Jump to content

Marked for å kjøpe brukt autopilot?


Morten_L

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter brukt autopilot til min Jeanneau Sun Fizz 40 (40 fot seilbåt med rattstyring) da fortrinnsvis med lineær drivenhet.

 

Følger med på finn.no her er det fint lite til salgs, også sett på diverse utenlandske sider uten å finne noe.

 

Er det umulig/vanskelig å få tak i brukt?

 

Om det er en eldre modell uten avansert elektronikk går det fint

Link to post
Share on other sites

Det er vel tre hovedgrupper autopilot. En for hydraulisk styring, en for mekanisk styring for kobling på rattet, og en for å koble på rorkult. Selv har jeg en eldre Autohelm ST4000W på rattet. Denne var egentlig tenkt for seilbåter, men fungerer utmerket på min Saga27 motorbåt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er den fjerde typen jeg fortrinnsvis er ute etter med drivarm som kobles rett på rortriangelet (plata på rorakselen som styrewirene er koblet på) som f.eks cf-lg.jpg

 

Er vel noe forskjell i elektronikken på motorbåt og seilbåt autopiloter, men om jeg finner en som passer fra en motorbåt bruker jeg gjerne det.

 

Virker som der er drivenheten som er det dyreste, på nye koster denne like mye som resten av kurscomputer, rorsensor og betjeningspanel/display

Link to post
Share on other sites

Det nytter ikke med noe leketøy på en 40 foter. Gunstige priser i utlandet for tiden, ikke langt unna halve prisen i forhold til her på berget...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det nytter ikke med noe leketøy på en 40 foter. Gunstige priser i utlandet for tiden, ikke langt unna halve prisen i forhold til her på berget...

 

Ja, om jeg ikke finner noe brukt blir det nok USA, har familie der så jeg kan få dem til å ta med på sommerferie så jeg slipper moms

 

Har da f.eks tenkt på Garmin GHP12 men blir jo nesten 20 000 Kr likevel, vet ikke om folk har noen rimeligere modeller å anbefale?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Raymarine S3G til min 44 foter for noen år siden. Handlet fra www.defender.com til ca halv pris av norsk. Nå er dollarkursen enda gunstigere enn da...

 

Vær dog oppmerksom på at Raymarine dropper ALL garanti ved kjøp i amerikansk nettbutikk dersom varen eksporteres FØR den monteres. Med den store prisforskjellen plager det meg ikke i det hele tatt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev litt på hjemmesiden min om min oppgradering av min autopilot.

 

Autopilot er vel en slik type duppeditt som praktisk talt ingen kaster ut av båten og dermed er bruktmarkedet ikke akkurat overfylt av denslags...

 

Skal du shoppe for noen titusen hos Defender så kan du spare litt ekstra ved å be om tilbud på forhånd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg kommer ned i ca 16000 med Raymarine ST70 og Octopus hydraulisk lineær drivenhet.

 

noen som har erfaring med denne? Octopus Hydraulic Linear Actuator

 

Mulig kombinasjon av denne og brukt elektronikk er rimelig og grei, ser det ligger noen display osv på ebay

 

Fant ikke Navman/Northstar hydraulisk lineær drivenhet som du har SveinHA, ser ut som den er ute av sortimentet

Link to post
Share on other sites

Octopus er den samme som jeg har (hadde, solgte båten nylig). Mener der stod Octopus på den men den ble bestilt som Navman...

 

Fungerte helt 100% så lenge jeg hadde den. Helt lydløs ved beskjedne rorbevegelser men en lav brumming når den kjørte i full hastighet. Ikke noen plagsom lyd, greit å høre at den jobber også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er vel noe forskjell i elektronikken på motorbåt og seilbåt autopiloter

Man stiller vanligvis inn båttype (deplasement, planende, seilbåt osv) som en del av intallasjons / kalibrerings prosessen. Ikke noe problem å endre på dette senere.

 

Har god erfaring med linær-elektrisk drivenhet til seilbåt.

 

Dersom man skal handle i utlandet så har JG Tech i England gode priser. Standard garantiperiode er 2 år, på Raymarine produkter har man 3 år. Man får eksempelvis en Raymarine ST70 Linear Pilot system ST70, SPX10 SMARTPILOT with TYPE 1 linear drive for £2199 inklusive engelsk moms. JGTech eksporterer momsfritt til Norge. Pakken ovenfor skulle da komme på ca 21 000,- inkludert norsk moms og frakt (kurs £1 = 9 kroner).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...