Jump to content

Turtallsdropp med umiddelbar gjenoppretting Yamaha 50 Hk 97mod


småbåtentusiasten

Recommended Posts

4 sylindre med hver sin forgasser.

 

Hadde to slike dropp i dag på turtall 1600 ned til tomgang og rett opp igjen uten host eller feilslag.

 

Motoren starter og går perfekt ellers i alle turtall.

Gangtid er bare i overkant av 200 timer.

Tanken ser ren ut, lufteskruen var åpen og det er bare ny bensin.

Det er ingen vannutskiller, men det det er Yamahas egen 24 liters plasttank som det ikke blir tid til å danne seg kondens i.

 

Alle synlige elektriske kontakter er godt festet.

 

Det momentane får meg likevel til å tenke på det elektriske.

Pussige greier.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frykter plutselig full motorstopp på tur. Det er ikke robåt heller...

 

Ikke lett å gjette på kortvarige symptomer. Det skjønner jeg også.

Men hva er sannsynlig på denne motortypen?

 

(Vet at noen vil si "ingenting" når det gjelder Yamaha..)

 

Ville den typisk hostet og harket hvis problemet lå i bensintilførselen?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen vannutskiller, men det det er Yamahas egen 24 liters plasttank som det ikke blir tid til å danne seg kondens i.

 

En 4T dette da,

mener å huske at disse har et lite grovfilter/vannutskiller under motordekselet..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et forholdsvis finmasket filter under motordekslet, men ingen vannutskiller på motoren fra 1997.

Står ikke noe om det i bruksanvisningen og kan heller ikke se at det er noe separat mottak der for utskilt vann. Det skal mye til å danne kondens i små tankes som stadig brukes etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Om den har forgassere er det jo ikke en 4t... jeg har også opplevd dette. jeg hadde en mercury. ved rundt samme turtall som din gjorde den det samme, det var som at jeg trykka på stoppknapp, men slapp før den rakk å stoppe. jeg lurte veldig på hva dette var, men har funnet ut at dette er normalt og flere har dette problemet, og at 2t motorer kan gjøre sånn. siden det skjer så uregelmessig har jeg en teori at det kun er olja som er problemet, enten at det er for mye, eller at olja er dårlig, som gjør at den ikke tenner ordentlig på et slag. dette kan være helt feil, men jeg merka at når jeg bomma på målinga og blandet i 1% olje istedet for 2% som er anbefalt, var problemet borte.

Link to post
Share on other sites

"Om den har forgassere er det jo ikke 4t"

 

Dette må du forklare nærmere....:)

 

småbåtentusiasten,

så du om det blinka noe symboler i motorinstrumentene? Isåfall så vil antall blink indikere en feilkode.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hadde tenkt på det hvis det var styrekult på motoren.

Men selvfølgelig er det samme prinsippet. (kokelimonke :crazy: , dette viser hvor smart det er å lufte tanker med andre)

 

Her sitter dødmannsknappen på gass&gir-konsollet og snoren sitter på nøkleknippet.

(Fy-fy, men ikke når båten føres alene).

 

Har ikke sett noen deletegning for konsollet, men det kanskje kun en ringeklokke-bryter her som på en styrekult og ikke noe mer?

 

Det er kun min sønn som har opplevd dette turtallsdroppet

Skal nå prøve å simulere stopp ved å trykke raskt på knappen så får vi se om det oppfører seg slik han mener det gjorde.

 

Takker for innspill så langt!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Opplevde tilsvarende på rorkulten på en Honda påhenger i dag.

Gaffelen stod ordentlig i, men i visse posisjoner stoppet den motoren.

Bevegelsen på den var ørliten, men likevel nok.

Brukte kanskje en Yamaha dødmannsknapp-gaffel?

 

Noen som vet om dimensjonene (med tykkelse) på de ulike merkene?

 

Kan toleransen for dødmannsknappen justeres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...