Jump to content

Eie seilbåt gjennom seilcharter


Guest DRW

Recommended Posts

Som relativt ny i dette forumet har jeg prøvd å lete litt etter info/erfaringer rundt det å kjøpe seilbåt for så å leie den ut gjennom et charterselskap uten hell. Så med fare for å spørre om ting som allerede er diskutert, håper jeg på litt inputs rundt dette.

 

Jeg har en dialog med et firma som heter Salty Seas Charter AS i Stavanger. Jeg synes de har et opplegg som ser tiltalende ut. Jeg har lyst på seilbåt, men jobber slik at jeg tror den i praksis ville blitt lite brukt i lange perioder. Synes charterbåt avtalen virker gunstig mht bruk for mitt vedkommende, og ikke minst som en fornuftig investering.

 

Jeg vurderer derfor en Bavaria 38 for på en såkalt 50/50 avtale hvor jeg står for halvparten av kjøpesummen, selskapet for resten. De drifter og leier så båten ut i avtaleperioden - vedlikehold osv inkludert. Båten vil være i Hellas.

 

Noen som har erfaringer å dele med meg rundt dette? Er firmaet kjent i båt kretser som seriøst? Er d noen åpenbare fallgruver osv?

 

Tar i mot alle innspill med stor takk.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt noe negativt om firmaet. I utgangspunktet er vel dette en gunstig måte å få disposisjonsrett til stor båt. Jeg har leid båt i Hellas en gang, og utfra det jeg så den sommeren tror jeg nok jeg vil si at disse båtene blir ganske røft brukt - ofte av folk som har seilt lite på forhånd, og i noen grad av folk som seiler mindre båter hjemme (meg selv inkludert), som kan prestere heller tvilsomme havnemanøvre. Jeg vil tro slitasjen er større enn det du ville stå for på egen hånd.

Men dette er jo elementer som må inn i regnestykkket - kan godt være at det faller gunstig ut.

Link to post
Share on other sites

Ideen er god men det er jo her som ellers gjennomføringen det kommer an på.  Det sto en artikkel i Seilas en tid tilbake om en som fikk mye trøbbel med et slikt opplegg (ikke samme agent som i ditt tilfelle).  Han fikk feil båt/feil utstyr, det var rot og tull med dokumentasjon, ikke-autoriserte rettelser på identitetsdok. for båten m.m.  Prøvde å finne artikelen på havna.com men no dice.  Ser ikke ut til at de har artikkel-arkiv.  Jeg kan skaffe den på pdf, send meg en IM om du vil ha den.

 

I alle fall, hvis du vi unngå å bli lurt, få med deg en formulering i kontrakten med den norske agenten om at de har fullt og helt ansvar for at det leveres riktig båt med rett spes. + for at båten blir registrert som din i det greske båtregisteret.  Da burde du være dekket.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis du uansett hadde tenkt å chartre en båt noen uker i året, kan det nok være en lønnsom avtale, for du får jo en del uker som du kan bruke båten selv mot en mindre avgift. Du behøver jo heller ikke å chartre din egen båt, men kan velge en annen destinasjon  :cool:

 

Hva når utleieperioden er over? Da vil du se om dette har lønt seg økonomisk eller ikke. Går du inn på denne avtalen for å kunne dra på seilferie med et minimum av plunder og til så liten kostnad som mulig? Eller vil du egentlig ha båten (etter 6 sesonger)?

 

Båtens stand ved overtagelse etter 6 sesonger med "mishandling" av chartergjester være veldig avgjørende for om du kommer godt ut av det økonomisk. Da skal den selges, og brukte charterbåter i Middelhavet selges visstnok ofte langt under prisantydningen som man kan se på Internet.

 

Hvis du skal ta båten til Norge, må den fraktes(send IM :smiley:) og tolles inn i Norge (24% mva av verdien, hvis vi ikke blir medlem av EU innen den tid), dette er også en kostnad. Og så må du spørre deg om en Bavaria 38 virkelig er båten som du vil ha.

