Jump to content

Johnson 35 går ujevnt, på bånn gass så hopper den på turtallet


Eirik_Rygjabø

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettop kjøpt meg en ny båt. Det er en skibsplast 15 ht med en johnson seahorse 35 påhengs. Dette er min første "utenbordsbåt", og jeg har så og si 0 peiling på disse motorene :P Problemet er at motoren går ujevnt :S Den starter med en gang, men etter et par sekunder begynner den og "fjuske" litt. Den går rett og slett ujevnt. Når motoren går på bånn gass så hopper den på turtallet :S Den går gjerne fint i ett par sekund, men så detter den ned på turtall så opp igjen.

 

Jeg leste på ett amerikansk forum om en som hadde nesten samme problemet, bare at hans dauet når han gidde gass etter et par sek. Men starta fint igjen akkurat som min. (En av svarene der var at det ikke var lufting på tanken.)

Det er en gammel bensintank uten lufting i min båt, men jeg skrudde på lokket sånn at det var løst(kansje det ikke var nok lufting?

 

Noen som har greie på dette? Evt. opplevd det samme selv? Kansje det bare er luftinga?(kjekt og vite om andre ting før jeg evt kjøper ny tank :)

 

Jeg er ikke så flink til og forklare så det blir litt rot, men håper det er forståeligt ;P

 

1 spørsmål til: Noen som vet om en plass hvor de overhaler påhengser til en billig peng i rogaland/stavanger område?

Link to post
Share on other sites

Bensintilførsel, tror jeg er årsaken her.

Har du sjekket filteret og bensinpumpen?

Skru ut drenerings skruene på forgasserene og pump noen ganger på belgen for å pumpe ut gammel dritt som ligger i forgasserene, eventuelt skru ut forfgasserene og rens disse skikkelig blås dyser rene med høytrykk, ikke stikk inn noen nål i dysene, dette kan skade dem.

 

Men start med å sjekke filter og bensinpumpe, og kjører du rundt med gammel bensin, så bytt ut denne.

 

Ny tank koster jo ikke mye på BT bare for å sjekke om det er tanken

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Takk for svar ;)

 

Jeg tror motoren lever sitt eget lite liv :P Idag var plutselig problemet vekke :)

 

Men da hadde det selfølgelig skjedd noe annen galt :P

Idag på formiddagen hadde bror min (vi eier den sammen) vert ute med båten, og da hadde den plutselig dauet etter en stund med "crusing :P".

Men så hadde han fått gang på den igjen, men den ville ikke svive skikkelig på lavt turtall (den daua bare). Men den hadde gått perfekt på høyt turtall Så på vei inn til brygga hadde det selfølgelig oppstått ett nytt problem; den hopte i fri selv om spaken sto i gir når den hadde høyt turtall (dette hadde skjedd flere ganger), men da sveiv den visst perfekt på lavt turtall igjen så han kom seg inn :)

 

Så da vi skulle ned og se på dette så tok vi en testur sånn at jeg fikk se hva det gjaldt, men da var jo selfølgelig alle problemer borte :S xD

Vi var ute med den i en god stund (1-2 timer) og ikke ett enesste problem oppsto :P :S

 

Er det normalt at det oppstår slike "småproblemer" på eldre motorer? Hvis ikke, er det noe spesielt jeg kan gjøre? Hadde nok sikkert hvert lurt og overhale motoren, men i og med at jeg ikke har snøring på slike båtmotorer så burde det vel gjøres av fagfolk? :) Noen som vet om en billig plass og overhale båtmotorer i rogaland?

 

mvh Eirik :)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar ;)

 

Jeg tror motoren lever sitt eget lite liv :P Idag var plutselig problemet vekke :)

 

Men da hadde det selfølgelig skjedd noe annen galt :P

Idag på formiddagen hadde bror min (vi eier den sammen) vert ute med båten, og da hadde den plutselig dauet etter en stund med "crusing :P".

Men så hadde han fått gang på den igjen, men den ville ikke svive skikkelig på lavt turtall (den daua bare). Men den hadde gått perfekt på høyt turtall Så på vei inn til brygga hadde det selfølgelig oppstått ett nytt problem; den hopte i fri selv om spaken sto i gir når den hadde høyt turtall (dette hadde skjedd flere ganger), men da sveiv den visst perfekt på lavt turtall igjen så han kom seg inn :)

 

Så da vi skulle ned og se på dette så tok vi en testur sånn at jeg fikk se hva det gjaldt, men da var jo selfølgelig alle problemer borte :S xD

Vi var ute med den i en god stund (1-2 timer) og ikke ett enesste problem oppsto :P :S

 

Er det normalt at det oppstår slike "småproblemer" på eldre motorer? Hvis ikke, er det noe spesielt jeg kan gjøre? Hadde nok sikkert hvert lurt og overhale motoren, men i og med at jeg ikke har snøring på slike båtmotorer så burde det vel gjøres av fagfolk? :) Noen som vet om en billig plass og overhale båtmotorer i rogaland?

 

mvh Eirik :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...