småbåtentusiasten Startet 19.Juni.2011 Del på Facebook Startet 19.Juni.2011 (redigert) 4 sylindre med hver sin forgasser. Hadde to slike dropp i dag på turtall 1600 ned til tomgang og rett opp igjen uten host eller feilslag. Motoren starter og går perfekt ellers i alle turtall. Gangtid er bare i overkant av 200 timer. Tanken ser ren ut, lufteskruen var åpen og det er bare ny bensin. Det er ingen vannutskiller, men det det er Yamahas egen 24 liters plasttank som det ikke blir tid til å danne seg kondens i. Alle synlige elektriske kontakter er godt festet. Det momentane får meg likevel til å tenke på det elektriske. Pussige greier. Redigert 19.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Frykter plutselig full motorstopp på tur. Det er ikke robåt heller... Ikke lett å gjette på kortvarige symptomer. Det skjønner jeg også. Men hva er sannsynlig på denne motortypen? (Vet at noen vil si "ingenting" når det gjelder Yamaha..) Ville den typisk hostet og harket hvis problemet lå i bensintilførselen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yam2 Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Hei hva med olje alarm(dårlig kontakt etc,men da vil du vel få lyd også??) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Det er ingen vannutskiller, men det det er Yamahas egen 24 liters plasttank som det ikke blir tid til å danne seg kondens i. En 4T dette da, mener å huske at disse har et lite grovfilter/vannutskiller under motordekselet..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Et forholdsvis finmasket filter under motordekslet, men ingen vannutskiller på motoren fra 1997. Står ikke noe om det i bruksanvisningen og kan heller ikke se at det er noe separat mottak der for utskilt vann. Det skal mye til å danne kondens i små tankes som stadig brukes etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Om den har forgassere er det jo ikke en 4t... jeg har også opplevd dette. jeg hadde en mercury. ved rundt samme turtall som din gjorde den det samme, det var som at jeg trykka på stoppknapp, men slapp før den rakk å stoppe. jeg lurte veldig på hva dette var, men har funnet ut at dette er normalt og flere har dette problemet, og at 2t motorer kan gjøre sånn. siden det skjer så uregelmessig har jeg en teori at det kun er olja som er problemet, enten at det er for mye, eller at olja er dårlig, som gjør at den ikke tenner ordentlig på et slag. dette kan være helt feil, men jeg merka at når jeg bomma på målinga og blandet i 1% olje istedet for 2% som er anbefalt, var problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 "Om den har forgassere er det jo ikke 4t" Dette må du forklare nærmere....:) småbåtentusiasten, så du om det blinka noe symboler i motorinstrumentene? Isåfall så vil antall blink indikere en feilkode. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Nei nå surrer jeg her Beklager, nå tenker jeg på helt andre ting jeg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Har du tatt en titt på tennpluggene? De kan si om blandingen er for fet/mager, og siden du har fire av dem, så kan det bli litt forskjeller.. Jeg har tre, på 40hesteren. Er vel en "amputert" 50hester, mangler en sylinder, stemmer med volumet også.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Alle tennpluggene like og i god stand. Godt "brennbilde". Det skjer så fort at jeg ikke rekker å se i instrumentene Ikke sett noen feilkoder hittil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Har du sjekket ledninger/koblinger i forbindelse med daumannsknappen? Hvis det skjer så fort som du sier, lurer jeg på om det er "rippel" i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Hadde tenkt på det hvis det var styrekult på motoren. Men selvfølgelig er det samme prinsippet. (kokelimonke , dette viser hvor smart det er å lufte tanker med andre) Her sitter dødmannsknappen på gass&gir-konsollet og snoren sitter på nøkleknippet. (Fy-fy, men ikke når båten føres alene). Har ikke sett noen deletegning for konsollet, men det kanskje kun en ringeklokke-bryter her som på en styrekult og ikke noe mer? Det er kun min sønn som har opplevd dette turtallsdroppet Skal nå prøve å simulere stopp ved å trykke raskt på knappen så får vi se om det oppfører seg slik han mener det gjorde. Takker for innspill så langt! Redigert 8.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Opplevde tilsvarende på rorkulten på en Honda påhenger i dag. Gaffelen stod ordentlig i, men i visse posisjoner stoppet den motoren. Bevegelsen på den var ørliten, men likevel nok. Brukte kanskje en Yamaha dødmannsknapp-gaffel? Noen som vet om dimensjonene (med tykkelse) på de ulike merkene? Kan toleransen for dødmannsknappen justeres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.