janstian Startet 19.Juni.2011 Del på Facebook Startet 19.Juni.2011 Skulle ned å se til båten for ti minutter siden, er èn uke siden sist. Nå var den full av fugledritt spesiellt på kalesjen. Jeg har den ytterste båtplassen av i alt 20 på hver side av anlegget og min båt pluss den rett over var nesten de eneste som var plaget. Har båtfolket noen gode tips og triks for å unngå dette problemet? Sitér dette innlegget 2001 Askeladden Chaser 445 (solgt) 2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) En måkejager. Alternativt en presenning over kalesjen. Redigert 19.Juni.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Det som er min beste erfaring er Gullsweep Måkejager Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Gjør ren plassene foe blåskjell kan også hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 strø rottegift i form av frø oppå kalesjen. etter et par uker lærer resten og holder seg unna. Brutalt men effektivt! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
forskern Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 strø rottegift i form av frø oppå kalesjen. etter et par uker lærer resten og holder seg unna. Brutalt men effektivt! Jeg imponeres stadig av oppfinnsomhetemn til folk her på BP. Denne varianten har jeg aldri hørt om før! HELT stueren er den kanskje ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
janstian Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Gjør ren plassene foe blåskjell kan også hjelpe. Er bare ferskvann her så lite blåskjell :) Sitér dette innlegget 2001 Askeladden Chaser 445 (solgt) 2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke Link to post
Jan E. Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Rett i nærheten av våres båtplass er det en nedlagt fabrikk med ekstremt mye måker på taket. Ser det er måker hele veien langs elva, bortsett fra hos oss. I båtforeningen våres er vi veldig nøye med aldri å sløye fisk, eller annet på marinaen. Og alle som kommer med fiskestang blir kjapt henstilt til å gå et annet sted. Har ikke lagt merke til at det er brukt andre metoder her, så vil tro det ikke er særlig mer som skal til for at de velger naboforeningen isteden Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Norfront Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Måkejageren "Gullsweep" finnes nå også som 3 fots versjon for mindre båter. Den koster ca. kr. 250 i USA. Kalesjefeste koster ca. kr. 115. Se på www.gullsweep.com. Redigert 19.Juni.2011 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 strø rottegift i form av frø oppå kalesjen. etter et par uker lærer resten og holder seg unna. Brutalt men effektivt! Jeg antar at du vet at det ikke er lov. Hvis du liker livet ved sjøen så tar du vare på det som er der. Mange av de fuglene du dreper ved rottegift på kalesjen er fredet fordi de er uttrydningstruet. Men her er noen regler http://www.fhi.no/dav/371f7ee62c.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg antar at du vet at det ikke er lov. Hvis du liker livet ved sjøen så tar du vare på det som er der. Mange av de fuglene du dreper ved rottegift på kalesjen er fredet fordi de er uttrydningstruet. Men her er noen regler http://www.fhi.no/dav/371f7ee62c.pdf Neida. jeg skal ikke på noen måte oppfordre til å gjøre dette, det var egentlig mest ironisk ment og har heller ikke gjort dette selv. så bare på nettet at det var en med likedan problem med kråker som hadde gjort dette og at det vist skulle fungere effektivt. så overnevnte løsninger med måke jager er nok å foretrekke Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Jawik Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 "Drittlei" fungerer utmerket hos meg bare jeg husker å slå den på. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Verrie Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg lå for noen år siden ved siden av et fiskemottak med 40 foteren jeg hadde da. Båten ble bedritt hver eneste dag. Etter tips hengte jeg opp fiskesene fra pushpit til pulpitt via lanternemast. Fikk ikke dritt på båten etter dette. Men gå ikke i fella ved å henge cd-plater, plastremser eller annet i senen, da ser måkene senen, og er ikke så redde for denne, men om du bare har fiskesen uten noe annet, værer de fare, og holder seg borte. