Jump to content

Brukt skjærgårdsjeep, misfarging?


Mraasen

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en 10 år gammel Hanskvik skjærgårdsjeep. Jeg er førstegangskjøper av båt, så det dukker stadig opp nye spørsmål/problemstillinger.

 

Problemet er at båten har fått misfarging i dørken og på sidene innvendig. Ser ut som at det kan være rust. I tillegg har båten masse grå prikker samt gule felt på ripa. Hvordan skal jeg få bort dette? Har prøvd å lese meg fremt til gode metoder, men det sitter veldig godt fast! Skulle gjerne fått bort det gule og rusten! Noen forslag??

Link to post
Share on other sites

Maskinrubbing med Autosol tar nok det aller meste.

Letteste stoff til det gule (som er kalk), er å bruke 30% saltsyre fra Jernia (feks).

Pass på hud og øyne. Påfør saltsyre og gni lett på et ikke alt for stort område om gangen og skyll med mengder av vann like etterpå.

Autosol tar også det gule, så om du allikevel rubber hele skuta, er det ikke sikkert du trenger bruke saltsyre.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Prøvde med autosol rubbing cleaner på et lite parti, men følte at det ikke ble noe renere, bare mer blankt og skinnende. Kanskje jeg gjorde det feil?

 

Mulig det hjelper mer hvis jeg bruker maskin. I dørker er det en ruglete overflate, så der tar vel ikke maskinen godt heller?

Link to post
Share on other sites

En båt vil alltid bli misfarget pga. oksidering etc. Dette fjernes normalt med vanlige båtrensemidler av poleringstypen. Jeg anbefaler at du forsøker slike midler først. Hvis båten ikke er rengjort skikkelig på lenge må det muligens kraftigere lut til på de vanskeligste flekkene. Her finnes en rekke produkter avhengig av hva slags flekker det er snakk om. Autosol er nevnt, men dette produktet selges i mange ulike varianter. Alt fra crome-polish til produkter for rengjøring av vannlinjen. Sistnevnte er ekstremt effektivt mot gulnede partier og rustflekker på skroget. Fungerer næmest som bleking. Det er lett og jobbe med og skånsomt sammenlignet med eksempelvis saltsyre.

 

Stikk innom båtforretningen. De vil kunne geleide deg til riktige produkter. For øvrig handles det meste av slike produkter billigst på Biltema, men der får du ikke nødvendigvis noen personlig service og fagkunnskap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...