kjøpt kart over Hurdalssjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Stort sett blir det å navigere etter lokal kunnskap, ellers er det på lykka Er nok ikke kart å få. Regulerte kraftmagasin er rett og slett farlige, fordi det kan variere mange titalls meter sesongen gjennom, så du blir aldri kjent. I telemarkskanalen er det merket endel, men vannstanden varierer også der pga. kraftverk. Var ikke klar over at navionics hadde kart der , godt tips. Ellers er det å kjøre rolig, plott en safe rute på gps, og bruk denne når du skal fort fra a til b. Men husk, denne ruten er ferskvare Sitér dette innlegget Link to post
psdybdal Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Takk for svarene! :-) Må vel bare ta det med ro til noen ruter er lagt opp ja. Ser på norgeibilder.no at man kan skimte grunner ganske bra, så da får jeg heller gjøre en jobb med å markere de på et papirkart i forkant. Forøvrig synd at store innsjøer ikke er med i de maritime appene for iPhone og iPad. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Hvor får man kjøpt kart over Hurdalssjøen? Jeg skal sjekke, mener det er på samme kart som kartet over øyeren (baksiden), men jeg har disse i båten. Dersom jeg husker rett får du det hos noen bokhandlere i Lillestrøm. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Jacobsen Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Har du fått sjekket opp dette nå? :) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Når det gjelder elektroniske kart er det bare Telemarkskanalen med tilhørende vann og Mjøsa som er dekket som jeg vet og kun Navionics som har dette.................... Er det tilfelle at Telemarkskanalen er dekka, eller er det meg som er ei krøkke til å bruke iPad og Navioncs sitt program? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Oi dette var en gammel tråd. Testa på Iphone nå, fikk opp et par symboler i begynnelsen av kanelen etter 1 sluse, men ikke noe særlig mer. Fordi som kjører båt i innsjøer. I tillegg kan jeg bekrefte at Øyeren, Lyseren, Hurdalssjøen, Glomma, og Vorma er dekket av et og samme papirkart. Men dette er ikke trygt å navigere etter alene. I disse vassdragene er det mye sand som flytter på seg... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
softneck Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har kart nesten helt til Dalen jeg (Navionics) . Oppdaget det selvfølgelig etter at jeg hadde kjøpt papirkartet :( Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Jeg har NAVIONICS 5P410XL. Oppgraderte kartet i mars. Da kom det med mengder av innsjøer og vassdrag i Norge og Sverige. Stort sett alt av større innsjøer på østlandet, ikke Hurdalssjøen, heller ikke Øyeren (Tror jeg?) Derimot er Storsjøen i Odal med, Tyrifjorden og Randsfjorden og mye mer. Fra før hadde jeg Glomma fra Årnes til Funnefoss, hele Vorma og Mjøsa. Har brukt kartet i Glomma, Vorma og Mjøsa. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 I navionics app, på min androide tlf, kom dybdekonturer på en oppgradering i juni. Etter mine kunnskaper så stemmer disse godt. I hvertfall i Tyrifjorden og mjøsa hvor jeg er kjent. Sitér dette innlegget Link to post
taule23 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Tar opp denne tråden igjen. Navionics har nå fått kart over øyeren og mange andre innsjøer. Ikke helt 100%, men de oppdater vel etterhvert:) Kartet kan sees her: http://webapp.navionics.com/?lang=en#@59.761157,11.154066,9z Kan også lastes ned fra iTunes. Google play er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Hvis man bruker en moderne kartplotter med scanner mot community-layer skal vel alle kunne være med på å bygge opp kartdatabasen over innsjøer etc hver gang man er på tur? Har ikke dette selv, men har vel sett at flere produsenter skryter av denne type funksjon på nyere plottere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sailorboy Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Fint å se at noen endelig har tatt i bruk kartgrunnlaget som nå snart er 40 år gammelt. http://www.eikern.no/Dybdekart_files/Dybder_Eikern_1976.pdf Litt merkelig at Statkart ikke bruker disse data på sine kart. