Jump to content

Bensinforbruk 2 x mercruiser 220Hk


soldeide

Recommended Posts

50-60 l/t på økocruising, kansje mer? Det kommer jo an på hvor tung båten er og hvor mye man gå gi på for å holde siget. Det dobble på full spiker, nå kjører en forsåvidt aldri med gassen i bånn med bensinmotor da det er ekstremt uøkonomisk.

 

Hva da overhalt? hvorfor det

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det V6 versjonen ? Det finnes en Mercruiser 4.2L-V6 MPI på 220 HK. Vet at denne sto, og forsatt står i mange mindre båter (i singelinstallasjon). En kjenning av meg hadde en 23 foter med denne. Den brukte ca 1l/nm i marsj på 30 knop (mao 30 liter/time). Toppfart på båten ca 38 knop.

 

Bayliner 245 ble levert med Mercruiser 5.0L-V8 MPI på 220HK. Denne drakk ca 40l/t på marsjfart 23 knop (1.7l/nm).

 

Basert på alder på motor så tipper jeg at dette er forgasser motor og de "eldre" Mercuiser 5.0L-V8 på 220HK. En båt på 33 fot pleier å ha litt tyngde. Jeg antar at du bør regne med mellom 40 og 50 liter/time for hver motor, litt avhengig av hvor du legger marsjfarten. Du vil også mest sannsynlig "spare noe" siden du har 2 motorer (for diesel kan en si at 2 motorer bruker ca 1.5-1.7 så mye som en motor). Det betyr at du vil ha et samlet forbruk i marsj på mellom 60 og 80 liter per time. Ikke helt billig med andre ord.

Link to post
Share on other sites

Bensinmotor yter 2-3 hk/liter/time.

Kanskje det er jeg som sliter med regnestykket her, men min 4.3l Mercruiser (190 Hk), 1998 mod (forgasser) med Alfa Gen II drev bruker ca 20-25 l/t ved marsjfart på 20-25 knop (21fot fjord) med ca 3/4 gasspådrag. Ved maks uøkonomisk kjøring (vannski) så drakk den opp mot 35-40 l/t, men lite representativt fordi gasspådraget ikke ville være så stort hele tiden.

 

Det er mulig at tallet blir det samme, bare jeg som ikke forstår beregningen.

Link to post
Share on other sites

 

Det er mulig at tallet blir det samme, bare jeg som ikke forstår beregningen.

Den ukjente her er da antall hk. Om du vet forbruket på et gitt turtall kan du da regne ut hvor mange hk du tar ut på det angitte turtall.

 

Ta et eksempel med dieselmotor. De gir 5-6 hester/liter/time. Vi drar ca 115 liter i timen på marsjfart. Dvs at jeg tar ut ca 630 hester om jeg regner at mine moderne og effektive motorer gir 5,5 hk/liter/time (115x5,5)

 

På maks drar vi 160 liter i timen. Det gir 880 hester som stemmer ganske bra ettersom vi har 2x435hk

 

Ok?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en windy 9800 (32ft) med 2stk Volvo Penta 4,3GI V6 (1999) Det er samme motorene som du spør etter men har 205hk på maks. (Vortec-topper og TBI) Jeg bruker ca. 45-55 l/t i cruise. Cruiser på 27-28kn 3000-3200rpm. Båten veier ca 4500kg Toppfart ~37kn

Hvis jeg kjører 25 timer i året blir det rundt 1250 liter/sesong. Samme båten med to gamle dieselmotorer koster minst 200k mer. Forøvrig så er nok forskjellen på en og to motorer mye mindre enn mange tror.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...