Jump to content

Hvordan måle lading fra solcelle-paneler?


Terje_F

Recommended Posts

Siden forumet består av så mange strømkyndige medlemmer våger jeg meg utpå med et dustespørsmål:

 

Nesten pinlig dette her, føler meg ganske oppegående teknisk, men måling av strøm er jeg "helt brød" på:

 

Hvordan måler jeg om solcellepanelene mine (har to små) fungerer med et lite, enkelt multimeter (et standard 100-kroners kjøpt på Torshov bilrekvisita)?? Panelene er ikke koblet via laderegulator men rett på batteriene. På ledningene fra panelene sitter det 3-polede dekkskontakter (antar bare to av polene er i bruk?).

 

Forsøkte meg med en testlampe men inget lys :confused: det er kanskje ikke spenning(?) som "kommer ut av" panelene.

 

Er det ampere jeg skal måle med multimeteret? Hvordan stiller jeg inn det?

 

Kan gjerne ta bilde av multimeteret dersom det er nødvendig.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

For å måle effekten må du måle spenning(V) og strøm (A).

 

Har du 12V og 2A så leverer panelet ditt 24W.

 

 

Her er en artikken som beskriver det du spør om:

http://miljolare.no/aktiviteter/by/ressurs/br34/?vis=veiledning

 

Viktig at du har et ampere meter som klarer den strømstyrken du regner med å få ut..

Mange av disse billige metrene klarer svært lite strøm før sikringen ryker.

 

vifte.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for glimrende link! :thumbsup:

 

Men hvorfor benyttes det motstand i eksempelet i link'en? Må jeg benytte motstand eller kan jeg måle direkte på polene fra solcellepanelene?

 

Forstår heller ikke helt poenget med å bruke motstand i eksempelet med måling av spenning, når multimeteret er koblet i paralelle med motstanden. Er ikke det det samme som å måle direkte på polene?

Link to post
Share on other sites

Dersom solcellepanelet allered er tilkoblet batteriet, kan du jjo bruke batteriet som "motstand". Kobl amperemeteret i serie med ledningen fra panelet til batteriet og se om det går strøm. Amperemeteret må være dimensjonert for den strømmen som panelet skal kunne levere.

Link to post
Share on other sites

Det elektriske er ei suppe uten like, så jeg ser rett og slett ikke hvor panelene er koblet til batteriene. Pinlig men sant. Funderer på å legge opp det meste på nytt, og få system.

 

MEN: inntil jeg får gjort det, kan jeg kanskje måle ledningen oppe ved solcelle-panlelet med et tangampere-meter da?

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan du, men ser at du skriver at du har to små paneler. Og da er det ikke mye strøm du får derfra, kanskje 1 eller 2A ved full sol. Og de fleste tangamperemetrene som f.eks de fra Biltema har et måleområde på 0 - 40A og de viser fort +/- 1A feil. Så noe særlig fornuftig svar på hvor mye panelene lader får du neppe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan fint bruke et tangamperemeter men det kunne måle DC strøm. Husk også at for og måle strømmen med tangamperemeter så kan du ikke bare klype deg rundt hele ledningen, du må splitte den og kun klype rund + eller - ledningen.

Husk at det ikke er særlig strøm det er snakk om så det er ikke sikkert at du blir klok.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...