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Erik har laget en nettside som heter dybdekart.no Her kan man laste ned og dele dybdekart helt gratis. Les mer om det her på hooked.no Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Takk Kjetil. :) Dan og jeg står bak dybdekart.no. Nettsiden inneholder over 700 kart i PDF-format, og 39 innsjøer/ elver med kart i elektronisk format til Google Earth og til bruk i plottere fra Simrad, Lowrance og Humminbird. Vår fokus er enkelt, det er ferskvann og det er norskt. For saltvann legger lovverket en demper på det hele, og resten av verden får andre bry seg om. :) Prosjektet er gratis, og todelt. Del en består i at vi legger opp andres dybdekart (med tillatelse), enten rett på nettsiden eller som link til der du kan laste ned kartet. Del to består i at brukerne av nettsiden sender inn sine sonarlogger eller sporlogger til oss, og så bruker vi disse til å lage kart med. Andre (kommersielle) alternativer er Insight Genesis for Lowrance/Simrad/B&G og Navionics for stort sett alle merker. (Garmin kan være litt sære, men det er muligheter der også. Navionics kommer med kart til Garmin som dog er begrenset til visse modeller og softwareutgaver.) Sist men ikke minst kan man kjøpe programvare og lage kartene sine selv. Reefmaster er et eksempel på et slikt program. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Trulte37 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Veldig interessant og seriøst arbeide dere på dybdekart.no (og alle som er med å bidra til prosjektet) gjør. Når du skriver at for saltvann legger lovverket en demper på det hele, tenker du da på at privatinnsamlede dybdedata ikke kan deles offentlig fordi forsvaret tviholder på at så detaljert dybdeinfo skal være gradert? Hvordan stiller det seg da med Navionics Sonarchart osv. der folk sender inn egne målinger som blir gjort tilgjengelig for nedlasting? Dette gjelder jo saltvann og langt dypere enn navigasjonskritisk dybdeområde. Blir ikke dette regnet som allment tilgjengelig, eller holder produsentene seg akkurat utenfor tettheten av detaljer for at dette skal defineres som gradert informasjon? Fant noe her. Ser ikke ut til at det håndheves så strengt: https://www.regjeringen.no/contentassets/f14710e1e51e4cdf9f5a7ecca00dc9a6/kystverket.pdf Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Team Colibri Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Takk. :) I all ærlighets navn var vår drivkraft å lage dybdekart for sportsfiske, men det er flere av de som leverer data til oss som knapt nok har tatt i en fiskestang. Prosjektet bør selvfølgelig være interessant for alle med båt i ferskvann. Vi legger ut hvilke kart som oppdateres når både på nettsiden og på Facebook: https://www.facebook.com/dybdekart.no Helt riktig, det er de reglene jeg sikter til. Navionics Sonarcharts oppdateres ikke lengre med innsendt, data, det sluttet de med i fjor høst etter at de "finleste" jussen. Data som lastes opp fra saltvann til Navionics blir bare lagret på deres servere, det blir ikke brukt til oppdateringer, kun data fra ferskvann fører til oppdaterte kart. Med Navionics på IPad/IPhone kan du oppdatere kartet selv, forutsatt at du har kompatibel elektronikk ombord, noe jeg har skrevet om her: http://www.teamcolibri.blogspot.no/2015/03/navionics-sonarcharts-live-na-via.html (Ber om unnskyldning for linkingen til egen blogg, men den er relevant) Dette fungerer også i saltvann, siden det ikke deles eller benyttes kommersielt. Skrivet du linker til, stammer fra en høringsrunde sist høst, hvor lovverket var oppe til revisjon. (Som "kartnerd" fulgte jeg den høringen rimelig tett.) Som du kan lese av skrivet og øvrig dokumentasjon rundt høringen, gikk Forsvaret inn for en innskjerpelse, ikke en oppmykning. Uten at jeg vet om dette var en utløsende faktor, er det kanskje ikke tilfeldig at Navionics stengte sine oppdateringer for saltvann rundt det tidspunktet. Danmark endret i vinter på sine regler, og har åpnet opp for logging i saltvann, med unntak av noen få plasser. I Sverige er det forbud, og i Finland er det faktisk forbudt å logge i innsjøer også. Redigert 25.Mars.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.