Jump to content

Dokumentasjon og deler til Vetus P4.25 (Indenor XD3P)?

Neslepaks

Recommended Posts

Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg båt. Er stolt og glad, men nervøs. Får starte med å takke for all god info jeg har fått på baatplassen.no uten å poste selv.

Motoren erklærer seg som Indenor XD3P, som såvidt jeg forstår betyr at den er en Vetus P4.25. Stemmer dette?

Jeg har ikke lyktes med å finne noe særlig informasjon, manualer eller lignende til motoren på nett (og det fulgte ikke med noe). Er det noen som har noe de kan selge eller scanne til meg?

Er det noe sted i Norge jeg kan få tak i deler til denne? Jeg tenker det er lurt å ha ekstra impeller og slikt, men de eneste jeg finner på nett er frenchmarine.com i England, som påstår de har noen deler. Noen som har erfaringer med disse?

Andre tips til vedlikehold av beistet?

På forhånd takk!

Her er deleliste til XD3. så vidt jeg kan finne ut på nett så er det en Peugeot motor. Kunne ikke finne noen motor som heter Vetus P4.25 på Vetus sin hjemme side.

Det er Univa i Arendal som importerer Vetus, du kan jo høre med de.

Jeg vet at bla. Volvo brukte en Peugeot motor til sin MD21, sikkert flere som har brukt Peugeot også.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Hvilken båt er det, navn og modellår (forteller om de vanligste motoralternativene for gjeldendende båttype.

Er den registrert i SBR (isåfall er motoren oppgitt; modell/hk/motornr, eks. SABB Status Marine 36 HK, nr 76xxxxxxx). Er det samsvar med båtens alder er motoren original.

Let etter et metallskilt eller innpregning av motornr. Denne har sannsynligvis et innpreget tekst som Indenor på babord side øverst.

Denne Peugeot-motoren har flere motorfabrikanter marinisert, f.eks. SABB, Vetus, Volvo etc. Forøvrig byttet SABB ut original veksler til Bowman. Se etter om det står noe på veksleren din.

Søk her på BP på bl.a. indenor - peugeot - status marine.

Mange her på BP er svært gode på disse motorene, men det kan være noe vanskelig i første omgang å identifisere eksakt hvilken motor.

I BP-arkivet er det sannsyligvis dokumentasjon som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Når det gjelder deler, så har Biltema både impeller, oljefilter og diselfilter til den nevnte 1980 SABB Staus Marine.

Beroende på hvilken motor så har bl.a. SABB i Bergen og Univa i Arendal deler.

PS. Jeg er IKKE noen motormann. Sikkert noen som kan korrigere.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Kalle74: Den delelista var jo litt hjelpsom, takk.

Frivakten: På metallskiltet står det altså Indenor XD3P, så jeg er rimelig sikker på at dette er en Vetus P4.25. Dette er ikke den samme motoren som Status Marine og VP MD21. Det var det jeg først trodde det var, og det var mye lettere å finne info om disse. Båten er en Hanto 24 og er i SBR, motoren skal være original.

Det er nesten ikke noe olje på giret ifølge peilepinnen. Er det "automatic transmission fluid" jeg bør bruke her? Ser at det lille som er på er rosafarget.

Fant iallfall ut av dette, og byttet. Brukte Shell Donax TX (ATF), temmelig sikker på at det var det som var i fra før. Nå er det bra nivå. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...