HenrikOrrskär Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Har prøvd det samme som deg janstian uten resultat! Fiskegøttet var miss, og de store stygge ormene vi har kjøpt blir spist og hakket på. Nå er det krig, skal kjøpe en slik måkejager! Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Man får kjøpt sånn sandsekk-ting til Gullsweep. Da slipper man hull i kalesjen, og det er fort gjort å sette opp og ta ned måkepropellen. Link: http://www.gullsweep.com/MountingOptions/GS-FM.html Redigert 26.Juni.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Her har vi kun problem på den ene bryggen med makedritt og det er den bryggen som har sol lengst. De båtene som får gjennomgå er de som ruver høyest(lengst sol) Noen har lagt ut plastikkormer som har resultert i minimalt med dritt på deres mens nabobåten har doblet sin fangst... Har selv prøved plastikkorm da jeg hadde bryggeplass på den bryggen tidligere med bra resultat... slapp det daglige ritualet med pressenings/dekkvask... lest at på seilbåter og andre båter hvor det var mulig strektes en kraftig fiskesene litt over der fuglene satte seg, eks på bommen som resulterte i at de ikke landet der etter uheldig opplevelse... noen som har testet ut dette? Redigert 26.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Jeg hadde ytterste plass på brygga i fjor, og det var et helvete med måkemøkk. Kjøpte og monterte en sånn Gullsweep, og etter at den kom på plass var problemet løst. Så jeg ville ha prøvd med Gullsweep.................. Så er det "på an igjen" . Har flyttet båten til nabo-flytebrygga og nesten helt ytterst. På den tidligere plassen ( helt innerst ) var det bare en og annen måkedritt som havnet på kalesja. Nå er det måkedritt over det meste av båten. Har lagt merke til at på de fleste båtene på ytterste del av brygga har samme problemet, men jo nærmere land en kommer jo mindre dritt på båtene... Hvorfor slik forskjell? Iallefall så har jeg nå lagt "en slange" på taket ( dvs det er en stubbe av en grønn hageslange som ligger delvis sammenkrøllet som en slange... er måkene så vettuge at de ser at det er en hageslange og ikke en plastkopi av en hoggorm ?) Dette skal ifølge "erfaringene" holde i fjorten dager ...... eller ? Etter det må jeg vel kanskje skaffe meg en Gullsweep, men hvordan festes den på ett kalesjetak? Er det mye arbeid å demontere/montere denne? Den skal jo bort mens en er ute på tur. Redigert 6.Mai.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Vilt som gjør skade på egen eiendom kan felles uten særskit tillatelse, og dette gjelder faktisk også arter som er fredet. Bare litt bensin på bålet... :D Svarttrost som er fredet og spiser av bærbuskene dine kan du altså sende til de evige marker med loven i hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Veeel..... skal en felle synderen, så må en vel ta den på fersk gjerning... dvs. mens den sitter på kalesja og driter? Da er vel hagle det eneste "hjelpemiddelet" som hjelper. Så da spørs det hva en har mest nytte av, en gjennomhullet kalesje eller en kalesje full av måkedritt Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Har prøvt , Hubro, tau, grønne tau,ormer,drittlei og ingenting fungerer. Det er måse, hegre og kråke som dominerer. Kråken presterer å sette seg på forstagssvivelen i masta også, så eg har forsåvidt gitt opp kampen. I år låg halve vhf antenna og windeksen også på dekket etter herjingene i mastetoppen. Har vurdert å koble høgspennt el.gjerde til masta.... Eller noe mildere en liten el.styrt sak som banker på akterstag viren, noen som har testa noe lignende?? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Seilbåter bråker nok fra før uten at det skremmer fugler. Ingen grunn til å installere noe som slår ekstra på wire. Flyplasser sliter mye med fugl. Og skudd etc hjelper i starten, men etter en stund er det kun småfugl det fortsatt skremmer. Det nye flyplassene har funnet virker over tid er grønn laser som sveiper over plassen. Redigert 6.Mai.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
playball Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 syns fugler er trivlige og ønsker dem velkommen på min båt. er jo bare å børste av dritten når den er tørr. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Bare litt bensin på bålet... :D Jeg tror du må definere skade på egen eiendom ganske spesielt om du skal slippe unna med det, så kommer metodikken og da, det er ikke bare bare å vri hue av ei måke å våpen har strenge regler, kan ikke tenke meg at rottegift er tillatt å bruke på annet enn rotter heller... Bare for å ha litt vann på bålet. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Legg ved en lapp "Reservert rotter" Da tar måkene gifta på eget ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 ................... er jo bare å børste av dritten når den er tørr. Har du kanskje ett bilde av denne børsten ? Sjøl med såpevann og hardt arbeid, sitter merkene etter dritten igjen i kalesja . Sitér dette innlegget Link to post
