Jump to content

mye lureri ved kjøp av brukt påhengs?


Alternes..

Recommended Posts

Jeg sitter hver dag på finn og saumfarer alt av båter og motorer.

så jeg synes selv å ha en god oversikt over gjeldende priser og utvalg til enhver tid.

 

Men det er en ting som jeg ser går i gjenn i de fleste annonser.

 

Motoren er kun ferskvannskjørt, motoren har kun gått 10-20-30 timer!! osv osv

 

En ting må være sikkert i vårt land med vår langstrakte kyst at de fleste motorene neppe er ferskvannskjørt! og hvor mange er det egentlig som nettop har kjøpt seg ny motor, er glad og oppspilt over denne som kjører den 10-15 timer og så setter den i boden i 5 år for så å selge den?

 

selvsagt skjer dette, men når dette går i gjenn i så mange annonser så begynner jeg egntlig å lure litt på hvor mange det er som faktisk er ærlig når det informeres om objektets bruk.

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

reklameres med 200-300 hk som kun er ferskvannskjørt. hvor mange er det som fyker rundt i de lokale fiskevann med slike motorer?? utenom mjøsa og noen få andre vann.

 

 

i steinsfjorden/tyrifjorden florer det av de... men usikker på om noen av de ligger ute for salg... :rolleyes:

 

Årsmodell er den tingen jeg ser mest feilmerking med, alt fra båter til motorer... motorer fra 70 tallet legges ut som 1990 mod+ osv... mon tro mange uvitende blir lurt ...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å kontrollere selgers påstand, og da blir det mye opp til selgers etiske holdning. Det vil også i ettertid være vanskelig å føre bevis for at selger løy. Men selger som sier 20-30 timers gangtid i ferskvann - ja, han ville jeg holdt meg unna ettersom det jo er sannsynlig at han lyger.

 

Det som har en viss objektiv bevisverdi er vel korrosjon ved undervannshuset samt oppstart av maskinen når den er kald for å se avgassene endre seg ettersom den blir varm.

 

Det største problemet er vel kanskje at du kan bli tatt for heleri, om du ikke passer svært godt på. Det er uhorvelig hvor mye påhengsmotorer som stjeles, og er de ikke eksportert, så er de på Finn ol.

Aktsomhetskravet er høyt på objekter av denne type. Minimum er nok fotokopi av selgers kjøpsdokumentasjon, kontrollert mot orginaldokument.

Link to post
Share on other sites

Svært vanlig at motorer er eldre enn oppgitt, ofte MYE eldre. (10år+). Sjekk alltid dette før du kjøper.

Ikke at det nødvendigvis trenger å bety så mye, men man slipper iallfall å få seg en overraskelse etterpå. Slik mange har fått utfra innlegg på forumet...

 

Skal man selge så legg ved et foto av typeskiltet så kan interessentene selv se at årsmodellen stemmer.

 

Du finner det ut her: https://baatplassen.no/i/topic/16818-utenbordsmotor-finne-aarsmodell/

Link to post
Share on other sites

Tror nok oppgitte opplysninger stemmer på den 6 hesteren jeg kjøpte i går. Ser ny ut under deksel og utv. Hadde fått service på et verksted jeg kjenner, så der kunne jeg sjekket den og...

Det er nok mange som får endrede behov plutselig, setter bort for det er kjekt å ha. Så blir de lei av å passe på der den står i rotet, eller så er den i veien og den selges etter x antall år...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en Mercury 9,8 hk nå i våres. Jeg fikk beskjed at den startet mest sansynlig ikke, og hadde ligget på hylla i de siste 10 år. Jeg satte motoren i tønna og den startet på første drag i snora :thumbsup: Går som ei klokke. Ingen ulyder eller antydning til slitasje. Litt korrosjon på undervannshus men det må man regne med på en motor til 300 kr :clap:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...