Bazze Startet 19.Juni.2011 Del på Facebook Startet 19.Juni.2011 Har en Comfortina 32 fra 1984, med VP2002 og VP 120s seildrev. Båten har ligget ute i vinter og når jeg tok den opp på land nå, merker jeg at det er MYE slark mellom propell og aksling. Hvordan dette har skjedd skjønner ikke jeg. Da båten var på land i fjor, virket alt ok. Kan det bli mye slark dersom det var litt slark fra før? Selvforsterkende på noe vis? Det er vel egentlig ingen annen utvei enn å bytte propell? Forslag til hva jeg kan kjøpe mottas med takk. Dagens propell er en tobladet foldepropell fra VP 9x15. Sjekket med La-sa og de skulle ha kr 9000,- for en ny. Det må da finnes noen rimeligere enn dette? Og kanskje brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Pussig det du beskriver. Virker ikke logisk at slark mellom propell og aksling kommer fort. Dette vil vanligvis være en slitasjeskade som kommer over lang tid. ikke sikkert at det er noe problem med en viss slark der. Smør godt med skikkelig vanbestandig fett så kanskje det er OK. Når det gjelder ny propell hadde jeg selv et lignende opplegg på en C34 og byttet til 3-blads. Ga ikke så mye høyere fart, men mye bedre bakking. Slikt koster penger, men er verdt det hvis du skal ha båtern en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Bazze Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg er enig i at dette er merkelig. Men jeg synes det er såpass med slark der nå, at jeg er redd det plutselig bare slurer rundt uten hold mellom aksling og propell. Kan jeg være sikker på at det er propellen som er slitt og ikke akslingen? Det ser ut til å være aluminium inne i propellen, mens akslingen er av stål. Antar at sistnevnte tåler betydelig mer. Tenkte bare at det var dumt å kjøpe ny propell også viser det seg å være like mye slark pga slitt aksling. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Har du tatt av propellen? I så fall bør det vel være mulig å se om sporet på akslingen er slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Bazze Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Ja, propellen er av og det er svært synlig tæring på baksiden av navet, men vanskelig å se i selve hullet. Akslingen ser hel og fin ut, så jeg tror den er ok. Skal laste opp noen bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Tawa Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Hei. Jeg har samme problem med samme propell på mitt 120s drev. Ser det er et par år siden, men er bare nysgjerrig på hva du ente opp med å gjøre til slutt? Hadde satt pris på råd. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Generelt tips til alle: Hvis man ser i venstrekolonnen, under uniformssymbolet, så var Bazze sist innlogget i oktober ifjor. Og det er ingen som har varsling av innlegg i dette emnet. Så om han ikke besøker forumet som gjest vil han ikke være kjent med dette nye innlegget. Men det kan jo være andre som kan gi råd. I slike tilfelle kan man også forsøke å sende posteren IM. Har han epostvarsling av meldinger, og epostadressen er i bruk, vil han få beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.