 

Prøv et søk på Google, eller http://groups.google.com, søk på f.eks. 'yacht charter manangement'. Du vil finne en del argumenter for og imot.

 

Nesten alle charterselskapene har lignende manangementavtaler, du kan jo sammenligne vilkårene, Sunsail og Moorings er vel de to største. Det finnes masse annonser for mindre selskap bak i f.eks. Yachting World (som du får hos Narvesen).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei DRW!   Vi vurdere veldig seriøst å anskaffe båt på den måten, men har foreløpig lagt det på is.  Tror ikke du risikerer noe med firma osv, fo det er DU som står som eier og forsikrer av båten selv om de står for alt det praktiske.  Jeg tror hovedgrunnen min til å utsette det hele er at jeg ikke er sikker på om det faktisk er en Bavaria jeg har lyst på.  Utvalget båter som Salty Seas kan tilby gunstig er relativt begrenset, og ingen av dem ble jeg helt "hekta" på.  Dessuten må det bemerkes at jeg er nybegynner og naturlig nok ikke har først og freemst sydenseiling med stor båt i tankene nå ( se tidligere innlegg)  Som investering ansett er nok seilbåt i charter greit nok - men ikke direkte fantastisk. Eiendom er nok mye bedre.   Du må også ta i betraktning at når perioden er over så eier du en 4-6 år gammel båt som er brukt mange flere timer  enn de fleste andre like gamle båter på markedet,- og den befinner seg i Hellas el.l.  Hvorvidt du da vil selge den der eller transportere den hjem er fritt valg,- men ingen av delene er problemfritt å administrere.  Det er da det " enkle båtholdet" vil vise seg å kanskje være litt strevsomt likevel.  Som Geir KS sier så er nok dette en glimrende løsning hvis man allikevel chartrer båt noen uker i året/ reiser til syden på andre måter.

Lykke til - vi må få høre hva det blir til!

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker så mye for veldig gode og interessante innspill  :smiley:

 

Det ser ut som prosjektet blir lagt is en stund for min del. Jeg synes argumentene rundt dette med annenhåndsverdi og admininstrering av et evt salg fra Norge er utslagsgivende for meg på dette tidspunkt - jeg vil bruke litt tid på å finne ut av hvordan dette kan gjøres i praksis. Synes at det høres sannsynlig ut at man ikke får det samme for en charterbåt som en tilsvarende båt brukt i privat eie som flere påpeker.

 

Bruken av båten her selvsagt en verdi i årene avtalen går, det skal selvsagt ikke glemmes - men tror alikevel ikke dette er det rett for meg i denne omgang.

 

Men igjen, takk for svar!

 

DRW

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har noen skrevet et innlegg på havna.com, som omhandler den saken som Lasse refererer til:

http://www.havna.com/msgshow.phtml?site=&id=6221

 

(Jeg tror Salty Seas og Kiriacoulis har et litt annet opplegg, hvor man selv eier eller har pant i båten, men betingelsene (økonomisk) er dårligere enn det jeg har lest om opplegget som var skissert på havna.com. Bedre med enn dårlig kåk enn et godt luftslott...)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som prosjektet blir lagt is en stund for min del. Jeg synes argumentene rundt dette med annenhåndsverdi og admininstrering av et evt salg fra Norge er utslagsgivende for meg på dette tidspunkt - jeg vil bruke litt tid på å finne ut av hvordan dette kan gjøres i praksis. Synes at det høres sannsynlig ut at man ikke får det samme for en charterbåt som en tilsvarende båt brukt i privat eie som flere påpeker.

Jeg vet ikke hvilke forutsetninger du har tenkt deg for båten. Om du også kan være interessert i å ha båten i Norge har Bavaria importøren Lunde båt et opplegg for utleiefinansiering av Bavaria båter. Mer info finner du på www.sailboat.no
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...