Jump to content

Skjevt nivå på oljepeilingspinnen.. Hva betyr det?


Wauquiez32

Recommended Posts

Hei, jeg er relativt nybegynner og har et spm;

kjøpte en seilbåt i vår fra 1974 med original motor (volvo penta. Oljepeilingspinnen er samme sted som man fyller olje.)

Vi har peilet oljen jevnlig etter vi byttet i vår og det som begynner å bekymer meg er at nivået er så fryktlig skjevt på pinnen.. veldig langt opp på ene siden av pinnen og helt på minimum på andre siden.. Og dette er selv om båten har ligget ganske rolig i havn lenge, ikke bare når vi akkurat har vært utpå..

Noen som vet noe om dette og hvor bekymret bør jeg være? :confused:

 

(jeg har også spm om diesel i kjølsvin som sikkert skyldes lekkasje i diesletank OG små små vanndråper som pipler inn i skjøt litt fremfor motorfester, men får vel begynne et sted på listen:))

 

Mvh

Ims

Link to post
Share on other sites

Det er nok enkelt og greit fordi peile-pinnen går ned i bunnpannen på skeive, da blir nivået høyere på den ene siden. Helt normalt på alle motorer.

 

Velkommen til BP :thumbsup:

 

Når det gjelder lekkasjen i skjøten bør du ta et bilde. Diesel i kjølsvin kan komme fra mange steder, men tanken høres reelt ut siden motoren går greit(neppe lekkasje i filter-vannutskiller-slanger da).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten da......midt på burde vel være logisk :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tak for svar:)

Da er jeg litt roligere mtp oljen (men tror jeg skal ta bilde av dette også, for det er ikke litt skjevt, det er ekstreeeemt skjevt)

 

Vel, da løper jeg i båte og tar bilde av olje og vannpipling.

 

Jeg er veldig glad for at baatplassen finnes :yesnod: for jeg er tidvis ganske forvirret :crazy:

ims

Link to post
Share on other sites

Skjevheten skyldes som regel at pinnen tar borti en kant på vei ned, og denne vil da naturlig ha olje på seg. Så om du bruker det laveste punktet på peilepinnen så burde det være korrekt. Med andre ord: trådstarter bør fylle på minst en halvliter olje rimelig kjapt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hos meg skiller det over 1 cm mellom sidene, så skjev er ikke pinnen...

Det gjør det hos meg også. Man ser tydelig skille, så dette er ikke olje pinnen har fått på seg på vei ned(i hvert fall ikke hos meg). Jeg tror dette skyldes skjevheten på pinnen og at den er skjevere enn man tror.

Når du lar motoren stå over natta så skal det i hver fall ikke være mye "rester" lengre opp i systemet.

Tror nok du har samme erfaring som de fleste: Fylles det olje til maks merket så bruker motoren dette relativt fort opp. Fylles det til min så er det nok ikke fare på ferde med det første og forbruket av olje blir mindre.

Erfaringen min er at når varsel lampa for lavt oljetrykk går, så er man langt under minimum på peile-pinnen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...