Jump to content

Trenger tips for å slippe fuglemøkk over hele båten

janstian

Recommended Posts

Skulle ned å se til båten for ti minutter siden, er èn uke siden sist. Nå var den full av fugledritt spesiellt på kalesjen. Jeg har den ytterste båtplassen av i alt 20 på hver side av anlegget og min båt pluss den rett over var nesten de eneste som var plaget. Har båtfolket noen gode tips og triks for å unngå dette problemet?

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

Det som er min beste erfaring er Gullsweep Måkejager

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Rett i nærheten av våres båtplass er det en nedlagt fabrikk med ekstremt mye måker på taket. Ser det er måker hele veien langs elva, bortsett fra hos oss.

I båtforeningen våres er vi veldig nøye med aldri å sløye fisk, eller annet på marinaen. Og alle som kommer med fiskestang blir kjapt henstilt til å gå et annet sted.

Har ikke lagt merke til at det er brukt andre metoder her, så vil tro det ikke er særlig mer som skal til for at de velger naboforeningen isteden :thumbsup:

Jara Wynja

strø rottegift i form av frø oppå kalesjen. etter et par uker lærer resten og holder seg unna.

Brutalt men effektivt!

Jeg antar at du vet at det ikke er lov. Hvis du liker livet ved sjøen så tar du vare på det som er der. Mange av de fuglene du dreper ved rottegift på kalesjen er fredet fordi de er uttrydningstruet.

Men her er noen regler

http://www.fhi.no/dav/371f7ee62c.pdf

Jeg antar at du vet at det ikke er lov. Hvis du liker livet ved sjøen så tar du vare på det som er der. Mange av de fuglene du dreper ved rottegift på kalesjen er fredet fordi de er uttrydningstruet.

Men her er noen regler

http://www.fhi.no/dav/371f7ee62c.pdf

Neida.

jeg skal ikke på noen måte oppfordre til å gjøre dette, det var egentlig mest ironisk ment og har heller ikke gjort dette selv. så bare på nettet at det var en med likedan problem med kråker som hadde gjort dette og at det vist skulle fungere effektivt. så overnevnte løsninger med måke jager er nok å foretrekke :wflag:

KNS medlem

Jeg lå for noen år siden ved siden av et fiskemottak med 40 foteren jeg hadde da.

Båten ble bedritt hver eneste dag.

Etter tips hengte jeg opp fiskesene fra pushpit til pulpitt via lanternemast. Fikk ikke dritt på båten etter dette.

Men gå ikke i fella ved å henge cd-plater, plastremser eller annet i senen, da ser måkene senen, og er ikke så redde for denne, men om du bare har fiskesen uten noe annet, værer de fare, og holder seg borte.

Selv har jeg gullsweep og den fungerer veldig bra, men litt dyr i innkjøp. Går jo sikkert an å lage en selv av noen karbonstenger og plastlokk også men ... orm fungerer også. Har også sett at noen spenner opp 2 strenger fiske-sen som blinker i sola og som måkene ikke ønsker å tulle seg inn i. Et tips; kjøper en noe over ebay fra USA så hold prisen under 200kr (porto kan være så høy den vil), så slipper en både MVA og postens behandlingsgebyr ...

Jeg hadde ytterste plass på brygga i fjor, og det var et helvete med måkemøkk. Kjøpte og monterte en sånn Gullsweep, og etter at den kom på plass var problemet løst. Så jeg ville ha prøvd med Gullsweep. Kjapp å ta ned og sette opp er den også.

Å bruke presenning er ikke noe særlig, for i tillegg til at det er mye pes med å ta den av og på, så sliter den på kalesjen når den blafrer i vinden. Også sånn topphatt til bil sliter litt på kalesjen ved vind og blafring.

Har en plastikkorm på taket av kalesjen, ikke så mye som en liten bæsjekladd å se! enten er det ikke måker der eller så funker ormen!! :thumbsup:

Har samme erfaring med at lekeorm fungerer bra. Billig og enkelt :thumbsup: Bruker det på campingvogna også, ingen måker som klasker med sine plattføtter på taket klokka 05.00 om morgenen lengre.

Polarn, hva har du inni det blå trekket som rotoren er festet i ? -det der så jækla smart ut. Kjøpte en slik en for 5 år siden men den ble aldri tatt i bruk for jeg fant ikke noen god måte å feste den på.

Kjøpte "drittlei" for 3 år siden og den funka som bare det.. men i fjor glemte jeg å ta den ned fra targaen, sto løst oppå, så den fikk seg en dukkert i vannet... etter det var den ikke seg selv. (forøvrig har måkeskitproblemet opphørt helt)

Redigert av Eureka (see edit history)

Polarn, hva har du inni det blå trekket som rotoren er festet i ? -det der så jækla smart ut. Kjøpte en slik en for 5 år siden men den ble aldri tatt i bruk for jeg fant ikke noen god måte å feste den på.

Det er ikke min båt, men en her på forumet sitt Jørn.

Sitterer hva han har brukt: Plankebeta i blastpose med laken rundt, to snorer som går ned i festet for fenderene. Funker meget bra.

Tråden er forøvrig her.

https://baatplassen.no/i/topic/31888-feste-av-maakejager-paa-kalesjen/

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...