Jump to content

Test av Hempels nye klare bunnstoff for drev etc - Prop Clear


sap_2000

Recommended Posts

På båtmessen i år kom jeg over Hempels nye Prop Clear som er et klart bunnstoff på sprayboks for drev, aksler, trimplan etc.

 

Vi fikk en ny Skjærdgårdsjeep i fjord høst, en Askeladden 565 Wasper, og det er alltid en plage med all groe som fester seg i all mulige kriker og kroker på den delen av braketten og trimsylindre som alltid er under vann på en utenbords.

Når jeg så dette klare bunstoffet i sprayform, fikk jeg lyst til å prøve siden det ikke har vært noen groe på braketten tidligere. Hadde vært fint og beholde den fine finnishen en stund :smiley:

 

Boksen kostet ca. 250 kr om jeg husker rett...

Hempels Mille Klar er forøvrig gått ut, dessverre for mange....

 

 

 

23042009.jpg

Maskering i gang. Fant ut at jeg ville prøve på ekkoloddsvingeren også.

Etter maskeringen vasket jeg med rødsprit, mattet ned der jeg kom til med en pad og vasket med sprit igjen.

Trimsylinderene ble kjørt helt ned så jeg slapp og maskere og rissikere lakkstøv på "rådene?" som kan skade O-ringene.

Anoden ble også demontert og kontaktpunktet på jordingsledningen maskert.

 

 

 

23042009003.jpg

Siden dette er spray var det viktig med maskering og tildekking. Motor og hele aktre del av båten ble pakket tett inn i plast...

Litt overkill kanskje, men kjipt om man skulle fått lakkstøv på båten. Hele maskeringe tok bare en 30-40 min, så vel anvendt tid :yesnod:

 

Så var det bare og spraye i vei... Denne er tynnere enn vanlig drevspray og renner lettere. Jeg la en 3-4 lag, men var noe ultålmodig og ventet bare 5 min mellom støkene selv om det ettertrykkelig stod 30 min på boksen, så det ble litt sig et par steder...... :lol::headbang: Får håpe fiskene ikke bryr seg :diving:

 

 

 

 

23042009004.jpg

Her er jeg ferdig.

Braketten er fin og blank igjen. :cool:

 

 

 

 

23042009011.jpg

Maskeringen revet av. Ikke lett og se at det er bunnstoffet her...

Siden båten var bunnstoffet fra fabrikk rundt alu-braketten, valgte jeg og lakke denne med klart også... Beholder ny-looken litt lenger

 

Leste på boksen at det i noen tilfeller kunne overflaten bli noe melkehvit med tiden. Får håpe det ikke skjer... I så fall er det jo bare og kjøre på med farget spray senere. Alternativet var å stoffe med farget bunnstoff fra starten av...

 

Håper stoffet holder rur unna. I allefall blir det vel bedre enn ikke noe. Har ikke all verden av forventnig da de snart er så miljøvennlige at de kan drikkes uten for mye ubesvær...

Uansett, jeg skal oppdatere utover sommeren, og til høsten ser vi om dette er bra greier eller ikke :flag:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Om det er den klare effekten man er ute tter kan man trygt droppe dette produktet. Det ble helt melkehvitt etter noen timer i sjøen. Det "klarnet" heller ikke opp når den kom på land. Kunne like godt brukt SeaJet sin gråe spray. Gror like mye/ lite og ser omtrent likt ut.

 

Savner den god gamle (og sikkert meget giftige ) Mille Klar.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Står på boksen at den "kan" bli "noe melkehvit".

Tok det opp med Hempel på messen i år og de hadde egentlig ingenting fornuftig å si, men det virket som at de var veldig klare over hva som skjer når den kommer i vannet.

 

Sikkert et helt greit produkt om den ikke hadde blitt markedsført som klar, evt som klart bunnstoff til propeller og drev som ikke skal komme i kontakt med vann :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Supert at noen har testet Hempel PropClear.

Jeg har kjøpt en boks og planlegger å ha på nå i sommer. Men så ramlet jeg innom denne tråden...

 

Har selv en svart Verado som trenger litt gift mot rur og dritt.

Men ikke så gøy å ha på noe som setter farge...

 

Hadde vært gøy å se bilder for selv å avgjøre hvor hvitt resultatet blir!?

~det jamna se' i skynå!~

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tilbake til dette evige problemet med groe og skjell på braketten på utenbordsmotorer.

Fikk et tips av en kar for en tid tilbake om å bruke et slags sprayfett. Noe slim og groe kommer ila. sessongen, men dette skulle da være enkelt og vaske bort med høytrykk og så avfetting da det ikke satt seg særlig godt.

 

Noen som har erfaringen med dette, evt hva slags sprayfett man skal bruke?

Ser for meg noe som ikke er alt for tyntflytende og legger seg som et fett belegg?

 

Ser at Biltema har bl.a Litiumfett og Kjedefett for MC

 

Noen tips/ innspill? :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...