Jump to content

Hva er normal marsjfart for en Saga 27 med VP2003T?


Frivakt

Recommended Posts

Har en Saga 27 AC med en VP2003T på 43 HK. Den marsjer nå på 2500 rpm med 6 knop. Nå er jo ikke denne båten bygget for fart, og motorkraften er beskjeden, men jeg synes likevel 6 knop er i minste laget. En økning til 7 knop ville være merkbar. Motoren er oppgitt med max 3200 omdreininger. Jeg får den opp i 3500 hvis jeg gir full pinne. En VP-mekaniker jeg snakket med mente dette kunne tyde på at propellen gir for lite skyv.

 

Er det noen andre på forumet som har samme type motor og samme type båt? Hadde vært interessant å høre hva dere marsjer på.

Link to post
Share on other sites

Jeg får 7-7,5knop med Yanmar 4JHE 44hp motor. Da går jeg med 3400RPM. Mak RPM er 3600.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst sjekket turtelleren med en optisk sådan for å være sikker på at den er rett. Deretter ville jeg ha gått opp en tomme i stigning for hver 200 rpm du får for mye. Om du bare trenger en tomme ekstra, kan du eventuelt få Winrace til å vri propellen din opp en tomme, det er mye billigere enn å kjøpe ny propell.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...