sap_2000 Startet 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2011 Starter et nytt emne da det var lite med svar i denne tråden om Hempels Prop Clear som var en stor skuffelse. Prop Clear ble het hvit i kontakt med vann og kunne likegodt vært sprayet med hvit drevspray. Tilbake til dette evige problemet med groe og skjell på braketten på utenbordsmotorer. Fikk et tips av en kar for en tid tilbake om å bruke et slags sprayfett. Noe slim og groe kommer ila. sessongen, men dette skulle da være enkelt og vaske bort med høytrykk og så avfetting da det ikke satt seg særlig godt. Noen som har erfaringen med dette, evt hva slags sprayfett man skal bruke? Ser for meg noe som ikke er alt for tyntflytende og legger seg som et fett belegg? Ser at Biltema har bl.a Litiumfett og Kjedefett for MC Noen tips/ innspill? Takker for svar Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Executive Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Jeg kjøpte en ny Yamaha F60 for noen år siden som jeg syntes det var for galt å male bunnstoff på. I garasjen hadde jeg noe silikonfett kjøpt på biltema som var ganske hardt. Dette klinte jeg på alle flater under vann. Motoren grodde allikevel. Men algene forsvant av seg selv under fart. Funket finfint de 5 årene jeg hadde denne båten. Når jeg kjøpte min nåværende som alltid hadde vært Mjøsabåt var drevet som nytt i lakken. Samme prosedyre her. Etter første sesongen var jeg tom for fett. Og det var ikke lenger å få tak i. Kjøpte derfor noen tuber bremse sylinder fett som også inneholder silikon. Men dette ble relativt fort vasket av. Og drevet ble en blåskjellfarm. Nå har jeg brukt jotun drevspray de siste par årene. Det gror, det gror. Men malingen er såpass porøs at jeg tross alt kan koste av det meste i løpet av sesongen. Det verste er i grunnen blåskjellene som kiler seg inn på de utroligste steder. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
jsw Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Var inne på tanken å bruke denne før jeg satt ut båten, men boksen var tom Har lest et sted at den er særdeles bra, bl.a. skal den tåle salttåke over laang tid. Min egen erfaring med bruk som beskyttelse av selve motoren på påhengeren er i alle fall særdeles god, den forble 100% som ny i 3 år, men så er jo ikke dette et så tøft miljø som under vann. Har nå kjøpt ny boks og vil prøve den på drevet når jeg tar den opp en gang midt i sesongen for - ja nettop - høyttrykksvaske drevet før all styggedommen setter seg altfor godt fast... Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Takker for svar Da har jeg fått pratet med karen som anbefalte dette. Middelet er Rustbeskyttelsemasse for hulrom fra Biltema som er tiltenkt bruk innvendig i karrosserideler, dører osv. Han hadde selv påført dette i dag, og braketten hans hadde ikke et eneste rur fra i fjor. Han har brukt dette i mange år med stor suksess iflg. han selv Massen tørker til en svakt klebrig og fet overflate. Slim og skjell kan feste seg ila. sessongen, men da visstnok bare i vokslaget og forsvinner lett med høytrykk. Samme med fettlaget som forsvinner ved hjelp av avfetting og høytrykk. Skal prøve dette nå i år, så får vi se hvordan det går Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kimosabi Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Hvis du heller en liter appelsinjuice(uten fruktkjøtt) på drevet og venter til det har tørket så funker det fint en sesong. Virker ikke som skjell og rur fester på citrus. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 (redigert) Bruker en boks på jobb som heter clear lube. Den er et h.... å vaske av hendene. Den burde alle uansett bruke på elektriske koblinger. Kanskje den vil henge på motoren en stund. Novatio lager denne. Redigert 19.Juni.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 (redigert) Hvordan gikk det med groing og Biltema-fettet da, sap_2000? Jaw viser til CRC SP350 som er beregnet for innendørs bruk. Kanskje ikke vannbestandig fett, da? Redigert 19.Mai.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 har tidligere brukt Jotun - har litt dårlig hukommelse men tror det var noenlunde Ok I fjor brukte jeg Seajet - som var dårlig hos meg - i år har jeg etter klare anbefalinger hatt på International. for orden skyld har jeg et par sesonger brukt Seajet som bunnstoff og det var helt OK men aldri mer på sprayboks til drev / påhengs brakett. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Litium basert fett er utbredt i en av båthavnene hvor jeg har opplag. Sesongen på vannet går fra midten av mai til sep. En av utfordringene her er vel at det gror så utrolig forskjellig fra havn til havn, selv innenfor samme by... Må innrømme at bunnstoffet som jeg synes er best i Arendal/Tvedestrand er nesten nederst på lista i Brevik og Asker.... Drev og brakett er krevende, rett og slett, neste sesong skal jeg prøve solimpregnert kokosolje i flere lag på brakett, fordi det er miljøvennlig i mine øyne... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Fettet funket som bare det. Det blir litt slim og skjegg utover sesongen, men løsner lett ved sakte kjøring da det sitter i fettet og ikke metallet. På høsten spyler man av både slim og fett med høytrykkspyler, og klart til neste sesong. Nå har jeg ikke utenbords lenger, men øyner samme bruk på baug og hekkthruster som ikke er så utsatt for høyt vanntrykk (fart). SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.