Jump to content

Trenger ny foldepropell til VP 120S drev - kjøpe ny eller brukt?

Bazze

Recommended Posts

Har en Comfortina 32 fra 1984, med VP2002 og VP 120s seildrev. Båten har ligget ute i vinter og når jeg tok den opp på land nå, merker jeg at det er MYE slark mellom propell og aksling.

Hvordan dette har skjedd skjønner ikke jeg. Da båten var på land i fjor, virket alt ok. Kan det bli mye slark dersom det var litt slark fra før? Selvforsterkende på noe vis?

Det er vel egentlig ingen annen utvei enn å bytte propell? Forslag til hva jeg kan kjøpe mottas med takk. Dagens propell er en tobladet foldepropell fra VP 9x15. Sjekket med La-sa og de skulle ha kr 9000,- for en ny. Det må da finnes noen rimeligere enn dette? Og kanskje brukt?

Pussig det du beskriver. Virker ikke logisk at slark mellom propell og aksling kommer fort. Dette vil vanligvis være en slitasjeskade som kommer over lang tid. ikke sikkert at det er noe problem med en viss slark der. Smør godt med skikkelig vanbestandig fett så kanskje det er OK. Når det gjelder ny propell hadde jeg selv et lignende opplegg på en C34 og byttet til 3-blads. Ga ikke så mye høyere fart, men mye bedre bakking. Slikt koster penger, men er verdt det hvis du skal ha båtern en stund til.

Jeg er enig i at dette er merkelig. Men jeg synes det er såpass med slark der nå, at jeg er redd det plutselig bare slurer rundt uten hold mellom aksling og propell.

Kan jeg være sikker på at det er propellen som er slitt og ikke akslingen? Det ser ut til å være aluminium inne i propellen, mens akslingen er av stål. Antar at sistnevnte tåler betydelig mer. Tenkte bare at det var dumt å kjøpe ny propell også viser det seg å være like mye slark pga slitt aksling.

• 1 år senere...

Generelt tips til alle:

Hvis man ser i venstrekolonnen, under uniformssymbolet, så var Bazze sist innlogget i oktober ifjor.

Og det er ingen som har varsling av innlegg i dette emnet.

bilde

Så om han ikke besøker forumet som gjest vil han ikke være kjent med dette nye innlegget.

Men det kan jo være andre som kan gi råd.

I slike tilfelle kan man også forsøke å sende posteren IM. Har han epostvarsling av meldinger, og epostadressen er i bruk, vil han få beskjed.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...