Jump to content

Hvordan ikke hilse på sjøen?


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Usj, titter innom hurtigrutereisen med jevne mellomrom og beundrer kyst-stripa vår. Det er kjekt å se patriotismen hos folk på land og sjø. De vinker, både med flagg og armer. Det er flott, men!,...flere av de i båt vinker på samme måte som en signaliserer at en er i nød.(Sjøveisereglene, vedlegg IV,k) Kanskje blir dette oppfattet som "pirkete og avlegs"?, men jeg har en liten historie også fra virkeligheten om dette.

 

Lærte ungene når de var små at de aldri måtte vinke "opp og ned" med begge armer når de var på sjøen, fordi det da betydde at de var i nød. Dette husket de på når de ble større og en gang fikk de bruk for det. Hva skjedde? Joda, folk vinket hyggelig tilbake og reiste videre. Det var rett og slett helt uten nytte og vi fikk dem til lands selv, når vi oppfattet at her var noe som ikke stemte.

 

Er denne kunnskapen om nødsignal ikke lenger kjent blant folk, eller betraktet som så avlegs at det ikke er nødvendig å tenke på? Hva mener dere andre her? Nyttig eller unyttig?

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe svar, bare spontant hvordan jeg selv ville ha tolket "vinkesignaler":

Hvis noen hadde "vinket" med hendene (vertikalt) så ville jeg tolket det som en vennlig hilsen, hilst tilbake og kjørt videre. Hvis noen "vinker" horisontalt med armene over hodet ("vindusvisker-bevegelse") så ville jeg tolke det som et rop om hjelp og kjørt bort.

 

Jeg sier ikke at dette er rett - bare at det er slik JEG ville tolket det før sjøulkene her på forumet gir fasitsvaret.

Link to post
Share on other sites

Som en kurositet kan nevnes at slike vinkesignaler har en opprinnelse. Eks. var horisontale bevegelser (med lykt/fakkel) varsel om dårlig landgang, mens derimot vertikale (opp/ned) bevegelser signaler om at her kunne enn trygt lande.

 

Så sies det at vrakplyndrere brukte dette bevist for å havarere skip.

 

Når det gjelder angjeldene nødsignaler til sjøs, er vel de fleste fortrolige med den alminnelige og den landbaserte versjonen; Hei, vi er glade, derfor vinker vi. :thumbsup:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper trådstarter mener å vinke med begge armene stive rett ut til siden (?)....

Korrekt, to forsåvidt rette armer, fra rett ut til sides og så opp over hodet og ned igjen, gjentatte ganger.

 

For all del, jeg ønsker ellers all "vanlig" hilsing på sjøen velkommen og hilser selv også :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

vink med en redningsvest om en er i nød....

...men hvorfor skal en måtte det, når vi har en klar måte å signalisere nød på? Når en er i en liten småbåt og ikke har andre signaler å bruke, så er det dette "vifte med begge hender" som signaliserer nød. Bare så synd at dette ikke lenger er kjent?/brukes/misbrukes osv.

 

Ingen vil jo lenger bry seg med å sjekke heller, så lenge det er alment godtatt at dersom en er svært begeistret så er nødsignaliseringsvinking måten å vise begeistringen på....

Link to post
Share on other sites

Når en er i en liten småbåt og ikke har andre signaler å bruke, så er det dette "vifte med begge hender" som signaliserer nød. Bare så synd at dette ikke lenger er kjent?/brukes/misbrukes osv.

 

Ingen vil jo lenger bry seg med å sjekke heller,

'

 

Det kan jeg skrive under på, for mange år siden så drev jeg og seilet brett med fralandsvind men lite strøm heldigvis.

Røk gummifeste mellom rigg og brett som resulterte i en ubrukelig farkost.

 

Vinket nødvink til de få båtene som var ute i uværet som var finvær for brettseilere, men alle som en vinket tilbake og kjørte vider... :flag:

 

Måtte ligge på brettet som var en sinker med riggen hengende etter og padle for livet inn mot land, brukte 4 timer på å komme meg rundt 700 meter inn til land i motvind....

Aldri vært så sliten tror jeg.... :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jeg i tvil på om folk hilser, eller vinker pga de er i nød, så er det nok best å la tvilen komme tilgode å ta en tur bort for å se. Blir vell kanskje bare en hyggelig båtprat ut av det, men hvis noen var i tvil om at jeg var i nød så håper jeg de tar turen bortom :yesnod:

 

Om jeg fremstår som en idiot som skulle lære de trivelige folkene å "vinke", så kan jeg leve med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...