blåskjell Startet 19.Juni.2011 Del på Facebook Startet 19.Juni.2011 Har en saltvannskjølt Yanmar 1GM fra 82som har slått seg vrang. Problemene begynt på fjorårets siste tur da jeg oppdaget at det kom litt olje ut i kjølevannet. Syntes også at det var litt mer røyk fra eksosen enn før. Min første tanke var at toppakningen var gåen, så denne ble byttet i løpet av vinteren. Motoren startet og gikk normalt etter dette, men uten at problemet med olje i kjølevannet var løst. På den første turen etter dette gikk også temperaturalarmen. Jeg testet termostaten og den virket litt treg, så jeg byttet den. Etter det har jeg ikke fått start på motoren. Startmotoren drar rundt, men det er ikke antydning til tenning. Dysen er testet på verksted og funnet i orden. Er det noen som har et forslag til løsning for startproblemet? Kan det ha sammenheng med oljen i kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Noe av det du beskriver kan linkes til at det har rustet hull et eller annet sted. Du bør ta inn over deg at dette er en gammel motor, sett i lys av at den er lettbygget og saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
blåskjell Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Motoren er for all del gammel, men jeg kunne ikke se alvorlige skader når jeg hadde toppen av i vinter. Jeg hadde i hvert fall håpet at den kunne brukes denne sesongen. Foreløpig konsentrerer jeg meg derfor om startproblemet. Jeg er litt usikker på om det kommer nok trykk på dieselen til dysen. Jeg har tatt ut dysen og koblet den til dieseltilførselelen. Bør det ikke komme diesel ut når jeg tørner motoren for hånd da? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Feil trykk kan være årsaken. Jeg tenkte først at det var dysene dine, men om de er overhalt må det være pumpen. Da vil du få mye uforbrent Diesel som kommer ut i eksosen og blir synlig på vannet, og mer røyk enn normalt. Etterhvert vil den bli vanskelig å starte som du beskriver, og tilslutt umulig å starte.. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Sail S Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Du sier du har hatt av toppen. jeg ville startet der. Mulig du ikke har fått dradd den korrekt til eller at pakningen var feil. Det kan forklare både vann i oljen og startvansker feks ved mangel på kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Det kan forklare både vann i oljen og startvansker feks ved mangel på kompresjon. Har det vært vann oljen da, eller mangel på komp? Redigert 19.Juni.2011 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
blåskjell Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Ser ikke spor av vann i oljen. Pakningen var lik den gamle og ble dratt til med momentnøkkel. Den startet også som normalt etter byttet. Men etter at jeg hadde problemer med termostaten var det ikke mulig å starte igjen... Er det mulig at høy temperatur har skadet ventiler eller noe annet? Vet noen om det går an å leie komresjonstester. Ser at de er relativt dyre i innkjøp.. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Ville gjort som Spinnaker sier og få sjekket dieselpumpen din. Men kan også være toppen som har fått seg en sprekk? har hatt lignene problem med en Yanmar YSB 12G, der dieselpumpen ble skiftet, men det viste seg og være sprekk i toppen Undersøk/trykktest toppen før du evt. skifter pumpen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bøljan Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Yanmar 1GM er ikke lettbygd som Hulda skriver, dette er en solid sliter med tykt gods så jeg tviler på at det er rustet hull også. Mulig årsak kan være en ventil som henger litt eller stempelfjær som har satt seg og forårsaker dårlig kompresjon. Dårlig komp. vil du kjenne når du tørner den rundt for hånd, da vil du kunne høre om den (fiser) kompen lett ut.Du skal også kunne se en dusj diesel ut av dysa når du tørner den slik du beskriver. Jeg forutsetter at du har vært nøye med luftingen, denne motoren er kresen på det. Fødepumpen er en svakhet på disse motorene, mulig hull i membran og da klarer den ikke å levere nok diesel. Ny kompl.fødepumpe kostet for 3-4 år siden ca kr.1250.- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Yanmar 1GM er ikke lettbygd som Hulda skriver, dette er en solid sliter med tykt gods så jeg tviler på at det er rustet hull også. Tusen takk for ekselent beskrivelse av godstykkelse og korrosjonspotensiale. Jeg har hatt et par stykker av en- og tosylinder av denne motoren. Felles for alle disse motorene er at de er ekstremt lettstartet. Og de jeg har hatt starter glatt ned om null grader. Det eneste som får disse motorene er kompresjon i sylinderen(e), at motoren tørner rundt og at det kommer en sprut diesel inn i på sylindertoppen til rett tid. Akkurat så komplisert er det. Om motoren tenner og spyr ut uforbrent dielsel (overskuddsdiesel) så vil røyken være grå og gi seg etter noen sekunder når det er sommervær på sitt beste. Oljefilm på vannet kan være diesel eller smøreolje. Diesel kan komme fra sprekk i topplokket eller fra overskudd. Smøreolje kan komme fra toppakning, sprekk i topp eller blokk. Det skal komme ut diesel når du tørner for hånd. Om du skrur ut en dyse og tørner for hånd, så skal det komme en fin dusj diesel ut av dysen. Pass deg, trykket et 170 barg (eller deromkring, punkterer hud). Nå jobber jeg med slike saker til daglig. Mulig at du kan få motoren til å gå noen timer til. Du kan hone sylinder, bytte pumper og dyser. Men du kan aldri få denne gamle høna til å bli en kylling. Motoren vil sannsynligvis svikte deg når du trenger den mest. Du kan sikkert bruke NOK 50.000 på denne motoren for til slutt å finne ut at den er defekt, finito, utslitt, opprustet, har overlevd design lifte med faktor to (2). Redigert 19.Juni.2011 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blåskjell Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Takk for tips . En kompresjonstest vil nok gjøre saken litt tydeligere. Får begynne der... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Kompresjonstest er et forufitig tiltak. Ligger trykket utnder fabrikantens spec., rapporter tilbake til forumet. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Hei! Kjenner igjen problemet fra min gamle 1Gm10. Den manglet kompresjon. Skifter du ringer så ikke hon over cylindrene, da blir den for rom. Termostaten behøver du aldri å bytte, bare rens den ved å sprøyte Ferro-bett over den og legg den over natta i en plastpose. Sitér dette innlegget Link to post
blåskjell Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Yes! Da fikk jeg gang på maskinen igjen! Etter å ha sjekket drivstoffsystemet for lekkasjer nok en gang og sjekket at fødepumpen virket tok jeg ut dieselpumpen. Den så ut som forventet så jeg satte den tilbake. Da jeg så sveivde motoren i gang tente den på første forsøk. Det virker som om en del i pumpen hadde hengt seg opp... Fortsatt litt olje i kjølevannet, men det er sannsynligvis et annet problem. Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Tut og kjør, gi blaffen i olje i vannet nå i sommer! Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Hei! Din motor oppfører seg akkurat som min. Feilen var at den var rom i cylindrene tegnet var at olje(trodde jeg) kom sivende bak. Av og til startet den enkelt som få. Når de blir rom i cylindrene så spytter den uforbrendt diesel bak seg. Ser ut som olje. Se etter om oljenivået stiger etter noen timers gange. Ha med startgass som krisemedisin, men ikke bruk den om det ikke står om liv, den dreper motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.