Jump to content

Batteri tester? Hvordan teste batteriet etter lav volt


Ulv I

Recommended Posts

Pokker ta, eller litt kraftigere salve%}%#**%%}£$><%<>%#

vi glemte å stenge strømmen sist vi var på tur, resultatet er 2stk 200AH batterier nede i 6 volt.

Kjører nå aggregatet for å lade med landstrøm laderen, +biltemas 30Ah boost lader, og etter 20 min med de startet jeg motoren så nå lader dynamoen også.

Voltmeteret står nå etter ca 1 time på 14.12, tenkte å lade slik en stund til til det står 14.40+ på displayet.

Men, hvordan kan jeg best sjekke om batteriene mine har tatt skade?

 

Det skal sies at jeg hadde solcellepanel, men en kontakt som hadde løsnet, den er nå fikset.. GRUNNDIG.

 

Hvor lenge bør jeg la 2 ladere og dynamoen gå før jeg gir meg i dag?

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Slik er batteriene mine:

Photo%2018.06.11%2014%2010%2003%20%281%29.jpeg?w=d48a8522

 

Litt rot i ledningene, men det prosjektet fikser jeg når jeg er frisk igjen, alt er sikret og trygt, bare ikke merket osv og vil ha det til en strømskinne etterhvert.

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Får du batteriene opp til 14,4volt, er det bra. Og når strømmen går ned med den spenningen, er gjerne batteriet ladet ca. 80%. Da er det tid for neste trinn i ladesyklusen. Det oppnår du med kun å ha hjemmeldereren (dersom det ikke er en dum "bensinstasjonslader") tilkoblet. Den vil da senke spenningen til 13,4 - 13,8volt (alt etter lader) og vil da fullade batteriet i løpet av et døgn. Da kan du skru av laderen, koble batteriene fra hverandre, og etter noen timer uten belastning skal da hvilespenningen ubelastet være 12,7 - 12,8volt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg har ingen landstrøm ved brygga, så jeg puttet på så mye jeg kunne i dag, og når jeg stoppet motoren og aggregatet stod det 13.90 på voltmeterne, så slik får det stå til i morgen. solcellepanelet er tilkoblet, og sola har skint siden jeg gikk fra båten, så tenkte jeg å innom i morgen å kjøre aggregatet på brygga, bare koble tril landstrømledningen så fyrer quick laderen ombord opp og lader batteriene.

Denne laderen har jeg ombord:

http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-119

 

Neste helg får jeg lånt meg en havneplass med landstrøm, da kan den stå til lading en stund :)

i mellomtiden får jeg lade litt manuelt innimellom..:)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hmm.. prøvde å laste opp bilde å piblisere det via dropbox, men fikk tak i feil link.. nå er det riktig.

 

Slik er batteriene mine:

Photo%2018.06.11%2014%2010%2003%20%281%29.jpeg

 

Litt rot i ledningene, men det prosjektet fikser jeg når jeg er frisk igjen, alt er sikret og trygt, bare ikke merket osv og vil ha det til en strømskinne etterhvert.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Bruke en belastningsmåler på slike batterier funger ikke på grunn av indre motstand i forbruksbatteri, kan kun brukes på vanlig type av startbatteri. Hvilespenn skal ikke være under 12,9v etter at batteri har stått fullladet frakoblet i 3 døgn. Om en selle er ødelagt kan hende at hvilespenn blir 12,9v uansett.

Eneste måten til å teste slike batterier på 100% måte er å koble til en batterimonitor (amperteller) og pålaste dem med ca 5% til dem tømmer seg. Der kan jeg anbefale batterimonitor fra Victron sem Farco selger til hyggelig pris til medlemmer her inne på forum. De er en avansert monitor som du har god nytte av i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

hmm.. en slik burde jeg ha..

 

Jeg har 2 stk batterier ombord, og quick laderen lader hvert enkelt uavhengi av innstilling av hovedbryter (off-1-all-2).

Kan en slik monitor sjekke batteriene hver for seg eller må de kobles sammen til den?

Og hva snakker vi pris på en sånn?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Monitor kan vise spenn på flere banker men kan kun måle amper på en. Best i en båt er å ha en forbruksbank, om de er to blir alltid en som står tom og tar skade. Enklere er å holde styr på en med lading og utlading, de er uansett samme mengde ampere man kan pruke.

Send Farco IM og spør han om pris. Han er en hyggelig kar :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi er nok mange som har glemt batteriet. Allerede etter en av de første turene etter at jeg fikk båt glemte jeg meg. Jeg vasket kjøleskapet etter endt tur og satte døren på full gap for at det skulle tørke og ikke bli mugg. Men slo jeg det av? Nei! Slo jeg av hovedbryteren? Nei! Det var ikke mye strøm igjen i det batteriet uken efterpå da vi skulle ut igjen. :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...