Wauquiez32 Startet 19.Juni.2011 Del på Facebook Startet 19.Juni.2011 Hei, jeg er relativt nybegynner og har et spm; kjøpte en seilbåt i vår fra 1974 med original motor (volvo penta. Oljepeilingspinnen er samme sted som man fyller olje.) Vi har peilet oljen jevnlig etter vi byttet i vår og det som begynner å bekymer meg er at nivået er så fryktlig skjevt på pinnen.. veldig langt opp på ene siden av pinnen og helt på minimum på andre siden.. Og dette er selv om båten har ligget ganske rolig i havn lenge, ikke bare når vi akkurat har vært utpå.. Noen som vet noe om dette og hvor bekymret bør jeg være? (jeg har også spm om diesel i kjølsvin som sikkert skyldes lekkasje i diesletank OG små små vanndråper som pipler inn i skjøt litt fremfor motorfester, men får vel begynne et sted på listen:)) Mvh Ims Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Det er nok enkelt og greit fordi peile-pinnen går ned i bunnpannen på skeive, da blir nivået høyere på den ene siden. Helt normalt på alle motorer. Velkommen til BP Når det gjelder lekkasjen i skjøten bør du ta et bilde. Diesel i kjølsvin kan komme fra mange steder, men tanken høres reelt ut siden motoren går greit(neppe lekkasje i filter-vannutskiller-slanger da). Redigert 19.Juni.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Dette har jeg også lurt på Og hvem av sidene skal man se på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Bitteliten da......midt på burde vel være logisk Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wauquiez32 Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Tak for svar:) Da er jeg litt roligere mtp oljen (men tror jeg skal ta bilde av dette også, for det er ikke litt skjevt, det er ekstreeeemt skjevt) Vel, da løper jeg i båte og tar bilde av olje og vannpipling. Jeg er veldig glad for at baatplassen finnes for jeg er tidvis ganske forvirret ims Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Hos meg skiller det over 1 cm mellom sidene, så skjev er ikke pinnen... Redigert 19.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Skjevheten skyldes som regel at pinnen tar borti en kant på vei ned, og denne vil da naturlig ha olje på seg. Så om du bruker det laveste punktet på peilepinnen så burde det være korrekt. Med andre ord: trådstarter bør fylle på minst en halvliter olje rimelig kjapt... Redigert 19.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg tar hensyn til den siden hvor nivået er lavest. Gjør ofte et par forsøk, og er jeg i tvil om det ble riktig åpner jeg påfyllingslokket for å forsikre meg om at det er nøytralt trykk i motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg ser også på laveste nivå, men jeg vil ikke ha for mye olje på. Holder nivået rundt minmum. Peiler når motoren har stått over natta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hos meg skiller det over 1 cm mellom sidene, så skjev er ikke pinnen... Det gjør det hos meg også. Man ser tydelig skille, så dette er ikke olje pinnen har fått på seg på vei ned(i hvert fall ikke hos meg). Jeg tror dette skyldes skjevheten på pinnen og at den er skjevere enn man tror. Når du lar motoren stå over natta så skal det i hver fall ikke være mye "rester" lengre opp i systemet. Tror nok du har samme erfaring som de fleste: Fylles det olje til maks merket så bruker motoren dette relativt fort opp. Fylles det til min så er det nok ikke fare på ferde med det første og forbruket av olje blir mindre. Erfaringen min er at når varsel lampa for lavt oljetrykk går, så er man langt under minimum på peile-pinnen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg tror pinnen subber borti noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumle Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Har samme på min motor, jeg tror den subber borti noe når den dras opp, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 På min perkins T6 motor er det peilepinne på begge sider av motor. Disse viser også litt forskjellig. Hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Unøyaktig montering eller slagside. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hvorfor er det 2 peilepinner ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.