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Har en plastikkorm på taket av kalesjen, ikke så mye som en liten bæsjekladd å se! enten er det ikke måker der eller så funker ormen!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Pimsoll Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Selv har jeg gullsweep og den fungerer veldig bra, men litt dyr i innkjøp. Går jo sikkert an å lage en selv av noen karbonstenger og plastlokk også men ... orm fungerer også. Har også sett at noen spenner opp 2 strenger fiske-sen som blinker i sola og som måkene ikke ønsker å tulle seg inn i. Et tips; kjøper en noe over ebay fra USA så hold prisen under 200kr (porto kan være så høy den vil), så slipper en både MVA og postens behandlingsgebyr ... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg hadde ytterste plass på brygga i fjor, og det var et helvete med måkemøkk. Kjøpte og monterte en sånn Gullsweep, og etter at den kom på plass var problemet løst. Så jeg ville ha prøvd med Gullsweep. Kjapp å ta ned og sette opp er den også. Å bruke presenning er ikke noe særlig, for i tillegg til at det er mye pes med å ta den av og på, så sliter den på kalesjen når den blafrer i vinden. Også sånn topphatt til bil sliter litt på kalesjen ved vind og blafring. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Har en plastikkorm på taket av kalesjen, ikke så mye som en liten bæsjekladd å se! enten er det ikke måker der eller så funker ormen!! Har samme erfaring med at lekeorm fungerer bra. Billig og enkelt Bruker det på campingvogna også, ingen måker som klasker med sine plattføtter på taket klokka 05.00 om morgenen lengre. Sitér dette innlegget Link to post
janstian Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Får prøve orm i første omgang, blir ikke aktuellt å skru noe feste til Gullsweep på båten så jeg måtte hatt en sandfyllt fot e.l i tilfelle. Sitér dette innlegget 2001 Askeladden Chaser 445 (solgt) 2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke Link to post
tkvitnes Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Orm fungerer bare der, det ikke er måker :-) Prøv en liten bit fiskenot eller fiskegarn på taket, eller som en skrev tidligere spenn opp en gøtt hvis det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 (redigert) Polarn, hva har du inni det blå trekket som rotoren er festet i ? -det der så jækla smart ut. Kjøpte en slik en for 5 år siden men den ble aldri tatt i bruk for jeg fant ikke noen god måte å feste den på. Kjøpte "drittlei" for 3 år siden og den funka som bare det.. men i fjor glemte jeg å ta den ned fra targaen, sto løst oppå, så den fikk seg en dukkert i vannet... etter det var den ikke seg selv. (forøvrig har måkeskitproblemet opphørt helt) Redigert 21.Juni.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Orm fungerer på måker i Rogaland i hvertfall, har ikke prøvd med måker fra Hordaland. Men du har jo værstingormen! Sjøorm Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Jeg har selv en plastikk-ugle med hode som beveger seg i vinden. Synes den virker ganske så bra. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Min onkel hadde ei ugle på toppen av masta på sin 1030, var aldri no dritt på den Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Polarn Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Polarn, hva har du inni det blå trekket som rotoren er festet i ? -det der så jækla smart ut. Kjøpte en slik en for 5 år siden men den ble aldri tatt i bruk for jeg fant ikke noen god måte å feste den på. Det er ikke min båt, men en her på forumet sitt Jørn. Sitterer hva han har brukt: Plankebeta i blastpose med laken rundt, to snorer som går ned i festet for fenderene. Funker meget bra. Tråden er forøvrig her. https://baatplassen.no/i/topic/31888-feste-av-maakejager-paa-kalesjen/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
janstian Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Har nå prøvd fiskesene spent på kryss og tvers over hele båten - Fungerte ikke Gummiormer, 2 stk lagt på baugen og bak ved sofaen - Fungerte delvis men fortsatt møkk i nærheten Sitér dette innlegget 2001 Askeladden Chaser 445 (solgt) 2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.