Jump to content

Treghet i rattet på HR312 (og demontering av ror)


James1984

Recommended Posts

Jeg har vært plaget med friksjon i rorstammen og treghet i roret. Jeg antok at friksjonen var årsak til problemet og demonterte derfor roret (ingen liten jobb! kan dele erfaringer dersom behov). Det viste seg å være saltavleiringer på rorstammen da det ikke hadde vært påført nok fett over tid. Friksjonen er borte og roret løper fritt (f.eks. når jeg bruker rorkult). Men når jeg kobler på rattet blir det veldig tungt.

 

Har drevet med en del feilsøking og det viser seg at tregheten ikke ligger i tannjul eller selve overføringen (1, 2 og 3 på bildet), men når jeg kobler på trekantbeslaget som sitter rundt rorstammen, da blir det tregt. Driver å spekulerer litt på hva det kan være, men kunne godt trengt noen innspill :)

 

trekantbeslag.png

Link to post
Share on other sites

Det kan være at wiren din er for stram. Det vil gi friksjon. Det kan også være at hjulene som løper fritt uten belastning blir trege når de får belastning.

Ja, du hadde rett. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at det var flere ting som spilte inn på tregheten.

 

For det første så hadde jeg montert det bakre beslaget til "trekanten" feil vei (1). Dette gav en dårlig vinkel til wirefestet. For det andre var hele trekanten montert litt for høyt. Den skal selvsagt være i høyde med hjulet (3). I begynnelsen lå wiren og presset i (en slak) vinkel på hjulet. Til slutt finjusterte jeg stramheten på wiren (2). Det var små marginer som skulle til for å finne den rette "følelsen" på rattet.

 

Takk for hjelpen Sail S

 

Så er det bare skrubben som gjenstår. Det skal se fint ut der nede også ;)

trekant_ror.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...