playball Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Børste av og vask med grønnsåpe. Blir som nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Jeg tror du må definere skade på egen eiendom ganske spesielt om du skal slippe unna med det, så kommer metodikken og da, det er ikke bare bare å vri hue av ei måke å våpen har strenge regler, kan ikke tenke meg at rottegift er tillatt å bruke på annet enn rotter heller... Bare for å ha litt vann på bålet. Slippe unna med hva? Hvis man gjør noe med loven i hånden, hva skal man da slippe unna? Loven sier noe om human avliving og rottegift er ikke en human måte å sende en måke over til evigheten. Måker er faktisk å regne for predatorer som gjør innhogg i bestander som er mye hyggeligere å ha i nærvær enn måkene. Reduseres antall måker så vil man få mer av de koselige gakk gakkene som ungene synes er koselig å mate. Jeg liker ikke måker og ei heller måkeskit på båten min. Ender har jeg derimot hatt på frokostbesøk i Windyen min, helt inne i salongen. Herr og fru gakk gakk var ganske så mett og god når de vagget ut gjennom døren til badeplattformen :) Riktig at det er strenge regler for våpen, men man skal ikke stikke det under en stol at det enkelte plasser forgår avskyting av måker. Nettopp fordi de er for mange og de gjør skade og er til plage. Og før hylekoret nå begynner å mase om hvor fælt det er å skyte fugler osv.... Tenk over det neste gang dere er ute å fisker. Er det humant å la makrellen ligge å sprelle nedi bøtten i et kvarter før den endelig slipper mere smerte? Hva med krabben barna deres lemlester i fjæra når de leker? Finn ut hva som trekker måkene til båthavnen og fjern det som lokker dem. Tro meg, det funker bedre enn noen annen metode :) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 ...............................Iallefall så har jeg nå lagt "en slange" på taket ( dvs det er en stubbe av en grønn hageslange som ligger delvis sammenkrøllet som en slange... er måkene så vettuge at de ser at det er en hageslange og ikke en plastkopi av en hoggorm ?) Dette skal ifølge "erfaringene" holde i fjorten dager ...... eller ?............................. Etter hele to dager kan jeg bare fastslå at hageslange har absolutt ingen skremmende virkning på dritende måker , så her må det nok "andre kluter til" Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Har lagt merke til at på de fleste båtene på ytterste del av brygga har samme problemet, men jo nærmere land en kommer jo mindre dritt på båtene... Hvorfor slik forskjell? Etter det må jeg vel kanskje skaffe meg en Gullsweep, men hvordan festes den på ett kalesjetak? Er det mye arbeid å demontere/montere denne? Ytterste plass er alltid et helvete- måkene liker å sitte der siden de da har best utsikt i alle retninger. Da innbiller de seg at det er størst sjanse for å få øye på noe spiselig. Det lureste med tanke på å finne seg noe spiselig hadde selvsagt vært at hele gjengen holdt seg på søppelfyllinga, der de hører hjemme! Hehe neida, jeg liker egentlig måker, men at de har den noe ufine vanen å spise og bæsje på samme sted, gjerne på taket til en båt, er et problem. Gullsweep er null stress å montere av/på, det tar kun få sekunder når man har gjort det noen ganger. Festes på flere måter; enten ved å skru festet i en kalesjebøyle og stikke det gjennom kalesjenduken (blir kun et lite hull), montere den direkte på targabøyle e.l., eller ved å bruke en sånn sandsekk-greie som er å få kjøpt (se link i innlegg #27). Da jeg fikk ytterste plass i marianen, og måkene jublet over at en ny utsiktsplass med utedo var på plass, fikk jeg til slutt nok av møkemøkka og tok jobben med å montere en Gullsweep. Etter det opplevde jeg kun én og annen sporadisk "overflyvningsbæsj". Jeg var svært skeptisk til Gullsweepen, men den løste hele problemet for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Ang lekeormer/slanger kan jeg nevne at for etpar år siden skulle jeg montere en parabolantenne på taket på jobben, og dette var en yndet hekkeplas for måker. Det var rundt et tyvetalls forlatte reder på taket, og rundt samtlige av dem lå det gummiormer i alle farger. Jeg husker jeg lurte fælt på hvor måsene hadde funnet disse, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at en og annen båteier mangler sin slange ;-) Mao, noen måket blir nok skremt, mens andre plukker de med seg, og skiter ned båten din samtidig .. God sommer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det er ikke bare "å tørke" av, når jævelskapen har løs mage, noe den har som oftest! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.